Kulosaaren sillan purkaminen

Liittynyt
22 Elokuu 2009
Viestit
951
Kulosaaren silta on tarkoitus purkaa kokonaan vuodesta 2027 alkaen ja rakentaa tilalle uusi silta. Purun aikana käytössä on vain yksi autokaista suuntaansa. Aluen perin ajatuksena oli purkaa silta 2025 alkaen, mutta sittemmin päädyttiin aloitusvuoteen 2027, jotta Kruunuvuoren silta olisi käytössä samaan aikaan. Helsingin Vihreiden valtuustoryhmä ehdottaa lauttaa Herttoniemenrantaan purkutyön aikana. Muuten ei ole ilmeisesti suunniteltu korvaavia liikenneyhteyksiä tai tehty vakavia ehdotuksia niistä. Varmaan autojen ajattaminen Kruunuvuoren sillan kautta olisi periaatteessa looginen korvaava yhteys, mutta liikennettä sillalla ei haluta sallia väliaikaisesti, jotta se ei muutu saavutetuksi eduksi. Herttoniemenrannan lautalle sopiva laituri Herttoniemenrannan päässä lienee Kipparlahden pysäkin lähella, jotta voi vaihtaa busseihin 500 ja 510. Keskustassa Kauppatori tai Pohjoisranta lienevät parempia laitureita, koska niille ei kulje metroa toisin kuin Hakaniemeen.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan autojen ajattaminen Kruunuvuoren sillan kautta olisi periaatteessa looginen korvaava yhteys

Kuinka se olisi millään tavalla looginen, kun sillan kummassakaan päässä ei ole infraa, jolla autot pääsisivät paikalle, eikä muu katuverkko pysty sulattamaan automäärää, joka haluaisi Kulosaarensillan työmaan ohittaa.
 
Kun nykyinen Kulosaaren silta rakennettiin, oli vanha silta jo purettu. Kaikki liikenne kulki Vanhankaupunginlahden kiertäen Arabian ja Viikin kautta. Tosin silloin oli asutusta idässä vain murto-osa nykyisestä ja siksi myös liikennettä vähemmän.
Nykyisillä liikennemäärillä on sujuvan liikenteen järjestäminen on erittäin haasteellista. Kruunuvuoren silta helpottaa painetta, varsinkin jos laajasalolaiset saadaan enemmän joukkoliikenteen käyttäjiksi. Voisin kuvitella että Tammisalosta, Roihuvuoresta ja Herttoniemenrannasta voi saada liityntäliikennettä Laajasaloon.
Mutta kaukaisempi itä... riittääkö katuverkon välityskyky? Kuinka valtavat ruuhkat tulevat Kehä1'lle? Ymmärtääkseni Metro kulkee normaalisiti rakennustyön ajan, kumpa idän asukkaat käyttäisivät Metroa enemmän. Toivon että Kaupunkisuunnittelun ja HSL'n insinöörit löytävät mahdollisimman hyvän ratkaisun. Sillan uusiminenhan ei voi kestä kovin monta vuotta, että eiköhän se aika kestetä.
 
Kun nykyinen Kulosaaren silta rakennettiin, oli vanha silta jo purettu. Kaikki liikenne kulki Vanhankaupunginlahden kiertäen Arabian ja Viikin kautta. Tosin silloin oli asutusta idässä vain murto-osa nykyisestä ja siksi myös liikennettä vähemmän.
Nykyisillä liikennemäärillä on sujuvan liikenteen järjestäminen on erittäin haasteellista. Kruunuvuoren silta helpottaa painetta, varsinkin jos laajasalolaiset saadaan enemmän joukkoliikenteen käyttäjiksi. Voisin kuvitella että Tammisalosta, Roihuvuoresta ja Herttoniemenrannasta voi saada liityntäliikennettä Laajasaloon.
Mutta kaukaisempi itä... riittääkö katuverkon välityskyky? Kuinka valtavat ruuhkat tulevat Kehä1'lle? Ymmärtääkseni Metro kulkee normaalisiti rakennustyön ajan, kumpa idän asukkaat käyttäisivät Metroa enemmän. Toivon että Kaupunkisuunnittelun ja HSL'n insinöörit löytävät mahdollisimman hyvän ratkaisun. Sillan uusiminenhan ei voi kestä kovin monta vuotta, että eiköhän se aika kestetä.

Ei se aivan näin mennyt. Vanha silta oli käytössä uuden valmistumiseen saakka, ja purettiin valmistumisen jälkeisenä kesänä 1958. Vanha silta veteli viimeisiään ja se oli aika ajoin suljettuna korjaustöiden takia. Talvella 1953 oli pitempi sulku ja sillan rinnalle laitettiin jäätie. Bussit kuitenkin varmuuden vuoksi kierrätettiin Vanhankaupunginlahden ympäri.
 
Näköalattomassa Helsingissä motarisilta korvataan tietysti uudella motarisillalla, eikä tehdä Kalasatama kakkosta Kulosaareen Crusellinsillan tapaisella ratkaisulla ratikoineen.
 
MJG, pahoittelen minulla ollutta väärää tietoa. Muistelin mitä silloin Herttoniemessä ja Kulosaaressa asuneet sukulaiset/vanhempieni tutut ovat muistelleet. Kiitos että korjasit väärän tietoni
 
Näköalattomassa Helsingissä motarisilta korvataan tietysti uudella motarisillalla, eikä tehdä Kalasatama kakkosta Kulosaareen Crusellinsillan tapaisella ratkaisulla ratikoineen.

Jokeri 0:n pitäisi edelleen olla kaupungin "to-do"-listalla, mutta tietäen kaupungin sillalle varmaan tehdään vain "varaus" eli neljäs autokaista suuntaansa. Sikäli ymmärrän sillan moottoritiemaisen luonteen, että Itäväylän tunnelointi tai bulevardisointi ei tuo yhtä paljon hyötyjä kuin monen muun motarin bulevardisointi metroradan luoman esteen takia. Autoliikenteen ruuhkien poistoon paras tapa on pitää tien kapasiteetti mahdollisimman tasaisena, joten vähintään Herttoniemi–Kalasatama-väliltä pitäisi poistaa kaista tai muutta vähemmän motarimaiseksi. Kelpaisi minulle, mutta ei varmaan taaskaan kelpaa kaupungille.
 
Ratikasta sanotaan Kaupungin sivulla projektista https://www.hel.fi/fi/kaupunkiympar...elmia-ja-hankkeita/kulosaarensillan-uusiminen seuraavaa:

Uuden sillan suunnittelussa otetaan huomioon myös se, että tulevaisuudessa sillalla voi kulkea myös raitiotie. 

Aika varmasti tulee ainakin varaus. Saa nähdä kuinka kauas Jokeri0 lykkääntyy. Sen pitäisi olla bulevardiratikoiden jälkeen seuraavana vuorossa, joissain versioissa jo heti Viiman jälkeen ennen Tuusulanväylää. Aikaisemmin oli tarkoituksena, että on aina kaksi isoa ratikkaprojektia meneillään, eli kun Jokeri(ykkönen) valmistuu alkaa Vihdintien rakentaminen ja Kruunusiltojen valmistuessa alkaa Viiman teko, mutta Vihdintie ei voi alkaa ennen Mannerheimintien peruskorjauksen loppumista ja Kruunusiltoja on vaiheistettu.
 
Jokeri 0:n pitäisi edelleen olla kaupungin "to-do"-listalla, mutta tietäen kaupungin sillalle varmaan tehdään vain "varaus" eli neljäs autokaista suuntaansa. Sikäli ymmärrän sillan moottoritiemaisen luonteen, että Itäväylän tunnelointi tai bulevardisointi ei tuo yhtä paljon hyötyjä kuin monen muun motarin bulevardisointi metroradan luoman esteen takia. Autoliikenteen ruuhkien poistoon paras tapa on pitää tien kapasiteetti mahdollisimman tasaisena, joten vähintään Herttoniemi–Kalasatama-väliltä pitäisi poistaa kaista tai muutta vähemmän motarimaiseksi. Kelpaisi minulle, mutta ei varmaan taaskaan kelpaa kaupungille.

Jos ympärille myönnetään riittävästi neliöitä rakennusoikeutta niin eiköhän kaupungilla ole varaa laittaa metroradalle lisää ylityspaikkoja. Itäväylän maakäytävä, suoja-alueet ja estevaikutus on moninkertainen pelkkään metroon verrattuna. Jos Espoon liehittelyksi ei olisi pilattu metron kapasiteettia lyhyillä junilla niin se metroratahan olisi ETU, johon voisi uutta rakentamista nojata. Muilla bulevardeillahan joudutaan rakentamaan raideyhteys tyhjästä.

Itis-kauppakeskus lienee kadotettua teknologiaa, kun se on jotenkin saatu metroradan päälle rakennettua. Tai Prisma. Ei sellaisia enää nykyään voisi tehdä. Estevaikutus on ikuinen ja muuttumaton. Ja Kuliksenkin omakotitaloja(!) pitää suojella ikuisesti. Mitäs jos rakennetaan mörskien tilalle Redi 2?

Mutta turha kai vähän paremmasta maailmasta on unelmoida, kun se on mahdotonta. Helsinki on näköalaton ja tympeä.
 
Kuinka se olisi millään tavalla looginen, kun sillan kummassakaan päässä ei ole infraa, jolla autot pääsisivät paikalle, eikä muu katuverkko pysty sulattamaan automäärää, joka haluaisi Kulosaarensillan työmaan ohittaa.

Ei ole tilaa, mutta myöskään Kulosaaren sillalla ei ole tilaa. Eli helpottaisi ruuhkaa, jos ruuhkaa tasattaisiin kahteen paikkaan, vaikka autoliikenteen päästäminen Kruunuvuoren sillalle ruuhkauttaisi sillan ja sille johtavan katuverkon. Olen kuitenkin taipuvainen kallistumaan sille kannalle, ettei sillalle tule päästää henkilöautoja, koska päätöstä voisi olla myöhemmin vaikea perua.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:14 ----------

Jokeri 0:n pitäisi edelleen olla kaupungin "to-do"-listalla, mutta tietäen kaupungin sillalle varmaan tehdään vain "varaus" eli neljäs autokaista suuntaansa. Sikäli ymmärrän sillan moottoritiemaisen luonteen, että Itäväylän tunnelointi tai bulevardisointi ei tuo yhtä paljon hyötyjä kuin monen muun motarin bulevardisointi metroradan luoman esteen takia. Autoliikenteen ruuhkien poistoon paras tapa on pitää tien kapasiteetti mahdollisimman tasaisena, joten vähintään Herttoniemi–Kalasatama-väliltä pitäisi poistaa kaista tai muutta vähemmän motarimaiseksi. Kelpaisi minulle, mutta ei varmaan taaskaan kelpaa kaupungille.

Nykyään rakennetaan melko paljon rautateiden ja metroratojen viereen, joten niillä ei ole enää samaa vaikutusta kuin aikaisemmin. Filosofia on siis muuttunut siihen suuntaan, että kerrostalon hyvä äänieristys riittää. Rastilan metroaseman ympärille ja Vuosaaren metroasemasta vähän länteen rakennetut kerrostalot on hyviä esimerkkejä. Itäväylän varren pystyisi muuttamaan aivan toisenlaiseksi ilman että rataa tarvitsee peittää.
 
Kruunuvuoren sillalle ruuhkauttaisi sillan ja sille johtavan katuverkon. Olen kuitenkin taipuvainen kallistumaan sille kannalle, ettei sillalle tule päästää henkilöautoja, koska päätöstä voisi olla myöhemmin vaikea perua.

Ei taida alusrakenne kestää jatkuvaa liikennettä. Suunnitelmat on tehty ja ainakin sillalle vievät alueet on jo rakenteilla. Lisäksi raitiotien nopeutta jouduttaisiin laskemaan merkittävästi ja ongelmaksi tulisi se, että silta johtaa Korkeasaareen. Aika harva sinne haluaa, tai sitten pitäisi sallia ajo Merihaankadulle asti, johon ei kyllä mitenkään saada tarpeeksi kapasiteettia, jos raitiotietä tulisi myös autoja. Tässä nyt parin minuutin mietinnällä useampia ongelmia, vielä enempi varmasti löytyisi.

Ei voi pitää mitenkään vaihtoehtona tämmöistä näillä spekseillä. Hankkeen jo rakentamaa pitäisi ruveta repimään.
 
Eiköhän viime aikojen jokerisekoilu osoittanut että autojen päästäminen johonkin tuhoaa vain kaikkien ihmisten matkat.
 
Ei taida alusrakenne kestää jatkuvaa liikennettä. Suunnitelmat on tehty ja ainakin sillalle vievät alueet on jo rakenteilla.

Okei, mielenkiintoista.

Tai sitten pitäisi sallia ajo Merihaankadulle asti, johon ei kyllä mitenkään saada tarpeeksi kapasiteettia, jos raitiotietä tulisi myös autoja.

Ajatuksena ei tosiaan ollut se, että tarvitseekaan olla tarpeeksi kapasiteettia.
 
Varmaan autojen ajattaminen Kruunuvuoren sillan kautta olisi periaatteessa looginen korvaava yhteys
Huomattavasti parempi ratkaisu korvaamaan Kulosaaren sillalta katoavaa liikennekapasiteettia olisi lautta. Autoja kuljettava lautta. Autoilijoiden ei tarvitse istua ja hikeentyä Kulosaaren sillan ruuhkasumpussa, vaan he voivat rentoutua ja nauttia raikkaasta meri-ilmasta. Ja mikä parasta, tällainen lautta on jo valmiina. M/S Ehrensvärd ajaa nykyisin vain muutaman vuoron keskellä päivää. Kulosaaren sillan rakennustyön aikana sillä voisi ajaa aamu- ja iltaruuhkassa Kruunuvuorenrantaan ja näin helpottaa työmaan aiheuttamia ruuhkia.
 
Ja mikä parasta, tällainen lautta on jo valmiina. M/S Ehrensvärd ajaa nykyisin vain muutaman vuoron keskellä päivää.

M/S Ehrensvärdillä on jo käyttöä hoitamassa Suomenlinnan huoltoliikennettä. Ei kai ideana ole näännyttää Suomenlinnaa silloin kun siltaa korjataan?
 
Takaisin
Ylös