Keravan linjastosuunnitelma

Liittynyt
25 Heinäkuu 2013
Viestit
14
HSL ei ole vieläkään saanut Keravan linjastoa suunniteltua, joten ajattelinpa laittaa korteni kekoon. Linjan 751 (nyk. 738) lakkauttaminen tuo mukavat säästöt, jolla voidaan hieman tihentää muiden linjojen vuoroväliä. 973 ja 633 kulkevat lähestulkoon samaa reittiä alkupätkän, joten ajattelin että ne voisi yhdistää. Killan suuntaan en perustaisi uutta linjaa, koska Hyrylän suunnan linjat kulkevat kohtuullisen kattavasti. Kertokaa ihmeissä mielipiteitänne niin saadaan mielenkiintoinen keskustelu aikaiseksi. Toivottavasti kuvakin tulee esille..

Keravan linjasto.jpg
 
Keravan linjastoa ei tulla muuttamaan nykyisen liikennöintisopimuksen aikana kuten aiemmin forumilla on mainittu. Itse en lakkauttaisi 738, koska parin vuoden sisällä otetaan käyttöön uusi Inexin elintarvikepuolen logistiikkakeskus Bastukärrissä ja samassa yhteydessä voisi linjan muuttaa kulkemaan pelkästään nykyisellä K-version reitillä niin se lisäisi yhteyksiä myös Vantaan puolen työpaikka-alueille.
 
Keravan linjastoa ei tulla muuttamaan nykyisen liikennöintisopimuksen aikana kuten aiemmin forumilla on mainittu. Itse en lakkauttaisi 738, koska parin vuoden sisällä otetaan käyttöön uusi Inexin elintarvikepuolen logistiikkakeskus Bastukärrissä ja samassa yhteydessä voisi linjan muuttaa kulkemaan pelkästään nykyisellä K-version reitillä niin se lisäisi yhteyksiä myös Vantaan puolen työpaikka-alueille.

Onko jossain ilmoitettu, että uusi linjasto ei astuisi voimaan 2016 syysliikenteessä? Tällä hetkellä Keravan liikenteen suurimmat ongelmat kohdistuu muutettuihin juna-aikatauluihin. HSL-aikataulujen "parantaminen" ja "vaihtojen turvaaminen" tarkoitti lähinnä sitä, että bussien aikatauluja ei muutettu juuri ollenkaan, vaikka nopeiden junien kulkuajat vaihtui. Keravan liityntäliikenne on tällä hetkellä välttävällä, osin heikolla tasolla ydinruuhka-aikoja lukuunottamatta. Toivottavasti uuden linjaston aikana ei kuitata liian tiukkojen ajoaikojen takia tapahtuvaa bussien myöhästymää sillä, että bussit tulee aivan liian aikaisin asemalle. Tämä yhtälö ei ole oikein toimiva - itse aikataulut eivät olleet ongelma ainakaan itään päin ennen vr-muutoksia, vaan myöhässä olevat bussit. Tämänhetkinen vartin odottelu asemalla ei ole mitään liityntäliikennettä!

Itse suunnitelma on ihan hyvä. HSL:ään jo kommentoinkin, että 651B ja 973B voitaisiin yhdistää ilman lisäkuluja, eli ruuhkassa pysyisi vanha vitosen reitti - vaihdoton yhteys Ahjon suunnasta Kalevaan on pienemmille lapsille ollut erinomainen yhteys harrastuksiin jne. Ruuhkan ulkopuolella toivottavasti vaihto on joustava asemalla.
 
Takaisin
Ylös