Kuljettajarahastus

Vs: Munkkivuoren raitiotie

Tämä ei ole Danielin ajatusfilosofiaa, tämä on laki.

.....
---------- Viesti lisätty kello 15:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:53 ----------

Laki näkyy muuttuneen vuonna 2006. Siellä sanotaan nyt 4§:ssa vaan, että perimisoikeuden myöntäminen edellyttää, että matkalippujen hankinta on järjestetty varmaksi ja niiden käyttö yksinkertaiseksi. Hankintahan on varmaa, jos lippuja saa ostaa Kontulan kahvikioskista joka tiistai klo 9-11.

.....

hmikko vastaa ihan hyvin mutta täydennän vielä. Sanotaanko laissa että lippuja pitää olla myytävänä silloin kun on esim. yöliikennettä. Johan tässä nykymaailmassa Siwan pitäminen auki 20.00 ja jälkeen yhden myyjän voimin on kohtuutonta. Montakohon lipunmyyntipistettä jo nyt on Helsingissä auki klo 7.00 - 21.00. Aika moni liikkuu asioilla tuohon aikaan. On se nyt kumma, jos muutaman lipun hankkiminen tuohon aikaan on vaikeaa.

Mikäköhän se todellinen syy tähän menneisyyden tavan säilyttämiseen mahtaa olla?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Voisi myös kysyä, onko kohtuullista vaatia sen verran ennakointia, että matkustaja on hankkinut lipun etukäteen silloin, kun myyntipisteet olivat auki ja matkustaja oli niiden ulottuvilla, tai, että pidetäänkö lipun saatavuutta kännykän kautta kohtuullisena.

Niin voi. Tästä voisi olla hyvä saada ennakkotapaus, mutta nythän sitä ei saa, kun lippuja on saatavilla.

Mun hyvin voimakas mutta toki vain henkilökohtainen näkemykseni on se, että jos taskussa on rahaa, niin ratikkaan pitää päästä. Myös hetken mielijohteesta ja lähimmältä pysäkiltä. Kuulostaa minusta aika kohtuulliselta vaatimukselta, mutta ei Salomaankaan ajatus mitenkään ainutlaatuinen ole. Analogia maitoon ja kaljaan ei kuitenkaan toimi, sillä joukkoliikenne on kunnallinen, kaikkien käytettävissä oleva peruspalvelu, jonka tärkeys on vähän eri luokassa. Kioskin sulkemisajan unohtanut mummo ei Vuokista köpöttele jalkaisin kotiin Epekepeen, mutta maitonsa se voi kyllä jättää ostamatta ja juoda tänään vettä.

Mun mielestä kuljettajarahastuksesta pitää toki luopua, mutta lipunostomahdollisuus on silti säilytettävä. Tyypillisesti se merkitsee automaattia vaunussa, mutta toki se voi merkitä myös automaattia pysäkillä, kioskia pysäkillä tai vaikka rahastajaa pysäkillä tai vaunussa. Kovin monta realistista lipunhankintamahdollisuutta ei kuitenkaan jää jäljelle, kun huomioi pitkät liikennöintiajat ja syrjäseutujen pysäkit. Hyväksyisin myös sen, että vaunussa oleva automaatti ei anna vaihtorahaa ja/tai hyväksyy vain kolikoita, jos automaatti saadaan sillä tavoin hankittua edullisesti. Tosin jälkimmäinen alkaa olla ongelma, kun meillä kertaliput alkavat olla niin kalliita, että pienen setelin käyttö niiden ostamiseen on hyvinkin kohtuullista.

Kännykkä ei ole kohtuullinen vaatimus, sillä se rajaa pois liian suuria väestöryhmiä, esim. kaikki työkännykkää käyttävät, joilla joko on esto tai työnantajan kielto käyttää palveluita sillä. Ei ole kohtuullista vaatia erillistä siviilikännykkää vain siksi, että sillä voi ostaa ratikkalipun.
 
Minkälaisia valituksia tuli, kun Euron käyttöönoton yhteydessä ei vaunuissa myyty lippuja ? En itse silloin seurannut asiaa miltään foorumilta. Muistanko oikein että kahden valuutan takia euron käyttäänoton yhteydessä vaunuissa ei myyty lippuja.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Jos raitioliikenteen kehittäminen kiinnostaisi aidosti, näkisi sen liikenteen tasosta. Raitioliikenteen surkuhupaisa nykytila kertoo hyvin siitä, että raitioliikenteen kehittäminen ei aidosti kiinnosta ketään pennin vertaa. Eikä asiaa paranna se, että soppaa pyörittää HKL, HSL, KSV jne. jne. jne. instanssit. Lopputulos on se, että nykytilanne vain kurjistuu entisestään, kun kenelläkään ei ole käsitystä kokonaistilanteesta.

Ja mitä lippuautomaatteihin tulee, osoittaa HSL:n täydellisestä piittaamattomuudesta se, että esimerkiksi Kauppatorin pysäkeillä ei ole yhtä ainutta lippuautomaattia. Jokainen voi mennä ihailemaan kertalippuja ostelevia turistilaumoja, jotka viivyttävät vaunuja pahimmillaan useita minuutteja.

Lippuautomaatteja ei kannata laittaa raitiovaunun sisälle. Siitä ei tule mitään, kun lauma turisteja tavaa sitä lippuautomaatin tekstiä ja ihmettelee, mikä lippu tässä pitää ostaa ja tukkii ovensuun muilta tulijoilta.

Kävin juuri Münchenissä. Siellä oli jokaisella pysäkillä - taikka ainakin pysäkkiparilla, pysäkit molempiin suuntiin olivat aina vastakkain - lippuautomaatti. Minusta se systeemi toimi oikein hyvin. Lippuja pystyi ostamaan useampia etukäteen, sillä liput piti leimata liikennevälineessä kun astui sinne.
 
Minulla oli itsellä se messukeskukssen pysäkki esimerkkinä. Sama juttu kuin Kauppatorilla. Suoraan sanoenn minun on vaikea ymmärtää miksei meillä joukkoliikenteen vakiokäyttäjillä tässä yhteydesää ole painoarvoa. Tuo lippuautomaatin toimimattomuus vaunun sisällä, - onko ulkomailta kokemuksia.

Mutta se mitä pelkään, on verukearvo. "Konsulttiselvityksessä haetaan parhaillaan sopivaa laitetyyppiä". Ei, noin ei lue missään, mutta jos raitiovaunun vakiokäyttäjä kysyy 10 vuoden kuluttua, miksi kuljettajarahastusta ei ole poistettu, niin jotain tollaista saadaan vastaukseksi.

Kun kysyin täällä : "Voiko olla mahdollista että lippuja myydään vaunuissa vuonna 2020 ?"
Kukaan ei uskaltanut vastata. Siis todellisuudessa joukkoliikenteestä päätävillä ei ole mitään kiirettä poistaa kuljettajarahastusta. Tämän ketjun ensimmäisessä viestissä puhuttiin vuodesta 2007 !

---------- Viesti lisätty kello 17:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:41 ----------

Daniel, se joka kukkuu Helsingin yössä , eiköhän silä ole kännykkä viimeistä mallia mukana.
Katsoin että 3:n vaunu lähtee eka kuudelta ja viimeinen vähän vaille 2. R-kioskit ovat auki monet 7 - 21.00 esimerkiksi.

Kyllä se eri asia on maito purkki ja kalja, mutta lisätään lääkepurkki. Ostat 100 kkpl purkin, käytät päivässä yhden. Kun purkissa on 10 pilleriä , ostat uuden. Analogia on se että joku laski 6 matkaa vuodessa, kkortti kannatta. Tai ostat 20 lippua kerralla. Nettiin voisi kehittää tuotteen, jossa tulostetaan 10 lippua kerralla.

tässä on näköjään kyse siitä että pääasiallisesti yksityisautoa käyttävä haluaa harvoin vaunua käyttäessään ostaa lipun kuljettajalta. Näin meidän 95 % etu saa väistyä heidän tahtonsa takia, mutta tätä ei uskalleta sanoa suoraan.

---------- Viesti lisätty kello 17:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:00 ----------

.....
Sama koskee myös satamien raitiovaunupysäkkejä. Niillä ei kuljettajan pitäisi myydä ollenkaan lippuja, vaan pysäkeillä pitäisi olla useita automaatteja.

Länsisatamassa kuljettaja joskus ottaa terveen maalaisjärjen käyttöön. Kaikki ovet auki matkustajien pakkaamista varten. Tiedän säännöt ja ohjeet. Kun siihen tulee korkea Ikarus, niin sääntäjen mukaan etupäästä tulee sillipurkki ja takapää on puoliksi pakattu. tässä puolustan näiden harvojen kuljettajien maalaisjärjen käyttöä. Pääsen itse sitteen suoraveloituslipun kanssa keskiovesta ja Ikarus tulee täyteen pakatuksi.
 
Lippuautomaatteja ei kannata laittaa raitiovaunun sisälle. Siitä ei tule mitään, kun lauma turisteja tavaa sitä lippuautomaatin tekstiä ja ihmettelee, mikä lippu tässä pitää ostaa ja tukkii ovensuun muilta tulijoilta.

Kävin juuri Münchenissä. Siellä oli jokaisella pysäkillä - taikka ainakin pysäkkiparilla, pysäkit molempiin suuntiin olivat aina vastakkain - lippuautomaatti. Minusta se systeemi toimi oikein hyvin. Lippuja pystyi ostamaan useampia etukäteen, sillä liput piti leimata liikennevälineessä kun astui sinne.

Lippuautomaatti pysäkillä tai pysäkkiparilla on oikea ratkaisu, kuten on yllä kuvattu.

Tuo lippuautomaatin toimimattomuus vaunun sisällä, - onko ulkomailta kokemuksia.

Norrköpingin raitiovaunuissa olevissa lippuautomaateista minulla ei ole hyvää sanaa sanottavana. Olen useamman kerran Norrköpingissä, mutta vain yhden kerran olen saanut lipun ostettua. Automaatit ovat olleet usein epäkunnossa, välillä niinkin, että saman linjan kolmessa peräkkäisessä vaunussa jokaisessa on automaatti ollut hajalla. Osta siinä sitten lippu.

Siksi automaatin on oltava pysäkillä. Jos se ei toimi, tarjoaa liikenteen tuottaja ilmaisen matkan.
 
Norrköpingin raitiovaunuissa olevissa lippuautomaateista minulla ei ole hyvää sanaa sanottavana. -- Automaatit ovat olleet usein epäkunnossa, välillä niinkin, että saman linjan kolmessa peräkkäisessä vaunussa jokaisessa on automaatti ollut hajalla. -- Siksi automaatin on oltava pysäkillä. Jos se ei toimi, tarjoaa liikenteen tuottaja ilmaisen matkan.

Miksi pysäkille sijoitetut automaatit mielestäsi pysyisivät paremmin kunnossa? Vaunuissa olevathan sentään ajetaan joka päivä varikolle, jossa ne on helppo huoltaa, ja ilkivalta on vaikeampaa.

Miksi pysäkillä epäkunnosta olevasta automaatista tuottaja tarjoaisi ilmaisen matkan, mutta vaunussa olevasta ei? Pysäkillä olevahan ei ole liikenteen tuottajan vastuulla, vaan tilaajan. Ja pysäkillä olevan automaatin kuntoa ei edes voi vaunuun astunut tarkastaja tarkistaa, toisin kuin vaunuun sijoitetun.
 
Lippuautomaatti pysäkillä tai pysäkkiparilla on oikea ratkaisu, kuten on yllä kuvattu.

Mun mielestä yksi automaatti pysäkkiparia kohti riittäisi mainiosti, se olisi aivan kohtuullisen hyvä palvelu, laskin tuossa äkkiä HSL:n kartasta "raitiovaunureitit ja pysäkit" että automaatteja tarvittaisiin yhteensä n.135 kpl, lähes saman verran siis kuin jos automaatit asennettaisiin vaunuihin. Pysäkeillä olevien automaattien etuna on tietenkin se että lipun voi ostaa ennen vaunuun nousua jolloin vaunuun ei synny turhaa jonoa lippua ostavista matkustajista. Miinuksena kuitenkin on automaattien altistuminen ilkivallalle, varsinkin jos automaatit ottavat vastaan käteistä rahaa niin vaarana on että automaatteja yritetään murtaa auki syrjäisillä pysäkeillä. Onhan HSL joutunut muuttamaan jo ison osan nykyisistä lipunmyyntiautomaateista pelkästään muovirahalla toimiviksi.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Lippuautomaatteja ei kannata laittaa raitiovaunun sisälle. Siitä ei tule mitään, kun lauma turisteja tavaa sitä lippuautomaatin tekstiä ja ihmettelee, mikä lippu tässä pitää ostaa ja tukkii ovensuun muilta tulijoilta.

Juuri tästä syystä sitä lippuautomaattia nimenomaan Ei Pidä sijoittaa vaunussa ovensuuhun. Vaan "sisemmälle" vaunuun ja paikkaan jossa sen edessä on runsaasti seisomatilaa.

Kävin juuri Münchenissä. Siellä oli jokaisella pysäkillä - taikka ainakin pysäkkiparilla, pysäkit molempiin suuntiin olivat aina vastakkain - lippuautomaatti. Minusta se systeemi toimi oikein hyvin. Lippuja pystyi ostamaan useampia etukäteen, sillä liput piti leimata liikennevälineessä kun astui sinne.

Saksalainen ei selittele, saksalainen tekee. Suomalaiset selittevät :p
 
Luin juuri tästä ketjusta raportin "HSL; lippujen myynti liikennevälineissä". Siitä kävi selvästi että tekstiviestilippu rupesi Tukholmassa pelittämään alkupelkojen jälkeen mainiosti. Miksi ei siis meilläkin. Lisäksi olemassa olevaa matkakorttia ei huomioida laisinkaan tässä ketjusssa . Sille voi ladata arvoa valmiiksi. Sitten on 150 R-kioskia pääkaupunkiseudella ja 115 lippuautomaattia.

Mitä tämä nysvääminen hyödyttää ? Jo olemassa olevalla lipunmyyntiverkostolla voidaan kuljettajarahastuksen poisto käynnistää. Lisätään sitten automaatteja asteettain.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Lippuautomaatteja ei kannata laittaa raitiovaunun sisälle. Siitä ei tule mitään, kun lauma turisteja tavaa sitä lippuautomaatin tekstiä ja ihmettelee, mikä lippu tässä pitää ostaa ja tukkii ovensuun muilta tulijoilta.

Tuollaiset laumat tulevat suurimmaksi osaksi muutamalta tietyltä pysäkiltä, joista useimmat on varaa varustaa automaateilla. Voisin vaikka saman tien luetella ne, koska niitä ei ole montaa: Katajanokan terminaali (1), Kauppatori (1), Olympiaterminaali (1, on jo olemassa mutta pitää siirtää pysäkille), Länsiterminaali (1), Rautatieasema (2), Lasipalatsi (2, on jo), Ooppera (ensisijaisesti Helsinginkadun puoli, 2), Linnanmäki (1/2), Alppila (1), Messukeskus (2, yksi on jo piilossa pysäkkialueen ulkopuolella, pitää siirtää pysäkille). Näillä kahdellatoista - kolmellatoista automaatilla säästetään jo miljoonia vuodessa liikennöinnissä ja matkustajien ajassa.

Muita pysäkkejä varten on automaatti vaunussa. Kun se sijoitetaan sopivan etäisyyden päähän ohjaamosta, niin ilkivalta on harvinaista, ja kuten sanottua, ne pääsevät huoltoon päivittäin. Eikä sen tosiaan tarvitse oviaukossakaan olla.
 
Minkälaisia valituksia tuli, kun Euron käyttöönoton yhteydessä ei vaunuissa myyty lippuja ? En itse silloin seurannut asiaa miltään foorumilta. Muistanko oikein että kahden valuutan takia euron käyttäänoton yhteydessä vaunuissa ei myyty lippuja.

Muistelen samoin. Ei siitä meteliä noussut. En tiedä, määräsivätkö tarkastajat tuona aikana tarkastusmaksuja sellaisille matkustajille, jotka eivät tienneet poikkeustilanteesta ja joilla ei ollut "kohtuullista" mahdollisuutta hankkia lippua. Vuoden 2006 muotoilukaan ei ollut tuolloin vielä voimassa.

Jospa euro kohta hajoaa ja saadaan joku uuseuro valuutaksi? Voisi sitten vastaavan siirtymäajan turvin matkustella maksamatta ja testata, tuleeko tarkastusmaksu ja miten käy oikeudessa. ;)

Minulla oli itsellä se messukeskukssen pysäkki esimerkkinä. Sama juttu kuin Kauppatorilla. Suoraan sanoenn minun on vaikea ymmärtää miksei meillä joukkoliikenteen vakiokäyttäjillä tässä yhteydesää ole painoarvoa. Tuo lippuautomaatin toimimattomuus vaunun sisällä, - onko ulkomailta kokemuksia.

Vaunuissa olevien automaattien lisäksi keskeisille "kertalippupysäkeille" pitäisi toki saada automaatit juuri mainitsemistasi syistä. Kauppatorilla pitäisi olla jo – siinä viivästyy jo muidenkin linjojen kuin turistikolmosen kulku. Tällä viikolla seurasin itse, miten nelosen lähtö viivästyi ainakin kaksi minuttia, kun turistit ostelivat 3T:stä lippuja. Ja tuon kahden minuutin aikana ei päässyt nelosenkaan kyytiin – sehän oli jo madellut pysäkiltä vajaa 10 m eteenpäin. Ei hyvää asiakaspalvelua kenellekään.

Mutta se mitä pelkään, on verukearvo. "Konsulttiselvityksessä haetaan parhaillaan sopivaa laitetyyppiä". Ei, noin ei lue missään, mutta jos raitiovaunun vakiokäyttäjä kysyy 10 vuoden kuluttua, miksi kuljettajarahastusta ei ole poistettu, niin jotain tollaista saadaan vastaukseksi.

Näinhän se on. Ja on tuo muuten toteutunutkin, muistelen että HKL-aikoina esityslistaan oli satuiltu jotain siitä, miten automaatti hajoaa vaunussa, kun ratikka tärisee. En tiedä, oliko teksti kirjoitettu idiooteille vai silloisen joukkoliikennelautakunnan jäsenille, mutta kuvittelisi jälkimmäisten tietävän, että maailma on täynnä ratikoihin sijoitettuja automaatteja, jotka nähtävästi eivät kaikki ole rikki.

Kun kysyin täällä : "Voiko olla mahdollista että lippuja myydään vaunuissa vuonna 2020 ?"
Kukaan ei uskaltanut vastata. Siis todellisuudessa joukkoliikenteestä päätävillä ei ole mitään kiirettä poistaa kuljettajarahastusta. Tämän ketjun ensimmäisessä viestissä puhuttiin vuodesta 2007!


Luulen ja toivon, että lipunmyynti loppuu joskus 2017 kieppeillä, jos oletetaan, että Tieto saa kahdessa vuodessa toimimaan sen lippujärjestelmän, joka pitäisi saada käyttöön 2015. Siihen nuo automaatit nimittäin on HSL:n mukaan jostain syystä sidottava, vaikken ymmärrä miksi. Tai ymmärrän toki – niistä pitää saada hienoja hifistelyvehkeitä, tietenkin. Lontoossa ja Tukholmassa käytetään bussilippujen myyntiautomaatteina täsmälleen samanlaisia automaatteja kuin HKR:n parkkilippuautomaatit ovat – yksinkertaisia, helppoja, hyväksyvät tarvittaessa jopa kortit. Mutta eihän yksinkertainen systeemi meille sovi.

Daniel, se joka kukkuu Helsingin yössä , eiköhän silä ole kännykkä viimeistä mallia mukana.


Voi olla, että yökukkujalla on viimeisen mallin kännykkä ja merkkifarkut, mutta miten se liittyy tähän? Luepa uudelleen, miksi kännykkä ei ole kohtuullinen vaatimus minun mielestäni. En minä sanonut, ettei ihmisillä olisi kännyköitä.

Katsoin että 3:n vaunu lähtee eka kuudelta ja viimeinen vähän vaille 2. R-kioskit ovat auki monet 7 - 21.00 esimerkiksi.

Ja jos rv-liikenne pyörii klo 6-2 ja kiska on auki 7-21 niin ei niillä nyt mun mielestä ihan yhteneväiset palveluajat ole.

Kyllä se eri asia on maito purkki ja kalja, mutta lisätään lääkepurkki. Ostat 100 kkpl purkin, käytät päivässä yhden. Kun purkissa on 10 pilleriä , ostat uuden.

Mutta kun juuri näinhän se ei mene. Jos lääkepurkki onkin yllättäen tyhjä, niin ei kun apteekkiin uutta hakemaan. Helsingissä se onnistuu 24/7, suurimmissakin kaupungeissa ainakin klo 23 tai 24 asti. Ja jos tarve keskellä yötä on ihan oikeasti todellinen, niin sairaaloissa on päivystyspakkauksia.

Kyllä se on niin, että länsimaisessa yhteiskunnassa yksittäisellä ihmisellä on mahdollisuus saada elintärkeät peruspalvelut, joihin kai lasketaan vapaus liikkuakin, melkeinpä mihin kellonaikaan tahansa ja hyvin pienellä ennakkosuunnittelulla. Onhan se maito ja kaljakin tärkeää, mutta muutaman tunnin odotus ei sentään uhkaa kenenkään terveyttä.

tässä on näköjään kyse siitä että pääasiallisesti yksityisautoa käyttävä haluaa harvoin vaunua käyttäessään ostaa lipun kuljettajalta. Näin meidän 95 % etu saa väistyä heidän tahtonsa takia, mutta tätä ei uskalleta sanoa suoraan.

Tämä on erittäin tärkeä pointti ja juuri näin asia on. Vakioasiakkaat eivät kertalippupalveluja tarvitse. Tosin on lohdullista, että jos vakioasiakas mokaa ja kuukausilipun päivät kuluvat umpeen, niin hänkin saa sen verran armoa, että pääsee kolikkoineen aamulla töihin ja kausilippuostoksille. Vakioasiakkaalle voisi jäädä paha maku suuhun, jos kuukausilippu loppuu yllättäen ja edessä on siksi kilometrien kävely – kiitoksena uskollisesta asiakassuhteesta.

En lähtisi sinänsä puhumaan yksityisautoilijoista, mutta satunnaisista joukkoliikenteen käyttäjistä kuitenkin. Heitäkin pitää palvella, mutta missä määrin se palvelu on kohtuullista tuottaa vakioasiakkaiden kustannuksella?

Ikävä fakta on vielä sekin, että Helsingissä, kaiketi naapurikunnista poiketen, kertalipputulot ovat merkittävä osa lipputuloja. Joukkoliikenteen vakioasiakkaat kun tuottavat lipputuloja aika vähän ja käyttävät palveluita paljon, mutta yhden matkan tekevä, siitä 2,70 euroa maksava satunnaisasiakas tuo kassaan kivasti rahaa. Lipputulokertymän kannalta nämä satunnaiset asiakkaat ovat siis hyviä, elleivät peräti parhaita asiakkaita. Heitäkin on siis palveltava. Eli asia on monimutkainen, mutta ne vaunujen lippuautomaatit ratkaisevat asian kyllä ihan hyvin.
 
Vs: Munkkivuoren raitiotie

Tuollaiset laumat tulevat suurimmaksi osaksi muutamalta tietyltä pysäkiltä, joista useimmat on varaa varustaa automaateilla. Voisin vaikka saman tien luetella ne, koska niitä ei ole montaa: Katajanokan terminaali (1)

Katajanokan terminaalillakin on jo automaatti - kuten monissa muissakin paikoissa siis nimenomaan terminaalilla, terminaalirakennuksen seinän vieressä paikassa jossa sitä ei huomaa, ei pysäkillä.
 
Miinuksena kuitenkin on automaattien altistuminen ilkivallalle, varsinkin jos automaatit ottavat vastaan käteistä rahaa niin vaarana on että automaatteja yritetään murtaa auki syrjäisillä pysäkeillä. Onhan HSL joutunut muuttamaan jo ison osan nykyisistä lipunmyyntiautomaateista pelkästään muovirahalla toimiviksi.

Jännä, että pysäköintiautomaatit eivät näytä kärsivän tästä ongelmasta... Tai ainakin, että se olisi niin suuri ongelma, että autoilijoita velvoitettaisiin sen verran etukäteen suunnittelemaan kulkemisiaan, että heidän täytyisi etukäteen hommata jokin kortti, ennen kuin he voisivat pysäköidä keskustassa...
 
R-kioskien nettisivuilta käy ilmi että terminaalien yhteydessä olevat R-kioskit ovat auki 6.00 - 23.45, monet. No mikä siinä hänksättää tekstiviestilipun ostamisessa. Jos tukholmassa pelittää ja siihen ollaan tyytyväisiä. Kyllä kait puhelin on ihmisillä 99 %. Silloin kun muutetaan jonkun asian perusteita, täytyy ymmärtää suo siellä vetelä täällä, tai mikä painaa vaakakupissa. Tässä näyttää menevän siihen suuntaan tällä palstalla , että jos kaikki lipunmyyntijärjestelyt eivät ole TIP TOP, niin sitten taas kokoustetaan ja pannaan konsultit selvittämään.

Länsiterminaalista tultaessa automaatti on hyvällä paikalla. Pitäisi osata matkustajapsykologiaa. Toisessa kädessä on viinat ja toisessa tupakat, niin osto jätetään bussin ovelle, koska se on helpompaa. Mutta esim. länsitermaalin automaatille ei parempaa paikkaa voi keksiä.

Kohtuuttomuutta jos haetaan, niin sitä löytyy nykyisistä bussin lukulaitteista, arvon matka pitää painaa 4 sekunnin kuluessa. Paha suunnitteluvirhe. Tähän muuten menee aikaa busseissa ja kaikkeen siihen ,onko matkustajan lipussa aikaa tai arvoa . Kuljettajaa roplaa yhden asiakkaan kortin kanssa ja taas me 40 matkansa maksanutta odotamme.

Meneekös toi hifistelyhomma noin ? Kyllä se uskottavalta kuulostaa.

Eniten ihmettelen, miksi varautumista tai ennakkoonostamistavoi pitää noin kohtuuttomana.
 
Takaisin
Ylös