AL kirjoittaa 17.6.2008 että mm. Tesoman keskusta ollaan laajentamassa ja uudistamassa voimakkaasti seuraavan 3-4 vuoden aikana. Jutussa esitellään kuvin ja sanoin keskuksen suunnitelmia.
Hämmästystä aiheuttaa tässäkin hankkeessa se, että aivan vieressä sijaitsevaa rataa ja siihen suositeltua taajamajunayhteyttä ei ole suunnitelmissa mainittu millään tavalla!
Eikö juuri näissä alue- ja palvelukeskusten kehittämishankkeissa pitäisi nyt mennä tulevan yhdysbussi-taajamajuna-kaupunkiraitiotien ehdoilla, kuten mm. TASE 2025- selvityksessä on selvästi suositeltu?
Mm. tämän Tesoman ja sen keskuksen sijainti aivan Nokia – Tampere- taajamajunavälin varrella olisi erinomainen kehityskohde tulevaan joukkoliikennejärjestelmään. Tämän vuoksi olisikin tämän keskuksen kehitystä ohjattava fyysisesti radan suuntaan asutuksen tiivistämisen ohella.
Tuntuu hullulta ja joskus jopa järjenvastaiselta, että ensin tehdään perusteellisia selvityksiä ja sen myötä kiskoliikennettä kaupunkialueelle suositellaan, mutta kuitenkaan hankesuunnitteluissa ei millään tapaa selvityksiä hyödynnetä.
Tesoman ohella kaupunginosakeskusten integroimista kiskoliikenne-yhdysbussijärjestelmään olisi edistettävä myös monessa muussa kaupunginosassa. Tärkeimpiä alueita tässä asiassa ovat Hervanta, Kaleva, Keskusta, Janka, Lielahti, Multisilta, Vuores, Lempäälä ja Nokia.
Hyvä esimerkki toimivasta kaupunginosakeskuksesta ja sen joukkoliikenteestä löytyy mm. Helsingin Vuosaaresta, jossa metroasema on integroitu onnistuneesti paikalliseen ostariin (Kolumbus). Vuosaaressa myös asutus on tuotu toimivasti lähelle keskusta ja asemaa.
Hämmästystä aiheuttaa tässäkin hankkeessa se, että aivan vieressä sijaitsevaa rataa ja siihen suositeltua taajamajunayhteyttä ei ole suunnitelmissa mainittu millään tavalla!
Eikö juuri näissä alue- ja palvelukeskusten kehittämishankkeissa pitäisi nyt mennä tulevan yhdysbussi-taajamajuna-kaupunkiraitiotien ehdoilla, kuten mm. TASE 2025- selvityksessä on selvästi suositeltu?
Mm. tämän Tesoman ja sen keskuksen sijainti aivan Nokia – Tampere- taajamajunavälin varrella olisi erinomainen kehityskohde tulevaan joukkoliikennejärjestelmään. Tämän vuoksi olisikin tämän keskuksen kehitystä ohjattava fyysisesti radan suuntaan asutuksen tiivistämisen ohella.
Tuntuu hullulta ja joskus jopa järjenvastaiselta, että ensin tehdään perusteellisia selvityksiä ja sen myötä kiskoliikennettä kaupunkialueelle suositellaan, mutta kuitenkaan hankesuunnitteluissa ei millään tapaa selvityksiä hyödynnetä.
Tesoman ohella kaupunginosakeskusten integroimista kiskoliikenne-yhdysbussijärjestelmään olisi edistettävä myös monessa muussa kaupunginosassa. Tärkeimpiä alueita tässä asiassa ovat Hervanta, Kaleva, Keskusta, Janka, Lielahti, Multisilta, Vuores, Lempäälä ja Nokia.
Hyvä esimerkki toimivasta kaupunginosakeskuksesta ja sen joukkoliikenteestä löytyy mm. Helsingin Vuosaaresta, jossa metroasema on integroitu onnistuneesti paikalliseen ostariin (Kolumbus). Vuosaaressa myös asutus on tuotu toimivasti lähelle keskusta ja asemaa.