Joensuun paikallisliikenne

Karjalainen (vain tilaajille) uutisoi paikallisliikenteen siirtymisestä Länsilinjoille.

Artikkelissa kerrotaan, että Savo-Karjalan Linja teki edullisimman tarjouksen tarjoten biodieselkalustoa, Länsilinjat oli toiseksi halvin (voitti kokonaispisteillä) ja Savonlinja sijoittui kolmanneksi. SL tarjosi 17 biokaasubussia ja kolme dieselbussia.

Jutussa SKL:n toimitusjohtaja Kari-Pekka Hietala pohtii pisteytysmenettelyä: hän piti uusiutuvan dieselin antamia pisteitä alhaisina ottaen huomioon sen, että uusiutuvalla dieselillä olisi päästy vähintään yhtä hyvään hiilijalanjälkeen kuin kaasulla.
 
Liikennöitsijät ovat kyseenalaistaneet biokaasun pisteytyshyödyn biodieseliin verrattuna useammassa eri kilpailussa. Ainakin jotkut tilaajat ovat perustelleet biokaasun korkeampia pisteitä imagohyödyllä.
 
Kaupunkirakennelautakunta on kokouksessaan 16.3.2021 päättänyt, että joukkoliikenne- ja logistiikkayksikkö alkaa valmistella Noutopoika-palveluliikenteen hankintaa. Nykyinen Noutopojan liikennöintisopimus SKL:n kanssa on voimassa 31.7.2022 saakka.

Hankinta toteutetaan yhteistyössä Siun sote -kuntayhtymän kanssa ja sen on määrä käsittää Joensuun kaupungin tilaama Noutopoika-liikenne sekä Siun soten järjestämä Palveluauto-liikenne. Sopimuskauden pituudeksi on kaavailtu neljää vuotta alkaen 1.8.2022. Käyttövoimaksi esitetään vähintään uusiutuvaa dieseliä.

Aiheesta lisää pöytäkirjassa, Ylen uutisissa sekä Karjalaisessa (tilaajille).
 
Poimintoja seudullisen joukkoliikennejaoston 25.3. järjestetyn kokouksen päätöksistä:

  • Kohteessa 2 (Hammaslahti-Joensuu-Liperi) otetaan käyttöön optio ajalle 6.6.2022–4.6.2023, syynä mm. epävarmuus tulevista kouluverkkomuutoksista. Loppujen (1+1) optiovuosien käytöstä päätetään myöhemmin.
  • 7.6. alkaa vuoden kestävä kokeilu, jonka aikana rollaattoria käyttävät henkilöt saavat matkustaa maksutta kaikilla matalalattialinjoilla. Nykyisin maksuton matkustusoikeus koskee vain Hilja-aikaa. Maksuttomuus ei koske Noutopoikaa vastedeskään.
  • JOJO-Waltti-järjestelmää laajennetaan kattamaan nykyinen ELY:n Waltti-alue, koska ELY:n Waltti-liput poistuvat käytöstä kesällä 2021. Vyöhykerajat ja lipputuotteet pysyvät pääosin ennallaan, mutta mm. vuorokausilipun käyttöalue laajenee kaikille vyöhykkeille. Lisäksi lipputuotteiden hintoihin tulee joitain vähäisiä muutoksia.
  • Kesäkaudelle tulee tarjouspyynnöstä poiketen uusi linja 3 (Mehtimäki–keskusta–Petäikkölä–Vehkalahti–Penttilä–keskusta–Käpykangas–Raatekangas), joka yhdistää linjat 3 (Linnunlahti–keskusta–Vehkalahti), 5 (Linnunlahti–keskusta–Käpykangas–Raatekangas) sekä 35 (Vehkalahti–keskusta–Käpykangas–Raatekangas). Linjaa liikennöidään päivittäin kahdella pikkubussilla tunnin vuorovälillä.

Lisätietoja pöytäkirjasta.
 
Tänään aamupäivällä Joensuussa havaittu oheiset Länsilinjojen autot Wahlforssinkadun ja Rahtikadun kulmauksessa sijaitsevalla tontilla.

  • Volvo 8700: 5
  • Volvo 8700LE: 6, 15, 16, 54, 56, 96, 145–147
  • Volvo 8900LE: 20
  • Volvo 8500LE: 82
  • MB Sprinter: 8 (MZA-148), 9 (MZA-146), 88 (CKU-295)
 
Volvo 8700LE B12BLE-alustalla ja 1+2+0-ovilla. Näytti olevan vielä ilman rekisterikilpiä.

Tämänkaltainen auto esiintyy Buslandin Facebook-sivuilla. Auton pohjaväri näyttäisi olevan vihreä, mutta poikkeaa oviltaan muista Norjan tuontiautoista.
 
Tämänkaltainen auto esiintyy Buslandin Facebook-sivuilla. Auton pohjaväri näyttäisi olevan vihreä, mutta poikkeaa oviltaan muista Norjan tuontiautoista.

Vastaavanlainen auto lepää Jyväskylän varikolla Linkki-värissä, mutta ei myöskään ole vielä rekisterikilpiä paikallaan. Auton kylkinumero on #53.
 
Ketjussa aiemmin mainitun LL #58 (ZMR-112) lisäksi Joensuuhun on tullut kesäkuun loppupuoliskolla vastaavanlainen Volvo 8700LE #57 kilvillä ZMR-113. Havaittu myös LL #11 (Fiat Ducato, Länskän omissa väreissä) siirtoajossa, tämä lienee lähinnä vara-autona.

Lisäksi Savonlinja on siirtänyt Turusta Scalan #963, joka oli lähdössä linjalle tänä aamuna vielä Föli-väreissä.
 
Länsilinjat on tuonut lisää kalustoa Joensuuhun: 79 (Volvo 8500LE), 97 (Volvo 8700LE) sekä 98–101 (Volvo 8900LE). Nyt autoja lienee riittävästi talviaikataulukautta varten. Ohessa LL:n kalustotilanne Joensuussa, yht. 26 autoa:

  • Volvo 8700: 5
  • Volvo 8700LE: 6, 15, 16, 54, 56–58, 96, 97, 145–147
  • Volvo 8900LE: 20, 98–101
  • Volvo 8500LE: 78, 79, 82, 84
  • MB Sprinter: 8, 9, 88
  • Fiat Ducato: 11

Savonlinjalle on tullut Turusta (ainakin) viisi Scalaa, #962–#966.
 
Sanomalehti Karjalainen (vain tilaajille) kertoo Länsilinjojen hankkivan sähköbussit Volvolta.

Ensi kesänä liikenteeseen tulee 13 Volvo 7900E -sähköbussia, jotka ovat 12-metrisiä, täysmatalia ja niissä on 42 istumapaikkaa. Autot ladataan varikolla.
 
YLE: Bussikuskit käyvät tarpeillaan metsässä ja syövät eväät puistonpenkillä – Joensuussa syttyi riita taukopaikoista
Bussikuskien taukopaikat ovat yleinen kiistanaihe ympäri Suomea. Joensuussa kuljettajilla ei omien sanojensa mukaan ole mahdollisuuksia kunnollisiin taukotiloihin.

https://yle.fi/uutiset/3-12130830
 
Takaisin
Ylös