Kevään 2011 kilpailutus

Waltsu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
780
Jälleen on uusi kilpailu avattu. Tällä kertaa kohteina ovat:
  • 6, 9, 33, 66, 90, 91
  • 8, 61
  • 13

Kohteiden linjat olivat aiemmin eri tavalla jaettu, mm. 8 oli omana pikkupakettinaan. Nykyisin näitä kaikkia liikennöi LS-Liikennelinjat, paitsi linjaa 8, joka on Anderssonilla.

Kisa päättyy 9.5.2011 ja liikenne alkaa 26.4.2012. Lausteen paketin sopimuskausi on 10 vuotta, muiden 9 vuotta.

Kohteisiin voi tutustua tarkemmin täällä.
 
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin:

  • Lausteen liikenteeseen 19 autoa, joista vähintään 13 teliä, joista vähintään 8 uusia, ilmastoituja ja Euro 5/EEV. Muihin riittää mataluus ja Euro 3 + CRT.
  • 8 ja 61 -liikenteeseen 10 autoa, joista vähintään 6 teliä, joista vähintään 5 uusia, ilmastoituja ja Euro 5/EEV. Muihin riittää mataluus ja Euro 3 + CRT.
  • Linjan 13 liikenteeseen 8 autoa, joista vähintään 4 uusia, ilmastoituja ja Euro 5/EEV. Muihin riittää Euro 3 + CRT. Kaikkien oltava matalia, telejä ei vaadita.
 
Siis muuttuuko autojen väritys oikeasti tummemman keltaiseksi? Tuo autojentilaajaväritysliite nro 8 kertoo väri olevan SunSet Gold PMS7408, joka RGB-koodina olisi jotain 242,175,0. Tuo on varsin sinapinvärinen, lähinnä vanhan keltsun väriä.
 
Mihin ihmeeseen noi kaikki autot tarvitaan, vai onko mukana myös selkeästi vara-autot? Eikö esim. linjalle 13 riitä peruskiertoon 6 autoa plus yksi lisä auto aamulla Uittamolta. Samaten 19 autoa 6-9 linjoille kaikkinen työmatkalinjoineen yms. tuntuu isolta määrältä - eihän Vaalastakaan enää montaa lisäautoa aamulla tule, ja nythän vielä autoja suurennetaan. Niin, eikai sitä väriä sentäs tarkoitus muuttaa ole, kun kerran tolla on jo maalattu.
 
Vastaan itse itselleni...kyllä noille kaikille autoille jotain ajoa löytyy, kun koneelta katselin lähtöaikoja. Tuntuu sinänsä koomiselta, että lähtöaikojen mukaan esim. Takakirveeltä on edelleen aamulla vara-auto. Tuon 15 minuutin ajon vuoksi tarvitaan siis yksi linja-auto lisää tuollaiselle hiljaiselle linjalle! Sitten Vaalastahan kulkee myös linja 66, jota en edes muistanut.
 
Mihin ihmeeseen noi kaikki autot tarvitaan, vai onko mukana myös selkeästi vara-autot? Eikö esim. linjalle 13 riitä peruskiertoon 6 autoa plus yksi lisä auto aamulla Uittamolta. Samaten 19 autoa 6-9 linjoille kaikkinen työmatkalinjoineen yms. tuntuu isolta määrältä - eihän Vaalastakaan enää montaa lisäautoa aamulla tule, ja nythän vielä autoja suurennetaan. Niin, eikai sitä väriä sentäs tarkoitus muuttaa ole, kun kerran tolla on jo maalattu.

No löytyy noille automäärille ajoa tarjouspyynnön liitteiden 6 mukaan. Linjalla 13 näkyy talven arkipäivänä olevan 6 bussia peruskierrossa, ja vara-vuorot sekä Takakirveeltä että Uittamon Citystä Kauppatorille. Ja on tuonne 6-9 -pakettiin laitettu kaikkiaan 19 bussia talven koulupäivinä.
 
Tässä tuleekin ensimmäisenä mieleen, että miksihän tuo paketointi on juuri tuollainen kun se on ja esimerkiksi miksi linja 8 on kytketty toiseen pakettiin. Nimittäin sopimuksen mitat yli kirkkaasti tuonne 2020 luvulle ja jokainenhan sen tietää, että tuohon mennessä meillä pitäisi olla vähintäänkin toimiva ja nopeakulkuinen runkobussiverkosto. Mieluiten tietenkin tuon ohella myös pikaraitiotie. Onkohan kellään tietoa, miten linjastoa aiotaan möyhiä tuon runkobussilinjaston rakentamisen myötä? Liikkumavaraa sopimuksissa on ilmeisesti (?) 20 %:a suoritteesta ja se asettaan omat rajansa kun linjastoa muokataan.

Kun vertailee noita paketteja Turun seudun joukkoliikenneselvitykseen, niin kyllä siinä on mielestäni sinällään logiikkaa paketoinnin suhteen ja tietysti ovathan nuo paketit melkolailla entisen kaltaisia. Mutta jos ja kun joukkoliikennetoimisto on nuo suoritteet laskenut laskenut nykymuotoisen liikenteen ja tulevan linjaston välillä, niin myös tulevat linjaratkaisut ovat virkakoneiston työpöydällä ja varmasti lähitulevaisuudessa myös toteutumassa?
 
Osittain koko runkolinja puuhastelu on höpöhöpöä. Eihän niissä oikein mikään muutu, tosin vuoroja voidaan lisätä. Todellinen runkolinjahan olisi suora pikalinja pisteestä a pisteeseen b, eikä kuten esim. linja 18, jossa pysäkkiä pysäkin perään Haritussa. Tosin tuollainen pikalinja vaatisi todella ison lähiön. Miten esim. kiemurteleva 32/ 42 voi ikinä olla runkolinja? Liikennevaloetuuksia tulee ihan jokatapauksessa, oli linjan "nimi" mikä tahansa.
 
Runkolinjat eivät pyri ohittamaan asiakkaitaan ja siksi kiemurtelevat lähellä asiakkaita. Joukkoliikenne, joka rakennetaan pitkien matkojen ehdoilla välille A-B on kallista joukkoliikennettä, joka teeskentelee olevansa yksityisauto. Tehokas ja hyvin palveleva joukkoliikenne palvelee ensisijaisesti isossa mittakaavassa lyhyillä matkoilla, joissa yksityisauto ei pärjää. Siksi runkolinjat kiemurtelevat lähellä asiakkaitaan.
 
Hieno homma, että linjoille 9 ja 61 tulee telivehkeet, kun eivät nämä tumpitkaan meinaa mahtua torin pysäkeille, ainakaan viime talvena... 61:n pysäkki Vienolan suuntaan oli koko talven kaameassa kunnossa, vasta kevätaurinko avasi sen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vuosina 99-04 Ilpoisten linjoille riitti 34-paikkaiset Säfflet, nyt tarvitaan jo 49-paikkaisia telibusseja. Hmm... Onkohan tämä telibussi-villitys ihan järkevää, kulutus kuitenkin isompi - ja pitäisi ympäristöystävällistä olla. Pienilläkin autoilla pärjättiin aivan mainiosti, ja nykyinen 13-metrinen tarjoaisi kuitenkin 41-43 paikkaa.
 
Vuosina 99-04 Ilpoisten linjoille riitti 34-paikkaiset Säfflet, nyt tarvitaan jo 49-paikkaisia telibusseja. Hmm... Onkohan tämä telibussi-villitys ihan järkevää, kulutus kuitenkin isompi - ja pitäisi ympäristöystävällistä olla. Pienilläkin autoilla pärjättiin aivan mainiosti, ja nykyinen 13-metrinen tarjoaisi kuitenkin 41-43 paikkaa.

Ei tosiaankaan tarvitsisi teliautoja noille yhdellekään linjalle. 30- 40 paikkaiset riittäisi joka ikiseen lähtöön varsin mainiosti.

Oon myös ihmetellyt tuota Turun Joukkoliikennelautakunnan ihannetta liian suurista autoista. Ei mitään järkeä ajattaa liian isoja autoja vähäkuormitteisilla linjoilla. Naftaa palaa ja renkaita kuluu... Hölmöläisten hommaa on mun mielipide...
 
Se on sitä kulttuuria. Pitää näyttää suurelta miljoonakaupungilta.
 
Sen muistan noilta ajoilta, että iltapäivällä 34-paikkainen oli liian pieni 9-linjalle, aina ei kaikki mahtuneet kyytiin. Normi 41-paikkainen olisi varmaan jo just ja just piisannu. Vanhemmiten teliautot on ongelmajätettä, ja ainakin Scalojen takalasit on jatkuvasti jossain tolpassa - puhumattakaan vaaratilanteista, joita varomaton kurvailu aiheuttaa jalkakäytävillä liikkuville. Turussa olen nähnyt kaksi todella läheltäpiti tapausta, joissa Scalan perä meinasi kaapata jalankulkian. Ajotietokoneen mukaan kulutus on helposti 10 pros suurempi.
 
Takaisin
Ylös