Liepajassa, latvialaisessa rantakaupungissa, on edelleen yksi raitiolinja. Kävin juhannuksena tutustumassa kaupungin raitioliikenteeseen. Wikipedia tietää, että Liepajassa on 16 kappaletta KT-4-raitiovaunuja. Näitä vaunuja näkyi linjalla ja varikolla. Muita vaunuja en nähnyt.
Toukokuun lopussa avattiin raitiotien jatke kaakkoon. Jatke on merkittyy Wikimapian karttaan katkoviivalla. Vanha päätesilmukka jäi siis pois käytöstä, mutta vaihteen kautta sinnekin vielä pääsee. Kartta: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tram_map_of_Liepaja.png
Uusi rata kulkee Tukuma-kadulla ajoradan sivussa. Ilmeisesti tie on ollut ennen kaksiajoratainen, ja toinen ajorata on luovutettu raitiotielle. Tukuma ielan loppuosalla tämä toinen ajorata toimi pelkkänä parkkipaikkana. Heti Tukuma ielan jälkeen raitiotie siirtyy kadun keskelle. Rata on omalla kaistallaan. Kiskotus on urakiskoa, mutta kiskojen välissä on sepeliä eikä autoilla voi ajaa rataa pitkin. Tällä uudella rataosuudella on pysäkit. Laitureita on korotettu, mutta taitavat olla liian matalia jopa Wienin ULF-vaunuille. Liepajan kaupallisessa keskustassahan osa pysäkeistä on kadulla ilman mitään korotusta tai rakennettua pysäkkiä. Jossain näin ajoradalla korotuksen pysäkin kohdalla.
Valitettavasti en ottanut talteen aikatauluja ennen uuden rataosuuden käyttöönottoa, joten en osaa sanoa, miten bussiliikenne on muuttunut raitiotien laajennuksen jälkeen. Joka tapauksessa M. Kempesin kadulle päättyi aiemmin todella moni bussilinja. Nytkin sinne ajetaan busseilla, mutta näiden reitti ei ainakaan koko matkalta ole sama kuin raitiovaunulla.
Myös vanhaa rataa parannetaan. Näkyvin muutos on K. Valdemaran kadulla, jossa toistaiseksi kaikki liikenne kulkee yhtä raidetta pitkin. Myös Rigas ielalla ja muistaakseni myös Brivibas ielalla tehdään jotakin remonttia. Etelässä, suunnilleen edellä linkkaamani kartan alareunan tienoilla, on teollisuusalueella varastoituna aikamoinen pino urakiskoelementtejä. Onkohan niitä tarkoitus vaihtaa reilumminkin?
Raitiotietä kannattaisi laajentaa enemmän. Nykyistä linjaa voisi jatkaa pohjoisen-koillisen suuntaan, tällöin voitaisiin bussilinjoja lopettaa päällekkäisinä raitiotien kanssa. Mikäli liikennettä vielä haluttaisiin lisätä, voisi linkatussa kartassa vaaleansinisellä merkittyjä lakkautettuja linjoja palauttaa. Rautatieaseman pohjoispuolelle, Ventspils ielan tienoille, kulkee aika moni bussilinja. Näistä muistaakseni linjan 6 eteläinen päätepiste on sama kuin nykyisen raitiotien!
Liepajan raitioteiden kertalippu maksaa 0,40 latia (60 eurosenttiä). Kuljettajalta ostettuna lippu maksaa 0,50 latia. Päivälipun saa 1,50 latilla. Sama lippu kelpaa busseissa. Kokemukseni mukaan joukkoliikennevälineet yleensäkään eivät olleet täysiä. Tosin Liepajassa vietin vain juhannusaaton (lauantai) ja ensimmäisen juhannuspäivän eivätkä ne ole kovinkaan vilkkaita matkustuspäiviä.
Vielä jäin kaipaamaan museoraitiovaunua. Onkohan Liepajassa vanhoja vaunuja säilössä? Maanantaina ehdin Riikaan ajamaan Retro-raitiovaunun numero 1901. Liepajan sähköraitiotiet on avattu paljon aikaisemmmin, joten kyllä sinne pitäisi saada vaunu pienemmällä numerolla (eikä tarvitse liioitella, numero 50 olisi kyllä aivan liian pieni).
Kerrottakoon nyt vielä, että Liepajaan pääsee kätevästi junalla Riiasta. Juna kulkee perjantaisin ja sunnuntaisin ja lähtee Riiasta kello 18.30 ja saapuu perille kello 21.40. Takaisin pääsee lauantaina ja maanantaina aamuvarhaisella. Matkallani kalustona oli kolmevaunuinen DR1A. Junaan myydään (vain) paikkalippuja. Lipun hinta 5,55 latia.
Toukokuun lopussa avattiin raitiotien jatke kaakkoon. Jatke on merkittyy Wikimapian karttaan katkoviivalla. Vanha päätesilmukka jäi siis pois käytöstä, mutta vaihteen kautta sinnekin vielä pääsee. Kartta: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tram_map_of_Liepaja.png
Uusi rata kulkee Tukuma-kadulla ajoradan sivussa. Ilmeisesti tie on ollut ennen kaksiajoratainen, ja toinen ajorata on luovutettu raitiotielle. Tukuma ielan loppuosalla tämä toinen ajorata toimi pelkkänä parkkipaikkana. Heti Tukuma ielan jälkeen raitiotie siirtyy kadun keskelle. Rata on omalla kaistallaan. Kiskotus on urakiskoa, mutta kiskojen välissä on sepeliä eikä autoilla voi ajaa rataa pitkin. Tällä uudella rataosuudella on pysäkit. Laitureita on korotettu, mutta taitavat olla liian matalia jopa Wienin ULF-vaunuille. Liepajan kaupallisessa keskustassahan osa pysäkeistä on kadulla ilman mitään korotusta tai rakennettua pysäkkiä. Jossain näin ajoradalla korotuksen pysäkin kohdalla.
Valitettavasti en ottanut talteen aikatauluja ennen uuden rataosuuden käyttöönottoa, joten en osaa sanoa, miten bussiliikenne on muuttunut raitiotien laajennuksen jälkeen. Joka tapauksessa M. Kempesin kadulle päättyi aiemmin todella moni bussilinja. Nytkin sinne ajetaan busseilla, mutta näiden reitti ei ainakaan koko matkalta ole sama kuin raitiovaunulla.
Myös vanhaa rataa parannetaan. Näkyvin muutos on K. Valdemaran kadulla, jossa toistaiseksi kaikki liikenne kulkee yhtä raidetta pitkin. Myös Rigas ielalla ja muistaakseni myös Brivibas ielalla tehdään jotakin remonttia. Etelässä, suunnilleen edellä linkkaamani kartan alareunan tienoilla, on teollisuusalueella varastoituna aikamoinen pino urakiskoelementtejä. Onkohan niitä tarkoitus vaihtaa reilumminkin?
Raitiotietä kannattaisi laajentaa enemmän. Nykyistä linjaa voisi jatkaa pohjoisen-koillisen suuntaan, tällöin voitaisiin bussilinjoja lopettaa päällekkäisinä raitiotien kanssa. Mikäli liikennettä vielä haluttaisiin lisätä, voisi linkatussa kartassa vaaleansinisellä merkittyjä lakkautettuja linjoja palauttaa. Rautatieaseman pohjoispuolelle, Ventspils ielan tienoille, kulkee aika moni bussilinja. Näistä muistaakseni linjan 6 eteläinen päätepiste on sama kuin nykyisen raitiotien!
Liepajan raitioteiden kertalippu maksaa 0,40 latia (60 eurosenttiä). Kuljettajalta ostettuna lippu maksaa 0,50 latia. Päivälipun saa 1,50 latilla. Sama lippu kelpaa busseissa. Kokemukseni mukaan joukkoliikennevälineet yleensäkään eivät olleet täysiä. Tosin Liepajassa vietin vain juhannusaaton (lauantai) ja ensimmäisen juhannuspäivän eivätkä ne ole kovinkaan vilkkaita matkustuspäiviä.
Vielä jäin kaipaamaan museoraitiovaunua. Onkohan Liepajassa vanhoja vaunuja säilössä? Maanantaina ehdin Riikaan ajamaan Retro-raitiovaunun numero 1901. Liepajan sähköraitiotiet on avattu paljon aikaisemmmin, joten kyllä sinne pitäisi saada vaunu pienemmällä numerolla (eikä tarvitse liioitella, numero 50 olisi kyllä aivan liian pieni).
Kerrottakoon nyt vielä, että Liepajaan pääsee kätevästi junalla Riiasta. Juna kulkee perjantaisin ja sunnuntaisin ja lähtee Riiasta kello 18.30 ja saapuu perille kello 21.40. Takaisin pääsee lauantaina ja maanantaina aamuvarhaisella. Matkallani kalustona oli kolmevaunuinen DR1A. Junaan myydään (vain) paikkalippuja. Lipun hinta 5,55 latia.