Länstrafiken Ruotsissa

Liittynyt
4 Maaliskuu 2014
Viestit
431
Herätellään keskustelua Ruotsin Länstrafik-liikenteestä. Foorumilla vaikuttaa olevan myös muita aiheesta kiinnostuneita.

Aloitetaan vaikka tällä. Olen nyt vähän reilun vuoden ajan tehnyt muutamia reissuja Ruotsiin ja Gävleborgin läänin ohi kulkiessa silmiin on pistänyt vanhahko autokanta.

Esimerkkinä on nyt Hudiksvall, jossa käväisin pikaisesti kuluneella viikolla:
Vuoden 2007 Volvo 8700LE: https://ultra.1g.fi/photography/Linja-autoliikenne/Kuvateemat/Sverige+13.-16.8.2023/DSC_0666.jpg
Vuoden 2009 MB Citaro -paikkureita: https://ultra.1g.fi/photography/Linja-autoliikenne/Kuvateemat/Sverige+13.-16.8.2023/DSC_0577.jpg
Näitä vuoden 2009 Säffle 8500:ta näkyi paljon: https://ultra.1g.fi/photography/Linja-autoliikenne/Kuvateemat/Sverige+13.-16.8.2023/DSC_0650.jpg

Kuitenkin läänin pääkaupungissa Gävlessä on uutta kalustoa, kuten tämä Solaris: https://ultra.1g.fi/photography/Linja-autoliikenne/Kuvateemat/Sverige+13.-16.8.2023/DSC_0796.jpg

Ruotsinkieliseltä foorumilta sain selville, että Hudiksvallin alueella sopimus jatkuisi aina kesälle 2025 saakka. Sen alueen kalustokanta tulee siis mitä ilmeisimmin olemaan hyvin iäkästä vielä parin vuoden ajan. Xtrafikin alueella on ilmeisesti useampiakin liikennöintisopimuksia, sillä mm. Byberg&Nordin näyttäisi liikennöivän pienellä volyymillä Bergsjössä.

Onko Ruotsin lääninliikenteen alueilla jotain samankaltaisia päästö- ja ikävaatimuksia kuten meillä? Vai onko vaatimukset vähitellen tiukentuneet ajan kuluessa ja tämä antiikkinen sopimus vaan sallii vanhan kaluston?
 
Onko muuten SL-, Västtrafik- sekä Skånetrafiken osa Länstrafikeniä?

---------- Viestit yhdistetty klo 23:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:23 ----------

Onko Ruotsin lääninliikenteen alueilla jotain samankaltaisia päästö- ja ikävaatimuksia kuten meillä? Vai onko vaatimukset vähitellen tiukentuneet ajan kuluessa ja tämä antiikkinen sopimus vaan sallii vanhan kaluston?

Tukholmassa pyörii ainakin edelleen yli 15-vuotiaita nivel-Volvo 8500LE:itä sekä Scania Omnilinkejä Keoliksella. Tai ainakin keväällä niitä näkyi vielä, en tiedä onko ne kaikki poistuneet kesän aikana, mutta mitä mä niillä olen matkustanut, niin täytyy kyllä todeta että yllättävän hyvin niistä on pidetty huolta. Varsinkin ne vanhat Volvot ovat erittäin mukavia matkustaa, ja voisi sanoa että niissä tuntuu sellainen "ruotsalainen laadukkuus". Nehän on Säfflen valmistamia, joten täysin sataprosenttisesti kotimaisia tuotteita... ;)
 
Viimeksi muokattu:
Onko Ruotsin lääninliikenteen alueilla jotain samankaltaisia päästö- ja ikävaatimuksia kuten meillä? Vai onko vaatimukset vähitellen tiukentuneet ajan kuluessa ja tämä antiikkinen sopimus vaan sallii vanhan kaluston?
Voisi sanoa niin päin, että Suomessa on samankaltaiset päästö- ja ikävaatimukset kuin Ruotsissa :) Kun kaupunkiliikenteen kilpailutukset alkoivat Suomessa pääkaupunkiseudulta ja Turusta 1990-luvulla, oli tärkeimpänä esikuvana Ruotsin kilpailutusmallit. Sittemmin Ruotsissa eri tilaajaviranomaisilla kilpailutusvaatimukset ovat muuttuneet enemmän kuin Suomessa ja erot eri viranomaisten välillä ovat suuria. Myös saman viranomaisen sisällä on hyvinkin erilaisia sopimusmalleja (esim. Tukholman läänin bussisopimuksista osa on bruttosopimuksia, osa nettosopimuksia).

Joillakin viranomaisilla Ruotsissa on aika tiukatkin kalustovaatimukset, minkä seurauksena Suomeenkin ui käytettyä ruotsalaista kalustoa. Esimerkiksi Göteborgin ja Malmön kaupunkiliikenteissä oli ainakin jossakin vaiheessa 10 vuoden maksimi-ikä ja Göteborgin ulkopuolisella Västtrafik-alueella 13 vuoden maksimi-ikä. Toisaalta taas esim. Tukholman läänissä on 16 vuoden maksimi-ikä, joka kuitenkin optiokausilla voidaan ylittää, minkä vuoksi SL-alueella ei ole mitenkään vaikeaa bongata muualla Ruotsissa uransa aloittaneita busseja.
 
Keski-ikävaatimuksen puute on myös yleisempää kuin Suomessa, minkä vuoksi esimerkiksi Västtrafik-liikenteessäkin on joissakin sopimuksissa yli kymmenen vuoden keski-ikä ja SL-liikenteessä kymmenen vuoden keski-ikä ylittyy välillä jo ennen optiokautta. Göteborgin ulkopuolisessa Västtrafik-liikenteessä taitaa olla nykyään 13:n asemesta 15 vuoden maksimi-ikä ainakin osassa sopimuksista tai sitten sielläkin raja on mahdollista ylittää optiokaudella.
 
Setran kaksikerrosbusseja tulossa Tukholman seutuliikenteeseen: https://www.bussmagasinet.se/2023/11/setra-dubbeldackare-till-forortstrafik-i-storstockholm/

...ja sähkökäyttöisiä teli-Solariksia: https://www.bussmagasinet.se/2023/10/solaris-far-stor-elbussorder-fran-nobina/

Nämä edellä mainitut bussit tulevat siis kaiketi Nacka/Värmdö-alueen liikenteeseen. Yhteensä yli 300 uutta bussia on tulossa sopimuksiin, jotka kattavat Nackan ja Värmdön lisäksi ison osan Tukholman lounaispuolelta (mm. Botkyrka ja Huddinge). Loput uusista autoista tulevat MAN:ilta. Tähän kilpailutukseen odotettiin ratkaisua aika kauan ja kohteissa onkin aika vanhat autot ajossa tällä hetkellä. Sopimukset alkavat kaiketi vuodenvaihteessa 2024/25.
 
Uusien sopimusten piti alkaa jo elokuussa 2021, mutta alkamista siirrettiin huhtikuuhun 2023, koska koronan luultiin aiheuttavan pahoja toimitusvaikeuksia. Sitten Keoliksen tekemä valitus siirsi alkamista vielä tammi-helmikuuhun 2025. Jos sopimus olisi alkanut elokuussa 2021, vain muutamat autot olisivat ylittäneet 16 vuoden iän yli kahdella kuukaudella. Nyt suurin osa elokuussa 2021 liikenteessä olleista 8500LEA:ista pääsee todennäköisesti 19 vuoden ikään, vaikka pieni osa onkin korvattu VR:ltä hankituilla OmniLink II:illa. Sen sijaan CL94UA-OmniLinkeistä lähes kaikki ja CL94UB-OmniLinkeistä merkittävä osa on korvattu niillä ja lisäksi osa OmniLinkeistä poistettiin jo aiemmin vuonna 2022 ja korvattiin Keoliksen Länsi-Götanmaan ja Jönköpingin lääneistä vapautuneella kalustolla. Osa CL94UB:istä päässee 18 vuoden ikään.

https://www.mitti.se/nyheter/klart-har-ar-busslinjerna-som-dras-in-6.3.174270.8c0dd87079
Viimeiset CL94UA:t ja osa 8500LEA:ista olisi ainakin mahdollisuus poistaa joulukuussa, kun linjat Keoliksen liikennöimistä linjoista linjat 145, 151, 153, 168, 221, 402X, 403, 452, 453, 454, 484, 722, 743 ja 745 lakkautetaan ja lisäksi kalustotarve vähenee joillakin linjoilla. Lisäksi Transdevin liikennöimistä linjoista lakkautetaan linjat 602X, 612X ja 618, VR:n liikennöimistä 554 ja Nobinan liikennöimistä 561. Nämä ovat vastaavia säästötoimia, joita HSL teki 2020-2021, mutta Tukholman läänissä niitä ollaan siirretty ja siirretty. Huhtikuussa 2023 näiden lisäksi myös Keoliksen liikennöimää 737:aa, VR:n liikennöimää 350:aa ja Transdevin liikennöimiä linjoja 537, 589 ja 635 suunniteltiin lakkautettaviksi ja toisaalta linjat 402X, 403 ja 612X meinattiin säilyttää. https://omni.se/forslag-skrota-21-linjer-i-stockholms-busstrafik/a/WRe4Kd
 
Takaisin
Ylös