Kuljettajien toiminta

Tapahtunutta 14.12.2022 linjalla 212,
lähtö 14:51 Kauniala -> Kamppi (auto NF 1399)
------------------------------------------------------

Kaikki sujui hienosti Klovinristiin asti, jossa oli kuljettajanvaihto

1) Vaihtoon tuleva kuljettaja kysyi poistuvalta kuljettajalta ohjeita auton toimintaan, kun ei ollut kuulemma kyseistä automallia (BYD B13) ajanut.

2) Pysäkiltä lähdettiin vauhdilla, samoin jarrutus oli kuin seinään olisi pysähtynyt. Tämä toistui koko matkan ajan.

3) Kuljettaja ajoi Turvesuontiellä Ilmeentien risteyksen ohi (jonne siis olisi pitänyt kääntyä), jonka huomasi melkein heti mokan tapahduttua. Päätti tehdä keskellä Turvesuontien vilkasta liikennettä U-käännöksen korjatakseen virheensä. Kuin ihmeen kaupalla käännös onnistui, vaikka kaukana ei ollut, että auto olisi ollut penkassa/ojan pohjalla jumissa.

4) Käännyttässä Turvesuontieltä Kehä 1:n rampille oli lähellä osua liikenteenjakajaan. Tämä korjattiin peruuttamalla.

5) Kurkijoentien pysäkillä ei huomannut pysäytysmerkkiä näyttäviä matkustajia, vaan ajoi pysäkin ohi. Kun etupenkillä istunut mieshenkilö huomautti asiasta, kuljettaja löi liinat kiinni ja päätti peruuttaa takaisin pysäkille, siis Kehä 1:llä!

6) Huopalahdentiellä ja Paciuksenkadulle kuljettaja ajeli sujuvasti pysäkkien ohi, vaikka STOP-nappia oli painettu.

7) Kamppiin saavuttiin 24 minuuttia myöhässä aikataulusta.

------------------------------------------------------

Täytyy sanoa, että harvoin kenenkään kyydissä pelkään, mutta tuon kaverin kyydissä kyllä oikeasti pelotti.

Kyseessä oli todennäköisesti uusi kuljettaja, joka oli laitettu täysin ilman perehdytystä yksin linjalle.
 
Kyseessä oli todennäköisesti uusi kuljettaja, joka oli laitettu täysin ilman perehdytystä yksin linjalle.
On kyllä erikoinen tapaus. Nobinalla noin ei pitäisi missään tapauksessa tapahtua. Kaikki uudet käyvät läpi saman perehdytyksen eivätkä pääse yksin linjalle ennenkuin on täysin selvää, että he pärjäävät. En osaa sanoa, että missä on tapahtunut moka. Otamme selvää asiasta.
 
Saavuin juuri Pitäjänmäen aseman pysäkiltä- Klo 14:08 linjan 59 auto 687 lähtee pysäkiltä liikkeelle punaisia päin. Punaiset olivat siis päällä jo siinä vaiheessa kun auto lähti pysäkiltä liikkeelle. Näissä Turkismiehentien valoissa osalla kuljettajista näyttää olevan ajattelutapa että risteys ylitetään tarvittaessa riippumatta punaisista. Tapahtuu päivittäin.
 
Olin viime viikonloppuna viimeisiä pikkujoulujuhlijoita kuljettamassa Kampista Espooseen.

- perjantai-lauantai oli aika rauhallista, ei mitään ihmeempiä
- lauantai-sunnuntai tuli mieleen, että onko nyt täysikuu kenties? (ei ollut), koska:

1. Kampista tulee mies kyytiin, iso satsi makkaraperunoita kaikilla mausteilla foamrasiassa. Ilmoitan, ettei kyyditys onnistu tuolla lastilla.
Hän ei käsitä tätä. Kehotan syömään satsin terminaalissa, tai sitten heittämään roskiin. Hän ehdottaa siihen Scanian eturoskista... Kerrottuani, etten halua hajupommia niin hän jättää sen sitten lähtölaituriin :icon_frown:

2. Seuraava linja, ja taas Kampissa ollaan. Sisään pyrkii päihtyneen oloinen nainen kaverinsa kanssa, mukana puoliksi juotu pikaruokapaikan ruttuinen muki ja pussissa matkaeväät.
Ilmoitan taas, että ei onnistu. Hänelle tämä oli ilmeisesti käytöksestä päätellen ensimmäinen kerta, kun joku on koskaan sanonut "ei".

Alkaa väitellä vastaan, että "ei tällaista ole ennenkään koskaan ollut" jne- ei käsitä järkipuhetta. Samanhenkinen nenärenkainen ihanuus käy vielä tsemppaamassa, "Tää ei ole oikein"
Soitan vartijat, lähtö myöhästyy 2 minuuttia. Onneksi häipyivät sentään pois ovelta, jäivät selvittelemään asiaa.



Pääsen Tapiolaan, ja siitä pari pysäkkiä eteenpäin, kun alkaa haista voimakkaasti ruoka. No siellähän sitä pikku nälkään alettiin pistellä Tacoja. Jep.
Komensin kolmikon ulos pysäkille jatkamaan ruokailua, kun ei pakkanen pannut eikä muutenkaan.

Kuulin, että joku matkustaja kommentoi: "No eikö ne nyt sen verran äskeisen jälkeen voinu odottaa..."
Sen jälkeen nenärengas oli varmaankin jo naputtelemassa valitusta HSL:lle, kun kävi kysymässä minuta auton numeroa. Ilmoitin sen tietenkin ja toivotin hyvät illanjatkot.

Varmaan pitäis asentaa mukitelineet ja tarjotinpöydät, että "työnantajat" saisivat ruokailla matkalla...?
 
Eilen 20.12. noin klo 18.35 sain todistaa hauskaa näkyä Espoonportin ja Kirkkokadun kulmassa. Paikalla on aika ärsyttävä risteys. Espoonportista tulevat, vasemmalle kääntyvät autot joutuvat väistämään kolmesta suunnasta tulevaa liikennettä. Normaalioloissa tuo on ihan sujuva, mutta aina joskus paikalle sattuu joku marjatta, joka ei uskalla lähteä liikkeelle, jos näkee yhdenkin auton liikkuvan jossain 200 metrin päässä. Eilen oli sellainen päivä ja autojono jatkui Siltakadun liikenneympyrään saakka. Tuossa jonossa oli myös linjan 213 bussi.

Oikealle kääntyviä varten on oma kaista, ja olen itse sitä usein hyödyntänyt, jos olen jäänyt marjattojen perään. Tällöin kääntyy väärään suuntaan, mutta jo 70 m päässä on liikenneympyrä, jossa pääsee kätevästi ympäri ja sitten voi vilkuttaa marjatalle tervehdyksen ohiajaessaan.

Kun sitten huomasin, että bussi ajaa tuolle oikealle kaistalle, niin ajattelin, että siinäpä fiksu bussikuski. Ajaa 140 m extraa mutta pysyy paremmin aikataulussa. Kattia kanssa. Bussi ajoi oikealle kaistalle, laittoi päälle vilkun vasemmalle ja puski itsensä keskelle risteystä, kolmion takaa, autojen ja marjatan eteen. Jos meillä olisi tässä maassa poliisi, joka valvoo jotain muuta kuin Lönnrotinkadun nastarengaskieltoa, niin tuossapa olisi ollut sille tehtävä. Näytti oikeasti vaaralliselta.
 
Eilen 20.12. noin klo 18.35 sain todistaa hauskaa näkyä Espoonportin ja Kirkkokadun kulmassa. Paikalla on aika ärsyttävä risteys. Espoonportista tulevat, vasemmalle kääntyvät autot joutuvat väistämään kolmesta suunnasta tulevaa liikennettä. Normaalioloissa tuo on ihan sujuva, mutta aina joskus paikalle sattuu joku marjatta, joka ei uskalla lähteä liikkeelle, jos näkee yhdenkin auton liikkuvan jossain 200 metrin päässä. Eilen oli sellainen päivä ja autojono jatkui Siltakadun liikenneympyrään saakka. Tuossa jonossa oli myös linjan 213 bussi.

Oikealle kääntyviä varten on oma kaista, ja olen itse sitä usein hyödyntänyt, jos olen jäänyt marjattojen perään. Tällöin kääntyy väärään suuntaan, mutta jo 70 m päässä on liikenneympyrä, jossa pääsee kätevästi ympäri ja sitten voi vilkuttaa marjatalle tervehdyksen ohiajaessaan.

Kun sitten huomasin, että bussi ajaa tuolle oikealle kaistalle, niin ajattelin, että siinäpä fiksu bussikuski. Ajaa 140 m extraa mutta pysyy paremmin aikataulussa. Kattia kanssa. Bussi ajoi oikealle kaistalle, laittoi päälle vilkun vasemmalle ja puski itsensä keskelle risteystä, kolmion takaa, autojen ja marjatan eteen. Jos meillä olisi tässä maassa poliisi, joka valvoo jotain muuta kuin Lönnrotinkadun nastarengaskieltoa, niin tuossapa olisi ollut sille tehtävä. Näytti oikeasti vaaralliselta.

Ei muuta kuin ilmoa eteenpäin. Tai sitten poliisikouluun. Oli varmaankin "erään" yhtiön liikutin, kun tuo rattiraivo noin nousi?
 
Eiköhän poliisin toiminnan painopisteet päätetä jossain muualla kuin poliisikoulussa.

Tämä rattiraivo tuli tällä kertaa Nobinalta. En huomannut bussista sitä katsoa, mutta ainakin Höselin sivujen mukaan Nobina ajaa 213:a. Mä seurailin toimintaa ihan jalankulkijana.
 
Eilen 20.12. noin klo 18.35 sain todistaa hauskaa näkyä Espoonportin ja Kirkkokadun kulmassa. Paikalla on aika ärsyttävä risteys. Espoonportista tulevat, vasemmalle kääntyvät autot joutuvat väistämään kolmesta suunnasta tulevaa liikennettä. Normaalioloissa tuo on ihan sujuva, mutta aina joskus paikalle sattuu joku marjatta, joka ei uskalla lähteä liikkeelle, jos näkee yhdenkin auton liikkuvan jossain 200 metrin päässä. Eilen oli sellainen päivä ja autojono jatkui Siltakadun liikenneympyrään saakka. Tuossa jonossa oli myös linjan 213 bussi.
.
Jotain outoa tässä on sillä linjan 213 reitti ei mene noin vaan Siltakatua Espoonväylälle ja sitten Kirkkojärventielle.
 
Ylen nettiuutisissa tänään:

Joensuussa työskentelevä Länsi-linjojen linja-autokuljettaja pitää tonttulaki päässään ainakin jouluaattoon saakka ja haluaa tarjota makustajilleen hyvää mieltä, hymyä ja kuunteluapua keskustelemalla ja parantamalla maailmaa yhdessä asiakkaiden kanssa. Näin siis Joensuussa. Mutta miten tämmöinen positiivinen asenne onnistuisi HSL:n liikenteessä ?
 
Eiköhän poliisin toiminnan painopisteet päätetä jossain muualla kuin poliisikoulussa.

Tämä rattiraivo tuli tällä kertaa Nobinalta. En huomannut bussista sitä katsoa, mutta ainakin Höselin sivujen mukaan Nobina ajaa 213:a. Mä seurailin toimintaa ihan jalankulkijana.

Nobinahan sitä on Westendin konkurssista lähtien ajanut, ensin väliaikaisella sopimuksella, sen jälkeen kilpailun voitettuaan,uudestaan ja uudestaan. Nyt on viimeisin voitetun sopimuksen mukainen kalusto. Näin linjaa käyttävänä, myös kuljettajat tulivat kilpailutuksen mukana, ennen reitistä tai muista kysyvä sai vastauksen, nyt ei minkäänlaista vastausta, napit korvilla, jotain outoa kieltä sinne jonnekkin hölöttää.
 
Näin linjaa käyttävänä, myös kuljettajat tulivat kilpailutuksen mukana, ennen reitistä tai muista kysyvä sai vastauksen, nyt ei minkäänlaista vastausta, napit korvilla, jotain outoa kieltä sinne jonnekkin hölöttää.

Miten toi nyt liittyy mitenkään Nobinaan? noita puhelimessa vierasta kieltä hölöttäviä kuljettajia näkyy paljon ihan jokaisella firmalla. Ite ainakin näen niitä vähän kaikkialla, enkä ymmärrä miten se liittyy Nobinaan.
 
Jotain outoa tässä on sillä linjan 213 reitti ei mene noin vaan Siltakatua Espoonväylälle ja sitten Kirkkojärventielle.

Luin tämän ja mietin, että en kai mä nyt ihan hulluksi ole tullut. Sitten luin eteenpäin ja näin tuon tkp:n siksak-kartan. Onhan tossa kaikenlaista, huh huh. Miten se on päässyt tuolla Kiltakallion kapeilla kaduilla tekemään U-käännnöksen?
 
Miten toi nyt liittyy mitenkään Nobinaan? noita puhelimessa vierasta kieltä hölöttäviä kuljettajia näkyy paljon ihan jokaisella firmalla. Ite ainakin näen niitä vähän kaikkialla, enkä ymmärrä miten se liittyy Nobinaan.

Kuljettaja ei nykyään tiedä missä on Bassenmäki linjan varrella, ennen tuota kun kysyi, kuljettaja tiesi 90%. Vieressä on Erik Basse niminen pysäkki. Joinakin vappuna nuoret ovat tuota osoitetta kyselleet. "Bassenmäestä on lyhyt matka Palolammelle." paperisessa Linjakartassa on paikalliset "turistinähtävyydet" Halmeen leipomo, Palolampi, Lumenen tehtaanmyymälä, Fiskarsin luonnonsuojelualue.
 
Takaisin
Ylös