Kalasataman raitiotie

Mitenköhän on muuten kalusto ajateltu? Tuleeko nivelvaunuja enemmän käyttöön? Vaunutarve tosin laskee pian käyttöönoton jälkeen, kun Hakaniemessä alkaa ratikkakatko ja Mannerheimintiekin on ratikoiden näkökulmasta poikki.

Helsingissä on ainakin jo 1980-luvulta ollut liikenteessä noin 90 vaunua vuorokaudessa, yleensä vähän sen yli. Se lukumäärä ei ole muuttunut mihinkään, vaikka tuon jälkeen on avattu ties kuinka monta uudisrataa. Eikä muutu nytkään. Uuden radan vaunut on aina jostain muualta pois. 93 vaunua lasketaan ensi syksylle.
 
Projektilta tiedote, että kaikki kiskot ovat paikallaan https://www.kalasatamastapasilaan.f...t-kalasatamasta-pasilaan-ovat-nyt-yhtenaiset/

Ei kyllä luulisi menevän syksyyn asti saada loppuja ajojohtoja paikalleen ja ajaa koeliikennettä, eli saa nähdä vaikka liikenne alkaisi aikaisemmin.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6501697

Toukokuussa koeajojen aloitus. En varsinaisesti haasta, mutta nössöt, kun eivät aja pakkasilla, lumessa ja jäätyneellä ajolangalla. Jää kaikki hupi
 
Helsingissä on ainakin jo 1980-luvulta ollut liikenteessä noin 90 vaunua vuorokaudessa, yleensä vähän sen yli. Se lukumäärä ei ole muuttunut mihinkään, vaikka tuon jälkeen on avattu ties kuinka monta uudisrataa. Eikä muutu nytkään. Uuden radan vaunut on aina jostain muualta pois. 93 vaunua lasketaan ensi syksylle.
Mikä vaunutarve on tällä hetkellä? 93 kuulostaa melko vähäiseltä, koska kympiltä vapautuu korkeintaan neljä vaunua, neloselle tarvitaan vähintään yksi lisää, koska uusi poikkeusreitti on selvästi nykyistä pidempi ja 13:lle melko monta. Hakaniemen katkoon on aikaa vielä yli vuosi. Se varmaan vähentää kalustotarvetta hieman, vaikka poikkeusreittejä ei ole vielä päätetty.
 

Leipätekstissä lukee, että varaudutaan myös jo huhtikuuhun.

Mitenköhän on muuten kalusto ajateltu? Tuleeko nivelvaunuja enemmän käyttöön? Vaunutarve tosin laskee pian käyttöönoton jälkeen, kun Hakaniemessä alkaa ratikkakatko ja Mannerheimintiekin on ratikoiden näkökulmasta poikki.

Niveliä on bussitutkan mukaan ollut pois pelistä pitempään vain 4; 82, 92, 113 ja 117. Tiettävästi 113 on poistettu ja kuulemma 92 on otettu 750V testaamista varten, eikä kai palaa liikenteeseen. Vaikka nivelten samanaikainen käyttöaste on alhainen, niin loput vaunut ovat olleet vuorotellen linjalla, eli ovat ajokunnossa jos eivät ole hiljattain hajonneet. Kaikkiaan vaunuja on siis käytettävissä 118, millä pitäisi saada 100 vuoron edestä liikennettä verrattain alhaisellakin käyttöasteella. HKL:nhän hankki 10 "ylimääräistä" Articia liikenteen kasvua varten ja tätä vaunumäärän lisäystä ei ole varsinaisesti päästy käyttämään, vaikka kaikki Articit ovat liikenteessä.

Helsingissä on ainakin jo 1980-luvulta ollut liikenteessä noin 90 vaunua vuorokaudessa, yleensä vähän sen yli. Se lukumäärä ei ole muuttunut mihinkään, vaikka tuon jälkeen on avattu ties kuinka monta uudisrataa. Eikä muutu nytkään. Uuden radan vaunut on aina jostain muualta pois. 93 vaunua lasketaan ensi syksylle.

Onhan kantakaupungin vaunujen keskipituus kasvanut yli 60% 80-luvun puolestavälistä. Ja Jokerin vuorot mukaanlaskettuna ollaan syksyllä 117:sta.

Mikä vaunutarve on tällä hetkellä? 93 kuulostaa melko vähäiseltä, koska kympiltä vapautuu korkeintaan neljä vaunua, neloselle tarvitaan vähintään yksi lisää, koska uusi poikkeusreitti on selvästi nykyistä pidempi ja 13:lle melko monta. Hakaniemen katkoon on aikaa vielä yli vuosi. Se varmaan vähentää kalustotarvetta hieman, vaikka poikkeusreittejä ei ole vielä päätetty.

Tämän talven liikennöintisuunnitelmasta luvut ovat 1: 10, 2/3:17, 4,10: 17, 5: 3, 6/8: 17, 7/9: 22 eli 86. Ensi talveksi on tulisi siis ykköselle +1, 4/10:lle +2, 7/9:ltä lähtee yksi ja 13:sta tulee 5 kappaletta. Tutkan mukaan 1:llä olisi jo säännöllisesti 11 vaunua, mutta se voi olla myös kaluston vaihtumista päivän aikana.

Hesarin versiossa radan valmistumisartikkelissa sanotaan, että HSL päättää myöhemmin linjan numeron ja aloitusajankohdan. Siitä tuli mieleen, onko nivelillä ja välipaloilla koskaan ajettu 10:iä isompaa linjaa. Niiden olemassaolon aikana 11:han on ollut kahteen otteeseen lisälinjana metrokatkon aikaan, mutta ainakin foorumin havaintojen perusteella sitä oli ajettu vain Varioilla 2012 ja vain Articeilla 2019.
 
Viimeksi muokattu:
Torstaina oli ajojohdot paikallaan jo koko matkan Kalasataman metroasemalta Hämeentien sillalle. Mäkelänkadulta ja Hämeentieltä katsoen ei näkynyt vielä Vallilanlaaksossa, mutta tolppien poikkitangoissa roikkui jo henkseleitä.
 
Siitä tuli mieleen, onko nivelillä ja välipaloilla koskaan ajettu 10:iä isompaa linjaa. Niiden olemassaolon aikana 11:han on ollut kahteen otteeseen lisälinjana metrokatkon aikaan, mutta ainakin foorumin havaintojen perusteella sitä oli ajettu vain Varioilla 2012 ja vain Articeilla 2019.
Linja 12 lakkautettiin vuonna 1962. Ainakin VTS-vaunuja sillä on kulkenut. En ole nähnyt kuvia vuoden 1959 neliakselisista linjalla 12, mutta sellainen ei liene mahdottomuus.

Vuonna 1973 tulleilla nivelvaunuilla ei tiettävästi ollut ajettu linjaa 9 ennen kuin se palasi 2000-luvulla (vanha ysi lopetti 1976, eli teoriassa sillä olisi voinut olla niveliä, käytännössä ei kai kuitenkaan ollut). Vuoden 2012 linjaa 11 ajettiin puhtaasti Varioilla. Vuodesta 2019 en osaa sanoa, mutta en ole ainakaan kuvia nähnyt.

Jos sellainen "yli 10" lasketaan kuin 10N, niin sillä linjalla on niveliä kyllä ollut. :) Mutta ei siis 11+.
 
Jos sellainen "yli 10" lasketaan kuin 10N, niin sillä linjalla on niveliä kyllä ollut. :) .
10N sai tosiaan kalustoa 10:ltä ja 6:lta, joten niveliäkin siellä oli yhteen aikaan. Kaupallista liikennettä 10X:kin on edustanut muutamissa niissä tapauksissa, jolloin kymppiä oli tarpeen vahvistaa. 10X kuvassa. 10X on tavallaan vielä "suurempi" kuin 10N... ;)
 
Vuodesta 2019 en osaa sanoa, mutta en ole ainakaan kuvia nähnyt.

2019 seurasin jo itsekkin, niin voin sanoa, että oli vain Articeita.

Linjan 10 variaatiota, joita on myös ajettu nivelellä on Vappuisin viime vuodet liikenteessä ollut 10B.

Mutta kuinkas 10S? sehän lopetti vasta 1977, oliko silläkin ruuhkalinjana vain vanhempaa kalustoa?
 
Kalasatamasta pasilaan hanke: Raitiolinjan koeajot alkavat - jännite kytketään viikolla 12

Viikko 12 on siis 18.3. alkava viikko, varsinainen tekninen koeliikenne alkaa viikolla 16 (15.4. alkava viikko), se kestää n. viisi viikkoa ja tarkoitus on saada koeajot ajettua kesäkuuhun mennessä.

Artikkelissa sanotaan myös, että tarkemmista koeajopäivistä ilmoitetaan sosiaalisessa mediassa. Koeajoista on myös verkkoinfotilaisuus 4.4. klo 17-18.

Koeajoista on lisäksi erillinen tietopakettisivu https://www.kalasatamastapasilaan.fi/koeajot/
 
"Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen työt ovat edenneet aikataulussa ja raitiotien ajojohtimiin kytketään jännite 18.3. Tästä eteenpäin jännite on päällä kaikissa reitin ajolangoissa."

Kumpulanlaakson suunnalla ajolangat puuttuivat vielä tiistaina 12.3. Kuva maasillalta. Noh, todennäköisesti rata on Kalasataman päässä ilmajohtoineen niin valmis, että siellä jännite varmaan kytketään ensi viikolla.
 
Harmi, että kirjoittamattomien sääntöjen mukaan raitiovaunupysäkkejä ei saa rakentaa tunneleihin. Nykyisellään Hämeentullin pysäkki jää syrjään maankäytöstä ja Kumpulan kampukselle pitää kiivetä 24 metriä laakson pohjalta. Jos raitioteitä saisi sijoittaa tunneleihin nykyistä enemmän, olisi ollut tarkoituksenmukaista rakentaa raitiotie tunneliin hieman nykyistä linjausta pohjoisemmas lähemmäksi kampusta ja kauppakeskusta. Ideaalitilanteessa olisi voinut olla yhdet liukuportaat kampukselle ja yhdet kauppakeskukselle.
 
Viimeksi muokattu:
Harmi, että kirjoittamattomien sääntöjen mukaan raitiovaunupysäkkejä ei saa rakentaa tunneleihin. Nykyisellään Hämeentullin pysäkki jää syrjään maankäytöstä ja Kumpulan kampukselle pitää kiivetä 24 metriä laakson pohjalta. Jos raitioteitä saisi sijoittaa tunneleihin nykyistä enemmän, olisi ollut tarkoituksenmukaista rakentaa raitiotie tunneliin hieman nykyistä linjausta pohjoisemmas lähemmäksi kampusta ja kauppakeskusta. Ideaalitilanteessa olisi voinut olla yhdet liukuportaat kampukselle ja yhdet kauppakeskukselle.
Ei kai niistä mitään sääntöjä ole. Kustannukset vaan erillisine järjestelmineen tuovat hintaa lisää ja hanke voi muuttua kannattamattomaksi.

Yhtenä esimerkkinä Tikkurilan tunneli, koska muuten ei saada raitiotielle riittävän sujuvaa matkustamista isolle potentiaaliselle käyttäjäryhmälle
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on edetty siihen vaiheeseen, että ensimmäinen hidaskoeajo Artic-raitiovaunulla on voitu aloittaa Vallilanlaakson - Kalasataman -radalla. Muutama kuva aiheesta tästä kuvasta eteen päin tältä aamulta (29.4.2024).
 
Takaisin
Ylös