• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Kaupunkipyöräkausi aloitettiin aktiivisesti

Debit-juttu on nyt selvä. City Bike Finlandilla on nyt käsittelyssä selvityspyyntö täysin kortittoman ja mahdollisesti maksuhäiriöisen asiakkaan pyöränkäytön mahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Debit-juttu on nyt selvä. City Bike Finlandilla on nyt käsittelyssä selvityspyyntö täysin kortittoman ja mahdollisesti maksuhäiriöisen asiakkaan pyöränkäytön mahdollisuus.

Itse käytän kaupunkipyöriä Aktian tarjoamalla nettimaksukortilla, joka ei ole fyysinen luottokortti ollenkaan. Se toimii siten että ensin rekisteröidytään Aktia Walletin (https://www.aktia.fi/fi/aktia-wallet) käyttäjäksi, sitten ns. Wallet-tilille siirretään pankkitililtä (mistä tahansa pankista) rahaa, minkä jälkeen Wallet-tilillä olevaa rahaa voidaan käyttää esimerkiksi kaupunkipyöriin liittyviin veloituksiin. Aktia Walletia voivat käyttää minkä tahansa pankin asiakkaat, enkä itsekään ole Aktian asiakas perinteisessä mielessä.
 
City Bike Finlandin puhelinnumeroon 09 425 788 10 soitin eilen ja tänään juuri äsken. Numero on varustettu valikoilla, eli siellä esiintyy tällaista: "mikäli asiasi koskee x, paina1 tai z paina kolme jne" näitä kysymyksiä on useita peräkkäin.

Eilen jonotin yli 10 minuuttia, sitten lopetin , äsken sain vastauksen: "valitsemasi henkilön vastaaja on täynnä, yritä myöhemmin uudelleen !". Eilen sinne lähetettyyn sähköpostiviestiin ei ole vielä vastattu.

Mutta voihan foorumilla joku tietää miten maksukortiton ja luottotiedot menettänyt voi käyttää kaupunkipyörää. Tuo Wallet -kortti. Toimiiko luottotietonsa menettäneelle. Tai korrektimpi ilmaus, jos on maksuhäiriömerkintöjä.

tässä yhteydessä sopii keskusteluun ottaa mukaan teema: "Onko kaupunkipyörien käyttö helppoa ja kätevää". Itse en viel ä ole käyttäjä, joten en tiedä.

Pitkin viikkoa Kaupunkisuunnittelumessuilla älyköt, filosofit, aktiivit ja urbaanisuuden ylistäjät tuovat esiin mitä kaupunkitilassa voi tehdä ja mitä siellä pitäisi tehdä ja edelleen jokaisella on vahva mielipide tulevaisuuden kaupungista. Tähän liittyy se että moottorikäyttöiseen joukkoliikennevälineeseen pääsee kuka tahansa, mutta kaupunkipyörän käyttö vaatii toimenpiteitä ja selvityksiä. Olemmeko samanarvoisia kaupunkitilassa ?
 
Viimeksi muokattu:
Mutta voihan foorumilla joku tietää miten maksukortiton ja luottotiedot menettänyt voi käyttää kaupunkipyörää. Tuo Wallet -kortti. Toimiiko luottotietonsa menettäneelle. Tai korrektimpi ilmaus, jos on maksuhäiriömerkintöjä.

Yleensä jopa maksuhäiriömerkinnän saaneelta henkilöltä löytyy lompakosta visadebit-kortti. Tänä päivänä eläminen on oikeasti aika hankalaa jos ei omista maksukorttia. Jos ei halua omistaa maksukorttia jolla kaupunkipyörän saa käyttöönsä, niin sitten voi hakea pankkikonttorista rahaa ja käydä ostamassa ihan oman pyörän.
 
City Bike Finlandin puhelinnumeroon 09 425 788 10 soitin eilen ja tänään juuri äsken. Numero on varustettu valikoilla, eli siellä esiintyy tällaista: "mikäli asiasi koskee x, paina1 tai z paina kolme jne" näitä kysymyksiä on useita peräkkäin.

Eilen jonotin yli 10 minuuttia, sitten lopetin , äsken sain vastauksen: "valitsemasi henkilön vastaaja on täynnä, yritä myöhemmin uudelleen !". Eilen sinne lähetettyyn sähköpostiviestiin ei ole vielä vastattu.

Mutta voihan foorumilla joku tietää miten maksukortiton ja luottotiedot menettänyt voi käyttää kaupunkipyörää. Tuo Wallet -kortti. Toimiiko luottotietonsa menettäneelle. Tai korrektimpi ilmaus, jos on maksuhäiriömerkintöjä.

tässä yhteydessä sopii keskusteluun ottaa mukaan teema: "Onko kaupunkipyörien käyttö helppoa ja kätevää". Itse en viel ä ole käyttäjä, joten en tiedä.

Pitkin viikkoa Kaupunkisuunnittelumessuilla älyköt, filosofit, aktiivit ja urbaanisuuden ylistäjät tuovat esiin mitä kaupunkitilassa voi tehdä ja mitä siellä pitäisi tehdä ja edelleen jokaisella on vahva mielipide tulevaisuuden kaupungista. Tähän liittyy se että moottorikäyttöiseen joukkoliikennevälineeseen pääsee kuka tahansa, mutta kaupunkipyörän käyttö vaatii toimenpiteitä ja selvityksiä. Olemmeko samanarvoisia kaupunkitilassa ?

Miksi julkisen tahon pitäisi ilman muuta antaa polkupyörän arvon verran luottoa henkilölle, joka on omalla toiminnallaan osoittanut, että ei ole luoton annon arvoinen?
 
Jos katsoo nykyistä kaupunkipyörämallia, sehän toimii vain siksi, että jokainen käyttäjä on oikeasti vastuussa pyörästä. Aikaisemmissa kaupunkipyörähankkeissa suuri osa pyöristä on heitetty mereen tai hajotettu hyvin nopeasti. Nykyisessä järjestelmässä tulee käyttäjälle iso lasku, jos pyörää ei palauta ja se pitää pyörät kunnossa.
 
Miksi julkisen tahon pitäisi ilman muuta antaa polkupyörän arvon verran luottoa henkilölle, joka on omalla toiminnallaan osoittanut, että ei ole luoton annon arvoinen?

Sama henkilö voi kuitenkin astua sisään bussiin, junaan tai ratikkaan kirveen kanssa ja lyödä penkkejä ja ikkunoita rikki. Aika maltillinen tuo riski yhden kaupunkipyörän kanssa on. Se, että on vaikka yritystoiminnassa tehnyt konkurssin, ei pitäisi olla este liikkua kaupunkipyörällä...
 
Miksi julkisen tahon pitäisi ilman muuta antaa polkupyörän arvon verran luottoa henkilölle, joka on omalla toiminnallaan osoittanut, että ei ole luoton annon arvoinen?
Niin, nykymaailmassa rahalaitosten luottokelpoisuuden poistaminen alkaa olla jo hieman samanlaista kuin ammoisina aikoina oli kansalaisluottamuksen menettäminen (eli eipä siis mitään uutta auringon alla...):
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansalaisluottamus
 
Prepaid-puhelinta voi käyttää maksamalla etukäteen. Ainakin jossain vaiheessa sai liittymän joiltain operaattoilta maksamalla takuurahan. Joku vastaava menettely toimisi helposti pyörien suhteen.

Se olisi mielenkiintoista jos kaupungin päätöksentekoelimissä on mennyt läpi tieto siitä, että kaupunkipyörän käyttäjällä pitää olla luottotiedot kunnossa.

Kysymykseeni kortittoman ja maksuhäiriöisen mahdollisuudesta käyttää kaupunkipyörää CityBike Finland vastaa näin:

Hei,


hyväksytyt maksukortit löytyvät HSL:n Kaupunkipyörät-sivun 'usein kysyttyä'-kohdasta osoitteessa:

https://www.hsl.fi/kaupunkipyorat


Eli tulkitaan tuo vastaukseksi kaupunkipyörän käyttäjällä pitää olla luottotiedot kunnosa. Annetaan Sote-keskukset Alepalle ja CityBike Finlandille, niin loppuu jäkätys eduskunnassa, kun kansa tulee halvalla terveeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Prepaid-puhelinta voi käyttää maksamalla etukäteen. Ainakin jossain vaiheessa sai liittymän joiltain operaattoilta maksamalla takuurahan. Joku vastaava menettely toimisi helposti pyörien suhteen.

HSL:llähän on jo käytössä prepaid-mekanismi, eli matkakortti. Ongelma vaan lienee, että kaupunkipyöriä pyörittää erillinen operaattori, jolla ei taida olla tuon tason pääsyä HSL:n systeemeihin.
 
Prepaid-puhelinta voi käyttää maksamalla etukäteen. Ainakin jossain vaiheessa sai liittymän joiltain operaattoilta maksamalla takuurahan. Joku vastaava menettely toimisi helposti pyörien suhteen.

Se olisi mielenkiintoista jos kaupungin päätöksentekoelimissä on mennyt läpi tieto siitä, että kaupunkipyörän käyttäjällä pitää olla luottotiedot kunnossa.

Kysymykseeni kortittoman ja maksuhäiriöisen mahdollisuudesta käyttää kaupunkipyörää CityBike Finland vastaa näin:

Hei,


hyväksytyt maksukortit löytyvät HSL:n Kaupunkipyörät-sivun 'usein kysyttyä'-kohdasta osoitteessa:

https://www.hsl.fi/kaupunkipyorat


Eli tulkitaan tuo vastaukseksi kaupunkipyörän käyttäjällä pitää olla luottotiedot kunnosa. Annetaan Sote-keskukset Alepalle ja CityBike Finlandille, niin loppuu jäkätys eduskunnassa, kun kansa tulee halvalla terveeksi.

Edelleenkään en ymmärrä miten henkilön mahdollinen maksuhäiriömerkintä vaikuttaisi pyörän saatavuuteen. Itselläni on vielä jonkin aikaa voimassa maksuhäiriömerkintä. Silti olen pankkia vaihtaessani saanut visa-debit kortin jolla siis maksun voi suorittaa. Testasin rekisteröitymistä äsken ja pääsin maksuvaiheeseen saakka. Keskeytin tähän koska en palvelua tarvitse. Mutta ei tuo järjestelmä tarkista kenenkään luottotietoja ja ilmoita ettet voi rekisteröityä käyttäjäksi. Myöskään palvelun ehdoissa ei mainita että maksuhäiriömerkintä estäisi palvelun käytön. Mikä tässä nyt siis on ongelma?
 
Jokin aika sitten tiliä ei voinut avata, jos oli maksuhäiriö tai pankkikorttia ei saanut, jos luottotiedot eivät olleet kunnossa. Tämä oli silloin pankkikohtaista.

Eduskunnassa puututtiin tähän laajemmiltikin, mitä kaikkea voidaan rajata maksuhäiriön perusteella. Eli nyt pankit ovat saaneet uudet ohjeet. Olin ajatuksissani vähän jäljessä.

Ilmojen lämmetessä ja pyöräilyn yleensä lisääntyessä saamme lisää kokonaisarvioita näistä kaupunkipyöristä. Myönteistähän palaute nyt kauden alkaessa on enimmäkseen ollut.
 
Takaisin
Ylös