Re: Kannattava matkustajaliikenne - onko sitä ?
Multsun poika sanoi:
Lasketaanko metroliikenteen/ VR:n lähiliikenteen kuluihin asemien ylläpito ? Vai tuleeko ero pelkästään juoksevista kuluista ?
VR:n lähiliikenteen kuluihin ei kuulu asemien ylläpito. Sen sijaan siinä on käsittääkseni jonkin verran lipunmyyntien kulua, jonka YTV on pyrkinyt saamaan pois
Multsun poika sanoi:
Siinä mielessä VR:n liikenne on laadukkaampaa, että joka junarungossa on konnari. Ymmärrän kyllä ettei 1,5-kertainen ero synny tästä.
Itse asiassa, 1,5 kertainen ero on silloin jos lasketaan HKL-metron kustannuksilla siten, että lasketaan joka junassa olevan kaksi henkilöä eli lasketaan suoraan samat suoritteet mutta vain HKL-metron hinnoin VR Oy:n hintojen sijasta. Jos laskettaisiin ilman konduktööriä, ero olisi suurempi.
Alla laskelma perustuen HKL:n v. 2004 liikennöintikustannusselvitykseen
HKL - metroliikenne (1 vaunu = 4 akselia)
Vaunukm: 0,40 €
vaunuh 28,70 € (= 1 henkilö)
vaunupv(pääoma) 341,70 €
vaunupv (muu kiinteä) 161,97 €
VR Oy (1 vaunu = 8 akselia)
Vaunukm 1,07 €
Vaunuh 187,27 € (= 2 henkilöä)
Vaunupv (pääoma) 666,17 €
Vaunupv (mu kiinteä) 338,88 €
YTV-liikenteen suoritteet
(laskettuna 2 HKL - vaunuh/juna, 8 akselin vaunut)
Vaunukm: 5032710 km HKL 4 026 168 €, VR Oy 5 384 999,70 €
Vaunuh: 100750 h HKL 5 783 050 € VR Oy 18 867 452,50 €
Vaunupv (pääoma) 20250 pv HKL 13 838 850 € VR Oy 13 489 942,50 €
Vaunupv (muu kiinteä) 20250 pv HKL 6 559 785 € VR Oy 6 862 320 €
Koko hinta:
HKL 30 207 853,00 €
VR Oy 44 604 714,70 €
VR Oy = HKL * 1,48
HKL - hinta ilman konduktööriä:
27 316 328,00 €