Kuljettajien toiminta

Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2024

Tähän on nyt mielipideosastolla vastaus https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010095565.html. Koska maksumuurin takana, kopioin alle.

"TOIMITTAJA Kimmo Oksanen kirjoitti kolumnissaan (2.1.) kokemuksistaan bussilinjalla 431B, jota liikennöi Koiviston Auto Helsinki. Kyseistä linjaa oli ajettu virheellisesti oranssilla runkolinjabussilla normaalin sinisen sijaan. On ymmärrettävää, että tilanne aiheuttaa hämmennystä.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) bussiliikenteessä kulkee kaksi erilaista bussityyppiä: normaali sininen bussi ja oranssi runkolinjabussi. Sinisiin busseihin kuljetaan etuovesta, ja kuljettaja tarkistaa kyytiin nousevan matkustajan lipun. Oransseihin busseihin taas saa astua sisään myös muusta kuin etuovesta, eikä lippua tarvitse näyttää kuljettajalle. HSL:n oransseja runkolinjoja ovat bussit 20, 30, 40, 200, 300, 400, 500, 510, 520, 530, 550, 560, 570 ja 600. Muita linjoja ajetaan sinisillä busseilla.


Joskus voi käydä niin, että kalustopulan tai muiden häiriöiden takia liikennöitsijä joutuu ajamaan linjaa vääränvärisellä bussilla. Pyrimme kuitenkin välttämään näitä tilanteita ja ohjeistamaan kuljettajia asiasta: jos tavallista linjaa ajetaan poikkeuksellisesti oranssilla runkolinjabussilla, sitä koskevat runkolinjabussin käytännöt.

Myönteinen asiakaskokemus on tärkeää niin HSL:lle kuin liikennöitsijöillekin. Kuljettajille järjestetään säännöllisesti asiakaspalvelukoulutusta ja heiltä edellytetään asiakkaiden ystävällistä kohtaamista. Kolumnissa kuvailtu kuljettajan käytös ei ole missään määrin hyväksyttävää, ja käymme asian läpi kuljettajan kanssa.

Johanna Wallin

liikenne-tulosalueen johtaja, HSL

Mika Seppänen

toimitusjohtaja, Koiviston Auto Helsinki oy"

Eiköhän ole parempi että lopetetaan tämä koko pelleily oranssien ja sinisten bussien välillä. Päätetään että kaikkiin busseihin saa nousta mistä ovesta huvittaa ja lipun voimassaolo on matkustajan vastuulla. Kuljettajan ei tarvitse enää huolehtia muusta kuin kulkuneuvon kuljettamisesta. "Smurffeja" voidaan sitten palkata lisää vaikka moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna. Tosin elämäntapaintiaaneille on se ja sama sillä sakkolapulla. Painiotteluunkin saattaa joutua nykyistä useammin.

Aloitin itsenäisen joukkoliikenteen käytön Helsingissä nuoruusvuosinani 90-luvun alkupuolella. Tuolloin suurimmat liikennöitsijät olivat HKL, STA ja LOY. Tuohon aikaan käytin säännöllisesti linjoja 54,B(Sirola), 63(STA) ja 94B(HKL). Kuljettajat tarkistivat JOKAISEN matkustajan lipun, jos lippua ei ollut, niin et tullut kyytiin. Poikkeuksena olivat itä-helsingin metroterminaalit Herttoniemi ja Itäkeskus, joissa oli jonkinlainen "avorahastus" terminaalissa.
Jokatapauksessa tuohon aikaan joukkoliikenne ei ollut "maksutonta" kuten se nykyään hyvin monella linjalla on.
 
Täällä ei ole vielä mainittu eilisillan tapahtumista, jotka hienosti toteuttavat Höselin uutta slogania: Kaikki on mahdollista. Bussilla kun matkustaa, niin kaikki tosiaankin on mahdollista, kuten se, että kuljettaja hyppää Hakaniemessä ulos keskelle katua päästäkseen lyömään henkilöautoilijaa. Iltalehti kertoi eilen, että bussinkuljettaja on "valkoihoinen mies" ja autonkuljettaja "nuori mies", mikä herätti kovasti hilpeyttä mediakriittisessä lukijassa. Videokin pyöri ympäri somea.

Hesari kertoo nyt enemmän taustoja, eli aika klassinen keissi: bussi lähtee pysäkiltä, auton mielestä bussin olisi pitänyt odottaa että hän pääsee ensin. Virhe on tullut siinä vaiheessa, kun bussinkuljettaja on provosoitunut autoilijan kenkkuiluista.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010115085.html
 
Ilmeisesti tilanne on ollut se, että Pohjolan Liikenteen auto on ajanut linjaa 643, joka päättyy Hakaniemeen. Tämä Hakaniemeen päättyvien linjojen päätepysäkki on n. 40 metriä taaempana kuin mitä Rautatientorille menevät käyttävät. Tältä päätepysäkiltä on risteykseen matkaa n. 50 metriä ja pitää siirtyä ensimmäiseltä kaistalta suoraan keskikaistan yli vasemmalle kaistalle, jotta pääsee torin toiselle puolelle lähtöpysäkille. Tässä tilanteessahan autolla ei ole väistämisvelvollisuutta toisella ja kolmannella kaistalla, koska kyseessä on ajoratapysäkki ensimmäisellä kaistalla, mutta maalaisjärkeäkin voi toki käyttää. Alueen liikenteen tuntien, varsinkaan ruuhka-aikaan, todennäköisesti et pääsisi tätä käännöstä tekemään kohtuullisessa ajassa ellet vain änge johonkin väliin.
 
Ilmeisesti tilanne on ollut se, että Pohjolan Liikenteen auto on ajanut linjaa 643, joka päättyy Hakaniemeen. Tämä Hakaniemeen päättyvien linjojen päätepysäkki on n. 40 metriä taaempana kuin mitä Rautatientorille menevät käyttävät. Tältä päätepysäkiltä on risteykseen matkaa n. 50 metriä ja pitää siirtyä ensimmäiseltä kaistalta suoraan keskikaistan yli vasemmalle kaistalle, jotta pääsee torin toiselle puolelle lähtöpysäkille. Tässä tilanteessahan autolla ei ole väistämisvelvollisuutta toisella ja kolmannella kaistalla, koska kyseessä on ajoratapysäkki ensimmäisellä kaistalla, mutta maalaisjärkeäkin voi toki käyttää. Alueen liikenteen tuntien, varsinkaan ruuhka-aikaan, todennäköisesti et pääsisi tätä käännöstä tekemään kohtuullisessa ajassa ellet vain änge johonkin väliin.

Väistämisvelvollisuus koskee samaa tai viereistä kaistaa. Tässä tapauksessa siis keskimmäinen kaista on väistämisvelvollinen, jos linja-auto lähtee pysäkiltä. Mikäli ei ole pysähtynyt pysäkille niin sitten kaistaa vaihtava on väistämisvelvollinen. Varsin valitettava tapaus jota ei olisi saanut tapahtua. Kuulin, että olisi tapahtunut syljen vaihtoa, josta tämä olisi eskaloitunut lopulliseen tilanteeseen.
 
Väistämisvelvollisuus koskee samaa tai viereistä kaistaa. Tässä tapauksessa siis keskimmäinen kaista on väistämisvelvollinen, jos linja-auto lähtee pysäkiltä. Mikäli ei ole pysähtynyt pysäkille niin sitten kaistaa vaihtava on väistämisvelvollinen. Varsin valitettava tapaus jota ei olisi saanut tapahtua. Kuulin, että olisi tapahtunut syljen vaihtoa, josta tämä olisi eskaloitunut lopulliseen tilanteeseen.

Ko. kuljettaja on "toistaiseksi siirretty sivuun työtehtävistä", luki lehdessä.

Menneeköhän varoituksella vai ns. "kuinkas sattuikaan tuommoinen vielä sun viimeisenä työpäivänä?"

No joka tapauksessa ikävä tapaus kaikin puolin.
 
Väistämisvelvollisuus koskee samaa tai viereistä kaistaa. Tässä tapauksessa siis keskimmäinen kaista on väistämisvelvollinen, jos linja-auto lähtee pysäkiltä.

Juuri näin. Kirjoitinpa huolimattomasti tuon, Tarkoitin nimenomaan, että pysäkiltä ei saa hyppiä kaistojen yli.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2024

Mielenkiintoinen kommentti... En ole ikinä kuullutkaan tuosta ja bussia tuli sentään ajettua 4 vuotta HSL-alueella.

En kyllä minäkään, vaikka "tavallinen" matkustaja olen. Jos se on runkolinja numero, siinä pätee keskiovi-käytäntö, jos se on tavallinen linja, normaali etuovesta rahastuksella-käytäntö. Esim. 510 ajettiin sinisellä telillä, keskiovesta sisään, versus 59 jossa on poikkeuksellisesti oranssi auto, etuovesta.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2024

En kyllä minäkään, vaikka "tavallinen" matkustaja olen. Jos se on runkolinja numero, siinä pätee keskiovi-käytäntö, jos se on tavallinen linja, normaali etuovesta rahastuksella-käytäntö. Esim. 510 ajettiin sinisellä telillä, keskiovesta sisään, versus 59 jossa on poikkeuksellisesti oranssi auto, etuovesta.

Olen tasan kaksi kertaa kohdannut tilanteen jossa normilinjaa on liikennenöity oranssilla kalustolla. Molemmilla kerroilla on tapahtunut sama tilanne: ihmiset ovat kuuliaisesti jonottaneet etuovesta jolloin kuski totesi ”tässä autossa voitte myös tulla keskiovesta sisään”. Ilmeisesti kovin kuskikohtaisia nämä tapaukset.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2024



Olen tasan kaksi kertaa kohdannut tilanteen jossa normilinjaa on liikennenöity oranssilla kalustolla. Molemmilla kerroilla on tapahtunut sama tilanne: ihmiset ovat kuuliaisesti jonottaneet etuovesta jolloin kuski totesi ”tässä autossa voitte myös tulla keskiovesta sisään”. Ilmeisesti kovin kuskikohtaisia nämä tapaukset.
Syynä se että tällaisista poikkeuksista ei ole yleistä ohjetta tullut niin HSL:ltä kuin liikennöitsijöiltäkään
 
Nobinan kuljettaja 87N aiheutti tänään muutaman vaaratilanteen:
1. Tullessa Hakaniemenrannasta kolmion takaa reipasta vauhtia ajaen melkein taksia päin joka tuli John Stenbergin rannasta.
2. Hakaniemenrannan ja Siltasaarenkadun risteyksessä ilmeisesti vauhdin takia ajettu pitkälle risteykseen missä työmaa, seisoi hetken ennen kun lähti ajamaan punaisia päin.

Reittilokista vähän tutkiskelin asiaa, mutta en tiedä uskoako pitävän paikkaansa. Hakaniemenrannassa nopeus ollut 23-25km/h. Siltasaarenkadun risteyksessä ei olisi edes pysähtynyt, nopeus alimmillaan 4km/h.
 
Mitä taksikuskit edellä, sitä bussikuskit perässä.

Bussikuski raiskasi matkustajan Espoossa kuljettajille tarkoitettujen taukotilojen vessassa. Mitä lie ville-petterin päässä liikkunut? Vaikea kuvitella, että tällaista olisi tapahtunut vielä 30 vuotta sitten.


Toimittaja on unohtanut soittaa Höselille kysyäkseen, mihin toimenpiteisiin kuntayhtymä on ryhtynyt, jotta tällainen ei lähde yleistymään.
 
Meillä ihmisillä ei valitettavasti ole kykyä ennalta arvata rikollisia etukäteen. Ikävä tapaus kaikin puolin
Täysin ei pystytä toki, mutta esim. rikosrekisterin tarkistamiseen asti on kyllä keinoja tutustua henkilön menneisyyteen ja taustoihin, jotka voivat tämmöiseen viitata. Tarkoittamatta nyt, että pitäisi kaikista kaikki kaivaa, mutta kyllä keinoja tiettyyn rajaan asti on, eikä kovimmat keinot varmasti vielä ole käytössä.
 
Mitä lie ville-petterin päässä liikkunut?
Mitä lie uhrinkaan päässä liikkunut. Lainaus jutusta: "Myöhemmin nainen oli tavannut kuljettajan, joka oli vaikuttanut hyvin ahdistuneelta jouduttuaan putkaan rikosepäilyn vuoksi. Nainen oli kertomansa mukaan kokenut olevansa miehelle jotakin velkaa, joten hän oli suostunut tapaamaan miehen uudestaan ja ollut tämän kanssa sukupuoliyhteydessä."
 
Takaisin
Ylös