Vs: Yöjunaliikenne Kemijärvelle säilynee
Aika erikoista, samaan aikaan kun VR kinuaa lisää rahaa vuoroihin valtiolta vedoten siihen että ei kannata, bussiyhtiöt ajavat samaa väliä ilman mitää tukia, ilmeisesti vielä kannattavasti...
Minusta bussifirmat nurisevat aiheesta. Mäntsäläläisille juna on halvempi (30 pv. Z-junalippu 162 €, bussin Mäntsälälippu 44 matkaa 193 €) ja nopeampi (Bussimatka Mäntsälä-Hki on 55-70 min, juna 39 min.). Mutta mitä siitä maksetaan!
Kun VR Oy nyt on kertonut, että matkoja tehdään vuodessa 600.000, se vastaa 1500 asukasta, jotka ostavat kausilipun ja matkustavat töihin ja takaisin 200 päivänä vuodessa. VR Oy:n ja LVM:n tukisopimuksen (
http://www.raideryhma.fi/osto07/index.htm) mukaan VR Oy saa oikoradan junista tukea ajalla 3.6.-31.12.2007 2,11 M€. Junamäärä on sama myös alkuvuonna, joten yhden vuoden tuki on 4,22 M€ (sis. alv 8 %).
Kun tukisumma jaetaan 1500 asiakkaalle, jotka ostavat kukin 11 kertaa vuodessa 30 päivän lipun, LVM maksaa tukea 255,76 €/matkustaja. LVM olisi siis päässyt halvemmalla ostamalla 1500:lle mäntsäläläiselle Matkahuollon Mäntsälälipun. Ja rohkenen väittää, että se olisi ollut tehokkaampaa joukkoliikennepolitiikkaa kuin nykyinen. Sillä taatusti joukkoliikenteen käyttäjiä olisi tullut enemmän ilmasilla lipuilla kuin sillä, että lippu maksaa 31 € vähemmän ja matka-aika on lyhyempi.
Enkä suostu uskomaan, että tässäkään tapauksessa juna on kalliimpaa kuin linja-auto. Siitä huolimatta, että junissa on meillä kuljettaja ja konduktööri. Bussissa on 1 hlö./60 matkustajaa, junassa 1 hlö./96 (istuvaa) matkustajaa. Muualla maailmassa satsataan raideliikenteeseen juuri siksi, että se on halvempaa kuin bussiliikenne, kunhan matkamäärä riittää täyttämään raitiovaunun tai junan. Vain Suomessa väitetään toista.
Mutta jos verrataan liikenteen kustannuksia Helsingin ja Mäntsälän välillä Sm4-junilla ja busseilla, voidaankin havaita seuraavaa (tässä on laskettu istumapaikat):
- Matkustajapaikan henkilökustannus / tunti juna 0,6 €, bussi 0,5 €
- Ajokilometrin kustannus juna 0,0089 €, bussi 0,0075 €
- Kaluston vuosikustannus juna 1536 €, bussi 821 €
Nähdään, että rautatiemonopoli hinnoittelee henkilö- ja kilometrikulut suunnilleen samaan kuin bussiliikenne, mutta kalusto maksaa tuplaten. Tästä syystä siis Suomessa on toisin kuin muualla. Ne kuuluisat erikoisolosuhteet...
Bussien hinnoittelu perustuu vapaan kilpailun perusteella määräytyvään markkinahintaan. Junaliikenteestä me emme sellaista hintaa tiedä, koska ei ole vapaata kilpailua. Kilpailu paljastaisi sekä markkinahinnan että pakottaisi tehokkuuteen. Taloustieteestähän tiedämme, että monopoli ei pyri tehokkuuteen, vaan oman voittonsa maksimointiin.
Toistaiseksi ainoa jotenkin luotettava tieto junaliikenteen markkinahintaisista kuluista on HKL:n metrosta. Jos Mäntsälään ajettaisiinkin paikallisjunien tapaan 2+3 istumajärjestykseen kalustetuilla metrojunan tapaisilla paikallisjunilla, henkilö- ja kilometrikulut olisivat selvästi alhaisemmat kuin busseilla ja kalustokulu samaa luokkaa. Eli:
- Matkustajapaikan henkilökustannus / tunti metrojuna 0,15 €
- Ajokilometrin kustannus metrojuna 0,0046 €
- Kaluston vuosikustannus metrojuna 858 €
Sen tästä olisi joutunut maksamaan, että metrojunan rakenteella sallitaan rautatieliikenteen seassa enintään 100 km/h nopeus, ja 39 minuutin sijasta matka-aika Mäntsälä–Helsinki on silloin 44 minuuttia. Mutta sekin on nopeampi kuin bussilla. Tämä liikenne toimisi kuitenkin bussien tapaan ilman LVM:n tukimiljoonia.
Antero