RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,800
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
"Viimeinen juna lentokentälle lähtee noin klo 1.15, jolloin myös puolenyön aikaa saapuvilta lennoilta on junayhteys keskustaan."
Eli tämän mukaan viimeinen juna lentokentältä keskustaan lähtee siis n. 1.45, mikäli ymmärsin oikein.
Kumpaakohan kautta tuo viimeinen vuoro menee... Jotenkin voisin kuvitella Tikkurilan kautta, koska siellä puolella on huonommat kulkuyhteydet kuin Vantaankosken puolella tuohon aikaan.
Kuinka niin on huonommat? Kyllähän 61 (tuleva 562, pdf:n sivu 19/42 ja 20/42: https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/vantaan_joukkoliikennelinjasto2015.pdf) tarjoaa ympärivuorokautisen sörviisin Mellarista Tikkurilaan nykyiselläänkin ja sama laulu näyttää jatkuvan myös 1.7.2015 jälkeen. Sen sijaan Pyhän Martinlaakson puolella ei näyttäisi olevan ympärivuorokautista joukkoliikennetarjoomaa.
Onkohan tiedotteessa alunperin ollut virhe
Varsin tiukat aikataulutukset jos Helsingistä Tikkurilan kautta kentälle ajoaikaa on 27 minuuttia, kun nykyään I junalla Hki-Tikkurila on 21 min.
Paljonko aikaa on varattu Tikkurilassa seisomiseen? Siinä vaihtuu paljon porukkaa ja matkatavaraa on jos jonkinmoista. Päivittäin näkee, kun kaukojunatkin viettävät Tikkurilassa välillä viisikin minuuttia.Ei kyllä omasta mielestäni ole yhtään tiukat. Tikkurila-Hiekkaharju 2min, Hiekkaharju-Leinelä 2, Leinelä-Lentoasema 3min (perustuu koeajoihin ja niiden tuloksiin).
Okei, tuosta tulee näköjään 28 minuuttia, joten minuutti lisää.
Paljonko aikaa on varattu Tikkurilassa seisomiseen? Siinä vaihtuu paljon porukkaa ja matkatavaraa on jos jonkinmoista. Päivittäin näkee, kun kaukojunatkin viettävät Tikkurilassa välillä viisikin minuuttia.
Saman verran kuin nyttenkin eli aikataulussa ns. "20 sekunttia". Oikeastihan sitä pelivaraa jää ihan kuljettajan ajosta riippuen sinne asemille. Omasta mielestäni minuutti Tikkurilaan sekä Lentoasemalle riittäisi. Pasila on yksi vilkkaista myös, mutta siellähän käytännössä on se "minuutti" jo, kun Hki-Pasila välin ajaa reilussa 3 minuutissa (ja aikataulussa 5 minuuttia) jos värit on suoraan ja pääsee minuutilleen lähtemään Helsingistä.
Kaukojunilla on Tikkurilassa 2 minuutin pysähdys aikataulun mukaan.
Toki Pasilassa ja Tikkurilassa minuutin pelivara riittää tällä hetkellä, kun puhutaan N/K/T-junista eikä lentokenttäjunasta. Kaukojunillekaan 2 minuuttia ei aina riitä, mutta aikataulussa on kuromisvaraa. Pasila-Tikkurila-välinkin voi ajaa alle siihen varatun 8-9 minuutin - esim. viimeksi kun menin IC179:llä niin väli ajettiin alle 7 minuuttiin ja Tikkurilassa seistiin vajaa 4 min. Mitä yleisemmäksi Lentoasemalle junalla meno menee, sitä enemmän on matkustajia pakaasiensa kanssa vaihtamassa junia Tikkurilassa, kaukojunien pysähdykset pitenevät entisestään ja sitä lähemmäksi siellä menee Kehäradan junien pysähtymisajat kaukojunien vastaavia.Pasila on yksi vilkkaista myös, mutta siellähän käytännössä on se "minuutti" jo, kun Hki-Pasila välin ajaa reilussa 3 minuutissa (ja aikataulussa 5 minuuttia) jos värit on suoraan ja pääsee minuutilleen lähtemään Helsingistä.
Mutta kuljettajan ajotapa ei ole peruste kireälle aikataululle. Tosin syksyksi aikataulua voidaan venyttää tarvittaessa minuutti kaksi, jos kesällä jo homma kusee
Ja voisi samalla ottaa muualta tutun käytännön, että ei vain vapauttaa, mutta myös avaa kaikki ovet suuremmilla asemilla (Hki, Psl, Tkl). Ei se kovin suurta muutosta kalustoon vaadi, muistaakseni se ei kaiketi ollut tällä hetkellä mahdollista.
Toki Pasilassa ja Tikkurilassa minuutin pelivara riittää tällä hetkellä, kun puhutaan N/K/T-junista eikä lentokenttäjunasta. Kaukojunillekaan 2 minuuttia ei aina riitä, mutta aikataulussa on kuromisvaraa. Pasila-Tikkurila-välinkin voi ajaa alle siihen varatun 8-9 minuutin - esim. viimeksi kun menin IC179:llä niin väli ajettiin alle 7 minuuttiin ja Tikkurilassa seistiin vajaa 4 min. Mitä yleisemmäksi Lentoasemalle junalla meno menee, sitä enemmän on matkustajia pakaasiensa kanssa vaihtamassa junia Tikkurilassa, kaukojunien pysähdykset pitenevät entisestään ja sitä lähemmäksi siellä menee Kehäradan junien pysähtymisajat kaukojunien vastaavia.
2 minuuttia voisi olla sopiva pysähdysaika I/P/Z/H/R- junille Tikkurilassa, kaukojunille 3 min ja riittävästi pelivaraa. Se 2 minuuttia menee niin helposti joka tapauksessa kun vaihtorumba alkaa, ettei siitä mitään tyhjänpäiväistä odottelua tulisi vaan pikemminkin aikataulun tasaamista. Aikataulua ei voida suunnitella nopeinta junaa varten, niin että keskivertojuna onkin jo myöhässä. Nopeamman pysähdyksen K-junat voisivat ohittaa Kehäradan junat suosiolla, eli lähteä ensiksi, ilman minimiodotusaikaa, jolloin olisi mahdollisuus myös Hiekkaharjun ohittamiselle kun siellä ei olisi Kehäradan junaa tukkimassa väylää.