Kuljettajien toiminta

Voitko tehdä niin, jos työantajan ohjeistus on päästää matkustaja sisään myös etuovesta. eikö työtehtävät kuulu suorittaa työnantajan ohjeistuksen mukaisesti.

Esimies huomauttanee jossain vaiheessa ja sen jälkeen et kait voi tuollaista tehdä.
En ole sanonut etten päästä etuovesta. Kyllä siitä pääsee jos haluaa
 
citybus on selvästi todistanut täällä olevansa alansa rautainen ammattilainen. Miksi et palaa bussin rattiin kun tiedät noin hyvin miten asiat hoidetaan oikein?

Kiitos kysymästä, varmaankin siksi, että tienaan nykyisessä työssäni reippaasti enemmän linja-autonkuljettajan palkkaan verrattuna.

Bussia tuli ajettua ihan riittämiin.
 
Tänään meni sekaisin käytännöt runkobussissa. Ruosilankujan pysäkille tuli 300 , Nobinan auto 998 kello 18:24. Kuljettaja sanoi että tulehan näyttämään lippusi lukijalle. Ihmettelin että tämähän on runkobussi, joissa ei tarvitse lippua näyttää. Näytin tietysti heti, koska minulla on kortissa sekä kausi että arvoa.

Etupenkki oli vapaana ja istuin siihen. Kuljettaja sitkeästi väitti edellee n että lippu pitää näyttää. Suomen kieli oli niin paljon hakusessa, että en saanut selvää perusteista. Pidin lyhyen esitelmän runkobussin käsitteestä yleensä, mutta kuljettaja puolusti kantaansa.

Bussi oli sinivalkoinen, mutta onko sillä merkitystä. Itse perustelin että linja 300 on runkolinja. Vai olinko väärässä, onko runkolinjan auton ollessa sinivalkoinen lippua näytettävä ?
 
Tänään meni sekaisin käytännöt runkobussissa. Ruosilankujan pysäkille tuli 300 , Nobinan auto 998 kello 18:24. Kuljettaja sanoi että tulehan näyttämään lippusi lukijalle. Ihmettelin että tämähän on runkobussi, joissa ei tarvitse lippua näyttää. Näytin tietysti heti, koska minulla on kortissa sekä kausi että arvoa.

Etupenkki oli vapaana ja istuin siihen. Kuljettaja sitkeästi väitti edellee n että lippu pitää näyttää. Suomen kieli oli niin paljon hakusessa, että en saanut selvää perusteista. Pidin lyhyen esitelmän runkobussin käsitteestä yleensä, mutta kuljettaja puolusti kantaansa.

Bussi oli sinivalkoinen, mutta onko sillä merkitystä. Itse perustelin että linja 300 on runkolinja. Vai olinko väärässä, onko runkolinjan auton ollessa sinivalkoinen lippua näytettävä ?
Ei missään nimessä tarvitse näyttää: runkolinja on aina runkolinja bussin väristä ja mallista riippumatta. Jos runkolinjaa ajetaan tilapäisesti sinisellä kalustolla, niin siinä toimitaan aivan samalla tavalla kuin se olisi oranssi bussi.
 
Tänään meni sekaisin käytännöt runkobussissa. Ruosilankujan pysäkille tuli 300 , Nobinan auto 998 kello 18:24. Kuljettaja sanoi että tulehan näyttämään lippusi lukijalle.

En tiedä nykyisiä sääntöjä, mutta ainakin ennen oli niin, että kuljettajalla oli oikeus tiedustella lippua, jos niin halusi. (Siis myös esim. raitiovaunussa.) Busseissa tuo näkyi käytännössä päätepysäkeillä, jolloin bussiin usein pääsi sisälle, vaikka kuljettaja ei ollut paikalla. Jos hän halusi, sai sitten kiertää katsomassa matkustajien liput ennen lähtöä. Joskus olin Munkkivuoren ostarin päättärillä tilanteessa, jossa kuljettaja yritti komentaa bussiin jo menneet matkustajat sinne eteen näyttämään lippua, kun kuljettaja palasi kusitauoltaan – se ei mennyt sääntöjen mukaan, eli matkustajien juoksuttaminen oli kielletty ja liput olisi saanut kyllä katsoa, mutta juokseminen oli kuljettajan tehtävä, ei jo istumaan ehtineiden matkustajien.

Joka tapauksessa ajattelisin, että jos tuo oikeus lipun katsomiseen on vielä olemassa, niin sitten kuljettaja sai periaatteessa kyllä pyytää lippua nähtäväkseen. Tosin päätellen noista kielihaasteista voipi hyvin olla niin, ettei kuljettaja tiedä tuon taivaallista oranssien bussien erikoissäännöistä.

Miten hän toimi muiden matkustajien kohdalla?
 
Ei missään nimessä tarvitse näyttää: runkolinja on aina runkolinja bussin väristä ja mallista riippumatta. Jos runkolinjaa ajetaan tilapäisesti sinisellä kalustolla, niin siinä toimitaan aivan samalla tavalla kuin se olisi oranssi bussi.

HSL:n rajattomassa typeryydessään tekemä päätös käyttää eri värisiä busseja näyttää jatkuvasti huonot puolensa.
 
En tiedä nykyisiä sääntöjä, mutta ainakin ennen oli niin, että kuljettajalla oli oikeus tiedustella lippua, jos niin halusi. (Siis myös esim. raitiovaunussa.) Busseissa tuo näkyi käytännössä päätepysäkeillä, jolloin bussiin usein pääsi sisälle, vaikka kuljettaja ei ollut paikalla. Jos hän halusi, sai sitten kiertää katsomassa matkustajien liput ennen lähtöä. Joskus olin Munkkivuoren ostarin päättärillä tilanteessa, jossa kuljettaja yritti komentaa bussiin jo menneet matkustajat sinne eteen näyttämään lippua, kun kuljettaja palasi kusitauoltaan – se ei mennyt sääntöjen mukaan, eli matkustajien juoksuttaminen oli kielletty ja liput olisi saanut kyllä katsoa, mutta juokseminen oli kuljettajan tehtävä, ei jo istumaan ehtineiden matkustajien.

Joka tapauksessa ajattelisin, että jos tuo oikeus lipun katsomiseen on vielä olemassa, niin sitten kuljettaja sai periaatteessa kyllä pyytää lippua nähtäväkseen. Tosin päätellen noista kielihaasteista voipi hyvin olla niin, ettei kuljettaja tiedä tuon taivaallista oranssien bussien erikoissäännöistä.

Miten hän toimi muiden matkustajien kohdalla?
HSL:n ja liikennöitsijän ohjeistuksen mukaan kuljettaja ei tarkastaja lippuja runkolinjoilla, vaan sen tekevät lipuntarkastajat. Poikkeuksia ei ole mainittu missään. Matkustaja saa toki näyttää lippuaan kuljettajalle myös runkolinjoilla (näin tapahtuu paljon kun eivät tunne käytäntöjä), mutta kuljettaja ei sitä pyydä.

Päätepysäkillä matkustajia ei saa päästää bussiin kun kuljettaja ei ole paikalla. Tämä asia on siis muuttunut vuosien varrella ja aiemminhan, esimerkiksi metroasemilla, matkustajat avasivat ja sulkivat itse ovia. Tällaista toimintaa ei enää ole, vaan -kuten sanoin- matkustajat saavat olla bussissa vain kun kuljettajakin on siellä. Tätä perustellaan turvallisuusnäkökulmilla; jos jotain poikkeavaa sattuisi kun kuljettaja on poissa.

Tiedän, että näin toimitaan (kuljettaja avaa ovet ja lähtee hakemaan kahvia tai vessaan ja päästää matkustajat bussiin) monissa terminaleissa, mutta tällaiset kuljettaja toimivat vastoin ohjeistusta.
 
En tiedä nykyisiä sääntöjä, mutta ainakin ennen oli niin, että kuljettajalla oli oikeus tiedustella lippua, jos niin halusi. (Siis myös esim. raitiovaunussa.) Busseissa tuo näkyi käytännössä päätepysäkeillä, jolloin bussiin usein pääsi sisälle, vaikka kuljettaja ei ollut paikalla. Jos hän halusi, sai sitten kiertää katsomassa matkustajien liput ennen lähtöä. Joskus olin Munkkivuoren ostarin päättärillä tilanteessa, jossa kuljettaja yritti komentaa bussiin jo menneet matkustajat sinne eteen näyttämään lippua, kun kuljettaja palasi kusitauoltaan – se ei mennyt sääntöjen mukaan, eli matkustajien juoksuttaminen oli kielletty ja liput olisi saanut kyllä katsoa, mutta juokseminen oli kuljettajan tehtävä, ei jo istumaan ehtineiden matkustajien.

Joka tapauksessa ajattelisin, että jos tuo oikeus lipun katsomiseen on vielä olemassa, niin sitten kuljettaja sai periaatteessa kyllä pyytää lippua nähtäväkseen. Tosin päätellen noista kielihaasteista voipi hyvin olla niin, ettei kuljettaja tiedä tuon taivaallista oranssien bussien erikoissäännöistä.

Miten hän toimi muiden matkustajien kohdalla?

Siinähän se hauskuus olikin, kun keskiovista kulkijoille ei tätä vaatimusta esitetty. Ja sinisissä busseissahan ei ole lukijaa keskiovella.
 
Ihan mielenkiinnosta ni minkälainen kuukausi oli, miten paljon överiä? Pyhä vuorot varmaan ainakin.
Peruspalkka arkisin 80t kahdessa viikossa taitaa olla puolet tosta.
Yksi pyhätyö ja parit vapaapäivätyöt (yleensä aamu- tai iltapätkiä) normilistan lisäksi. Lisäksi ylityökorvaukset (työtuntimuutosilmoitus) kun ei ole työajalla ehtinyt tauolle tai työpäivän päätteeksi.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:26 ----------

Ja lisäksi kun olen kummikuljettaja (=perehdyttäjä) saan euron tunnilta lisää niiltä tunneilta kun olen harjoittelijan kanssa liikenteessä.
 
Takaisin
Ylös