Junaliikenteen katkokset helmikuussa 2024

Liittynyt
14 Toukokuu 2010
Viestit
101
Tänään 12.2. kaikki kauko- ja lähijunaliikenne on ollut pysähdyksissä poliittisen* lakon vuoksi. Vastaava tilannehan oli perjantaina 2.2.

Mielenkiintoisempi uutinen koskee kuitenkin huomista: VR tiedottaa, että kaikki kaukojunaliikenne on poikki turvallisuussyistä. Alla VR:n tiedote:

"Turvallisuussyistä joudumme perumaan kaukoliikenteen junavuorot tiistaina 13.2. ratavaurioiden vuoksi. Ratavauriot huomattiin maanantaina 12.2. ja niitä paikannetaan parhaillaan yhdessä Väyläviraston kanssa. HSL:n (A, E, I, K, L, P, U ja Y-junat) ja VR:n Lähiliikenteen (R, G, Z, O, M, H, T ja D-junat) vuorot ajetaan normaalisti – ongelma on pystytty rajaamaan tämän alueen ja ko. alueella käytetyn junakaluston ulkopuolelle.

Maanantaina 12.2. havaittiin sekä VR:n että muiden omistamien junakalustojen pyörissä ratavaurion aiheuttamia lovia. Rataverkon ja VR:n kaluston tarkistus aloitettiin välittömästi, mutta maanantain lakkopäivä on merkittävästi hidastanut tilanteen selvittämistä. Turvallisuussyistä joudumme perumaan kaukojunaliikenteen tiistailta, jotta voimme varmistua kaluston ja radan kunnosta. HSL:n ja VR:n Lähiliikenteen vuorot ajetaan normaalisti, tavaraliikenne pystyy kulkemaan alemmilla nopeuksilla."

Tämä kuulostaa kyllä todella kummalliselta tilanteelta. Miten on mahdollista, että vikaa ei pystytä paikallistamaan yhtään sen tarkemmin, vaan liikenne on pysäytettävä lähes koko Suomen alueella. Ja toisaalta - miten on mahdollista, että ongelma on kuitenkin voitu rajata lähijunaliikenteen ulkopuolelle? Onko esimerkiksi lakon vuoksi pystytty tekemään junakalustoon laajamittaisempia tarkastuksia, joiden seurauksena on sitten huomattu vaurioita, joita ei normaalin liikenteen käydessä huomattaisi - ja siksi ongelmaa ei pystytä paikallistamaan tarkemmin kun seuraukset ovat jo levinneet laajalle?

--
* Käytän tässä yhteydessä ilmausta "poliittinen lakko", jota myös VR käyttää viestinnässään. En ota ilmauksella kantaa siihen, miten oikeutettuja nämä lakot ovat tai eivät ole.
 
Ylen uutinen sanoo paikan epäilyn Savon radan suunnalle https://yle.fi/a/74-20074257

Paikka ei ole ainoa epävarma asia, vaan myös kuinka kauan vaurio on voinut siellä olla. Ei siis kai voida jäljittää, mikä kaikki kalusto on kulkenut sen kautta ja rajata pois liikennekiellosta paitsi juuri lähijunakalusto.

Juliassa huomisen Eil-junat näyttävät ajettavan Sm2:lla, mikä juuri vihjaisi, että ei voida olla varmoja mistään veturista. Tai ainakaan henkilöliikenteessä kaytettävistä.

Tulee aika tukalaa Helsinki-Tampere ja Helsinki-Kouvola välillä, jos R ja Z-junat ovat normaalin pituisia.
 
Ylen uutinen sanoo paikan epäilyn Savon radan suunnalle https://yle.fi/a/74-20074257

Paikka ei ole ainoa epävarma asia, vaan myös kuinka kauan vaurio on voinut siellä olla. Ei siis kai voida jäljittää, mikä kaikki kalusto on kulkenut sen kautta ja rajata pois liikennekiellosta paitsi juuri lähijunakalusto.

Juliassa huomisen Eil-junat näyttävät ajettavan Sm2:lla, mikä juuri vihjaisi, että ei voida olla varmoja mistään veturista. Tai ainakaan henkilöliikenteessä kaytettävistä.

Tulee aika tukalaa Helsinki-Tampere ja Helsinki-Kouvola välillä, jos R ja Z-junat ovat normaalin pituisia.

Huomasinkin tuon uutisen pian sen jälkeen kun olin lähettänyt oman viestini. Kiitos tarkennuksistasi ja ajatuksistasi! Tämän uutisen valossa tilanne vaikuttaa nyt hieman selkeämmältä. Ehkä saamme lisätietoja, kun tilanne selviää paremmin VR:lle ja Traficomille?

Ei liene kovin yleistä, että tällä tavoin joudutaan tarkastamaan koko junakalusto ja merkittävät määrät rataa?
 
Fenniarailin tavarajunat liikkuivat lakosta huolimatta. Ehkä tuon Savon suuntaan epäillyn vikakohteen vuoksi normi Patokankaan juna ajaa nyt yöllä Pohjanmaan kautta Savon sijaan..
 
Yle kertoo, että vika on saatu paikallistettua välille Niinimäki-Mankala (Kouvolan ja Lahden välillä). Syyksi epäillään veturin pyörien "sutiminen", joka olisi aiheuttanut vaurioita kiskoon. Tämänhetkisen arvion mukaan rata saataisiin liikennöitävään kuntoon mahdollisesti jo aamupäivän aikana.

Hyvä, että asia selvisi näin nopeasti, ja että sen taustalta ei ilmeisesti ole paljastumassa mitään tämän vakavampaa. Tapaus toki herättää kysymyksen siitä, voitaisiinko jatkossa tehdä jotain toisin, jotta kiskon vaurioituminen yhdessä kohdassa ei pysäyttäisi koko Suomen kaukojunaliikennettä.
 
Tuo paikka tosin taas herättää kysymyksen, että kuinka lähijunakalusto on sittenkään saatu rajattua pois, kun sehän on lähiliikennevyöhykkeellä.
 
Jos lähijunakalustosta ei ole löytynyt lovipyöriä.

Mutta se että kaikki muu on kiellossa antaisi ymmärtää, että kalustoa ei voinut yksitellen vapauttaa käyttöön tarkastamalla, muutenhan oltaisiin voitu tarkastaa esim Turun suuntaan riittävä kalusto, kun tiedettiin ettei ongelma ole sillä suunnalla. Ja se että koko lähijunaliikenne kulki jokseenkin normaalisti, ettei koko lähijunakalustoa tarvinnut tarkastaa ensin, jos sellaista olisi edes ehditty tekemään.
 
Mutta se että kaikki muu on kiellossa antaisi ymmärtää, että kalustoa ei voinut yksitellen vapauttaa käyttöön tarkastamalla, muutenhan oltaisiin voitu tarkastaa esim Turun suuntaan riittävä kalusto, kun tiedettiin ettei ongelma ole sillä suunnalla. Ja se että koko lähijunaliikenne kulki jokseenkin normaalisti, ettei koko lähijunakalustoa tarvinnut tarkastaa ensin, jos sellaista olisi edes ehditty tekemään.
Tänä aamuna Sm2:t ovat pääosin poissa liikenteessä (ihme kyllä ettei jo eilisen iltaruuhkassa). Sm4:ien tarkastuksia ei pidettäne kiireellisinä, koska niitä kulkee Lahden ja Kouvolan välillä vain yksi kaksiyksikköinen junapari päivässä.
 
Tänä aamuna Sm2:t ovat pääosin poissa liikenteessä (ihme kyllä ettei jo eilisen iltaruuhkassa). Sm4:ien tarkastuksia ei pidettäne kiireellisinä, koska niitä kulkee Lahden ja Kouvolan välillä vain yksi kaksiyksikköinen junapari päivässä.
En tosiasiassa tiedä, minkä verran tavallisena arkipäivänä Sm2-yksiköitä on liikenteessä. Mutta juliadatan puolelta kun katselin tämän päivän tilannetta, niin G-, M- ja O-junia nyt ainakin ajetaan Sm2-kalustolla. Tämän perusteella voisin arvella, että vaikkapa Nokian, Mommilan ja Kotkan asemilla Sm2 on tänään jokseenkin yhtä tavallinen kuin useina muina päivinä. Jotenkin olen mieltänyt nuo reitit Sm2:ien ydinreviiriksi, vaikkakin kyseinen junamalli on tietyssä roolissa myös Helsingin lähiliikenteen tietyillä ruuhkalähdöillä, jotka sinänsä sitovat jo jonkinmoisen määrän yksiköitä.
 
Tulee aika tukalaa Helsinki-Tampere ja Helsinki-Kouvola välillä, jos R ja Z-junat ovat normaalin pituisia.

Eilen alkuillasta näkemäni Z-juna Pasilassa Helsinkiin oli aika hiljaisen näköinen, vaikka olikin vain yksi Sm4-yksikkö. En tiedä lähtöasemaa, mutta on voinut hyvinkin olla vain Lahti.
 
Eilen alkuillasta näkemäni Z-juna Pasilassa Helsinkiin oli aika hiljaisen näköinen, vaikka olikin vain yksi Sm4-yksikkö. En tiedä lähtöasemaa, mutta on voinut hyvinkin olla vain Lahti.

Mistä sen olisi pitänyt tulla? Ei kai alkuillasta kulje Z-junia Helsinkiin mistään muualta kuin Lahdesta.
 
En ole lähijunista niin perillä kuin muista liikennemuodoista, niin en muista ulkoa, koska niitä tulee kauempaa.
Ei noita varmaan ulkoa kannata opetellakaan, kun kuviot muuttuvat kuitenkin melko usein - tai ainakin aika ajoin. Mutta joka tapauksessa nykyaikatauluilla Kouvolasta saakka tulevia Z-junia saapuu Helsinkiin vain aamuisin. Toisin päin Z:eek:ja menee vastaavalla tavoin iltapäivällä + yksi Z vielä yölläkin. Käytin lähteenä Julia-palvelua ja Bussitutkaa.

Sähköisten palvelujen informaatioonkin on suhtauduttava tietyllä kriittisyydellä. Julian ja reittilokin mukaan juna 233 eli Z-juna Helsingistä Kouvolaan klo 15.35 on peruttu. Kuitenkin Bussitutkan historiasta saa sen käsityksen, että se olisi ajettu. Tuo 233 on veturivetoinen Z-juna (Eil-juna), ja sitä ei varmaan tänään ole oikeasti ajettu.

Ja noihin Sm2-juttuihin, joista oli puhetta aiemmin tänään, niin nyt iltapäivällä Helsingistä on datan mukaan lähtenyt Sm2-kokoonpanoja R- ja Z-tunnuksin.
 
Takaisin
Ylös