vompatti sanoi:
Yöjunan keskimääräistä tehonkulutusta on vaikea arvioida, mutta todennäköisesti se on enemmän kuin 1 MW.
Jotta alkuperäinen lausunto saisi jotain arvoa, täytyisi vielä tietää, kuinka paljon energiaa kuluu, kun suihkukone tai linja-auto kuljettaa samat matkustajat. Linja-auto todennäköisesti vähemmän, koska makuuvaunut ovat kovin epätehokkaita. Muutenkin linja-auton arvo on aika akateeminen, koska matkustusmukavuudeltaan se ei ole vertailukelpoinen yöjunan kanssa. Lentokone sentään on nopeamman matkan ansiosta.
vompatti sanoi:
Laki tietysti vaatii juniin mahdollisuuden pyörätuolimatkustajien kuljettamiseen ja matkustajat vaativat juniin mukavammat istuimet, joten tästä syystä juna on tilavampi ja raskaampi kuin linja-auto ja siksi kuluttaa enemmän energiaa.
Suurempi "vika" taitaa olla törmäyslujuusvaatimukset. Muistaakseni rautateillä vaatimus on 1500 kN. Olisi hauska tietää, mikä vaatimus on linja-autoilla, jos niitä edes on...
Sinänsä olisi järkevää, jos rautateiden törmäyslujuusvaatimuksia voitaisiin alentaa, koska kulunvalvonta on kehittynyt huimasti. Esimerkiksi kaupunkiradoilla 100 km/h huippunopeudella voitaisiin pienentää törmäyslujuusvaatimukset metron tasolle tai edes lähelle. Kaupunkijunat voisivat sitten kaupunkiratojen lisäksi liikkua alueella, jossa rajoitus on 50 km/h. Ehdoksi voisi laittaa vielä hyvin jatkuvan kulunvalvonnan, jos halutaan. Säästöä tulisi silti varmasti.
Nykyisin lähtökohta pitäisi olla, että yhteentörmäyksiä ei tapahdu eikä että juna kestää yhteentörmäykset. Tietysti jokin siltapalkkiin törmäys suistumistilanteessa tekee sitten todella pahaa jälkeä (kuten on nähty), mutta nollatodennäköisyyteen ei kuitenkaan ikinä päästä, joten vaatimuksista voisi tinkiä järkevälle tasolle. Lisäähän se turhan massan kuljetuskin energiantuotantoa, joka aiheuttaa hiukkaspäästöjä, joka tappaa ihmisiä...
BTW, T&T on kyllä usein julkaissut kriittisiä mielipiteitä artikkeleistaan, joten nyt eikun kirjoittamaan ja kyseenalaistamaan artikkelin väitteet. Myös netin keskustelupalstan kommentteja päätyy joskus lehteen. Tällä hetkellä siellä on vain kaksi kommenttia.