Koiviston Auto -konsernin paikallisliikenteet

Koskilinjojen 9 tuli ihan Lahteen asti ja uusi numero selvinnee ens viikolla. Samalla kabus 241 matkasi Ouluun johon väristä päätellen on menossa myös Jyväskylä 493. Jyväskylän 413 näköjään on ex Koskilinjat 101 JEM-801.
 
Ylen uutisessa Jyväskylän paikallisliikenteen ostamisesta Koiviston Auton konsernijohtaja kertoo, että kilpailutettu sopimusliikenne on KA:n strateginen painopistealue. Edellisellä vuosikymmenellä KA vetäytyi kilpailutetusta sopimusliikenteestä. Niin ne strategiat muuttuu :)
 
Mitäköhän KA tekee Tampereen paikallisliikenteelle? Ajetaanko itse vai myydäänkö Paunulle tai Länsilinjoille?
 
Saas nähdä siirtyykö autot lakalaivasta scanian pihasta kilometrin pohjoiseen, Lempäälänkujalle.
 
Saas nähdä siirtyykö autot lakalaivasta scanian pihasta kilometrin pohjoiseen, Lempäälänkujalle.
Kiintoisaa sekin tuleeko rinkiin mukaan joku vara-auto jostain. Linjat 91 ja 92 on kait edelleen mötön nimissä joten omnilink ei enää ole käytettävissä. Paitsi tietysti jos nuokin linjat meni kaupan mukana myös. Tietoa asiasta ei ainakaan mulla ole.
 
Mitäköhän KA tekee Tampereen paikallisliikenteelle? Ajetaanko itse vai myydäänkö Paunulle tai Länsilinjoille?

Jos Koivaria vaivaa "Turun tauti", niin joku kilpailija saattaa päästä ajamaan kaksvitosta ennen sopparin loppumista. Onnibus ostaa sopparin takaisin Koivarilta. :mrgreen:

Samalla kabus 241 matkasi Ouluun johon väristä päätellen on menossa myös Jyväskylä 493.

Onkohan jompikumpi jo saanut Onnikkavärityksen nokkaansa? Ainakin entinen Jyväskylä 490 on nyt näin pirteän näköinen: Pinkit onnikat tulivat katukuvaan. Tuon Kalevan uutisen mukaan kaksi onnikkaa on maalattu tilaajaväreihin.

Tein tässä pienen tilannetaulukon Koivarin kalustosta. Kaupunki- ja lähiliikennekaluston keski-ikä on Jyväskylässä (123 autoa) ja Kuopiossa (79) 12 vuotta, kun taas Lahdessa (75) ja Oulussa (95) se on vain 11 vuotta. Tilanne tämän kuun alkupuolella. Mikäli laskin oikein, niin esmex Jyväskylän keski-ikä laskee uusien autojen ja kalustosiirtojen myötä sinne 7 vuoteen. Näin suurta nuorennusta oltaisiin tuskin koettu markkinaehtoisessa liikenteessä.

Missäs vaiheessa alkaa niitä uusia autoja kaupunkeihin pukkaamaan?
 
Tein tässä pienen tilannetaulukon Koivarin kalustosta. Kaupunki- ja lähiliikennekaluston keski-ikä on Jyväskylässä (123 autoa) ja Kuopiossa (79) 12 vuotta, kun taas Lahdessa (75) ja Oulussa (95) se on vain 11 vuotta. Tilanne tämän kuun alkupuolella. Mikäli laskin oikein, niin esmex Jyväskylän keski-ikä laskee uusien autojen ja kalustosiirtojen myötä sinne 7 vuoteen. Näin suurta nuorennusta oltaisiin tuskin koettu markkinaehtoisessa liikenteessä.

Missäs vaiheessa alkaa niitä uusia autoja kaupunkeihin pukkaamaan?

Laskit ilmeisesti sen mukaan mitä kalustoa yksiköissä on tällä hetkellä? Tilannehan tulee muuttumaan kuitenkin melkoisesti jos nuo toisaalla kerrotut siirrot toteutuvat kokonaisuudessaan. Eli kerrataampas:

Kuopiossa tullaan liikennöimään 29:n uuden VDL:n ja 25:n Kabussin voimin. (3 Kabussia Ouluun)

Lahdessa taas ajeltaisiin 50:llä uudella (Volvo+VDL) sekä 10:llä Kabussilla.

Jyväskylän kalusto koostuu 33:sta uudesta (18xTeli-Citywide+15xVDL), 14 Kabussista (TC6A4:t), 24 Omnilinkistä (Ilmeisesti nuo yhtymässä olevat 2001-malliset), sekä noin paristakymmenestä B7RLE-8700LE ja B10BLE-Vega L Volvosta.

Oulun liikenne aloitellaan sitten nykyisillä 8700-Volvoilla 13kpl , Scaloilla 14 kpl ja Kabusseilla 25kpl joiden kavereiksi on alettu jo ajelemaan Jyväskylästä, Kuopiosta ja Lahdesta Kabusseja (n. 40-45 kpl?)

Nämä tiedot on keräilty näiltä parilta foorumilta (JLF ja Arktiset bussit) ja kukin saa itse päätellä kuinka luotettavia lähteitä ne on. (Itsekin kun en näistä asioista paljon mitään tiedä niin sorrun helposti spekuloimaan :) )
 
Laskit ilmeisesti sen mukaan mitä kalustoa yksiköissä on tällä hetkellä? Tilannehan tulee muuttumaan kuitenkin melkoisesti jos nuo toisaalla kerrotut siirrot toteutuvat kokonaisuudessaan.

Jyväskylän kalusto koostuu 33:sta uudesta (18xTeli-Citywide+15xVDL), 14 Kabussista (TC6A4:t), 24 Omnilinkistä (Ilmeisesti nuo yhtymässä olevat 2001-malliset), sekä noin paristakymmenestä B7RLE-8700LE ja B10BLE-Vega L Volvosta.

Oulun liikenne aloitellaan sitten nykyisillä 8700-Volvoilla 13kpl , Scaloilla 14 kpl ja Kabusseilla 25kpl joiden kavereiksi on alettu jo ajelemaan Jyväskylästä, Kuopiosta ja Lahdesta Kabusseja (n. 40-45 kpl?)

Maaliskuun alkupuolen kalustotilannetta silmäilin ja niistä laskeskelin keski-iät. Tilanne elää tosiaan koko ajan, joten vasta kesällä voidaan laskea toteutuneet keski-iät. Jyväskylän tulevan keski-iän laskin suunnilleen tuosta esittämästä potista. Nuo Omnilinkit alkavat tosin olla elämänsä ehtoopuolella, koska niillä saa ajaa vielä vain pari vuotta Jyväskylän linjoilla (sopparin mukaan maksimi-ikä saa olla 15 vuotta). Tein joskus ennen nykyisten kaabussien invaasiota keski-ikälaskelmat ja muistelisin että esim. Jyväskylän kaluston keski-ikä oli silloin jotain 14-15 vuotta. Jos olisi älynnyt kirjata kalustolistauksista tietoja tasaisesti vuodesta toiseen, niin saisi hyvän kuvan kulloisesta vuosittaisesta keski-iästä. Jyväskylässä keski-ikä taisi pompsahtaa siinä vaiheessa, kun Kuopiosta roudattiin toistakymmentä museoraatokaabussia joksikin aikaa linja-ajoon.

Mahtaakohan Jyväskylä 702 (ERF-816, alunperin Tourusen Linjojen hankkima Scala, vm. 2007) myös siirtyä Ouluun?
 
Kuvia seuratessa on pistänyt silmään, että Koiviston Autolle on tullut ympäri Suomea melkoinen määrä kokonaan uusia busseja. Joku varmaan on jo kerennyt laskea kuinka monta näitä uusia busseja on tullut, aika kova investointi kuitenkin.
 
Joku varmaan on jo kerennyt laskea kuinka monta näitä uusia busseja on tullut, aika kova investointi kuitenkin.

Kuopioon 29 Citeaa, Lahteen 34 Citeaa ja 16 Volvoa sekä Jyväskylään 18 Scaniaa ja 15 Citeaa, näin pikaisesti muisteltuna. Oulusta on muodostunut lähinnä Kabusien kohtalo.
 
Takaisin
Ylös