- Liittynyt
- 19 Syyskuu 2007
- Viestit
- 841
Olen matkustanut muutaman kerran Pohjois-Ruotsissa Haaparannalta Luulajaan ja takaisin (1991, 1994 ja 2000) bussilla. Kaikilla kerroilla huomiotani kiinnitti se, etteivät matkan varrelta kyytiin pyrkineet heilutelleet käsiään lainkaan. Näytti siltä, että riitti seisoa paikallaan tien laidassa ja katsoa linja-auton tulosuuntaan. Kaikkien tällaisten kohdalle bussi pysähtyi ja kaikki myös nousivat kyytiin. Toinen kummallisuus oli se, ettei taajamien ulkopuolella ollut merkittyjä pysäkkejä juuri ollenkaan. Levikkeitä tolppineen oli (tuolloin) vain muutamassa risteyksessä. Kun oli tottunut suomalaiseen käytäntöön, että levikkeitä ja tolppia on yleisten teiden varrella haja-asutusalueella melkein jokaisessa risteyksessä, nämä tien varren seisoskelijat olivat kummallinen näky. Bussi pysähtyi ajoradalle kaistalleen näitä matkustajia varten.
Toki Suomessakin on pikkuteitä, joilla ei ole merkittyjä pysäkkejä, mutta Ruotsissa oli kyseessä E4-tie, olkoonkin että väli on ehkä kyseisen tien vähäliikenteisin osuus. Olen saanut käsityksen, että Suomessa yleisten teiden pysäkeistä vastaa tienpitäjä eli Tiehallinto ainakin levikkeen ja merkin osalta kuntien tai kyläyhdistysten pystytellessä katoksia. Ruotsissa vastuu lienee tienpitäjän sijaan läänien liikenneyhtiöillä. Ainakin olemassaolleissa pysäkeissä oli Länstrafiken Norrbottenin merkki. Suomessa sinivalkoinen yleinen pysäkkimerkki on neutraali liikennemerkki. Keltamustassa paikallisliikenteen pysäkkimerkissä muistan nähneeni liikenteestä vastaavaan organisaatioon viittaavan nuolikuvion vain Helsingissä. Tuskin niitä on Suomessa kovin monessa kaupungissa.
Johtuisivatko nämä pysäkkikäytäntöjen erot erilaisesta vastuunjaosta? Jos Suomeen tulee alueellisia tms. liikennettä tilaavia organisaatioita suurimpien kaupunkiseutujen ulkopuolellekin, niin tulemmeko näkemään teiden varsilla erilaisten logojen koristamia pysäkkimerkkejä?
Tornion linja-autoasemalta Haaparannalle mennessä on muuten pian rajan ylityksen jälkeen Krannigatanilla tullin ja Ikean lähellä pysäkkipari, joka on merkitty sellaisilla pysäkkimerkeillä, jotka eivät viittaa mihinkään liikennöitsijään. Käsitykseni mukaan kyseisen pysäkkiparin kautta kulkee Haaparannan RingLinjenin, Tornion Kaupunkilinjan (palveluliikenne) ja Veljekset Salmelan vuoroja sekä mahdollisesti kaksi E.Jussilan tai Ylimäen Liikenteen vuoroa. Salmelan aikatauluunkin tämä erikoiselta näyttävä pysäkki on päässyt.
Toki Suomessakin on pikkuteitä, joilla ei ole merkittyjä pysäkkejä, mutta Ruotsissa oli kyseessä E4-tie, olkoonkin että väli on ehkä kyseisen tien vähäliikenteisin osuus. Olen saanut käsityksen, että Suomessa yleisten teiden pysäkeistä vastaa tienpitäjä eli Tiehallinto ainakin levikkeen ja merkin osalta kuntien tai kyläyhdistysten pystytellessä katoksia. Ruotsissa vastuu lienee tienpitäjän sijaan läänien liikenneyhtiöillä. Ainakin olemassaolleissa pysäkeissä oli Länstrafiken Norrbottenin merkki. Suomessa sinivalkoinen yleinen pysäkkimerkki on neutraali liikennemerkki. Keltamustassa paikallisliikenteen pysäkkimerkissä muistan nähneeni liikenteestä vastaavaan organisaatioon viittaavan nuolikuvion vain Helsingissä. Tuskin niitä on Suomessa kovin monessa kaupungissa.
Johtuisivatko nämä pysäkkikäytäntöjen erot erilaisesta vastuunjaosta? Jos Suomeen tulee alueellisia tms. liikennettä tilaavia organisaatioita suurimpien kaupunkiseutujen ulkopuolellekin, niin tulemmeko näkemään teiden varsilla erilaisten logojen koristamia pysäkkimerkkejä?
Tornion linja-autoasemalta Haaparannalle mennessä on muuten pian rajan ylityksen jälkeen Krannigatanilla tullin ja Ikean lähellä pysäkkipari, joka on merkitty sellaisilla pysäkkimerkeillä, jotka eivät viittaa mihinkään liikennöitsijään. Käsitykseni mukaan kyseisen pysäkkiparin kautta kulkee Haaparannan RingLinjenin, Tornion Kaupunkilinjan (palveluliikenne) ja Veljekset Salmelan vuoroja sekä mahdollisesti kaksi E.Jussilan tai Ylimäen Liikenteen vuoroa. Salmelan aikatauluunkin tämä erikoiselta näyttävä pysäkki on päässyt.