Linjastoideointia

Liittynyt
17 Helmikuu 2024
Viestit
60
Mitä mieltä olisitte näistä uusista bussilinjoista?

541 Lentoasema - Ylästö - Vantaankoski - Martinlaakso - Myyrmäki - Hämevaara - Leppävaara - Karakallio - Nihtisilta - Suurpelto - Matinkylä

414 Rautatientori - Sörnäinen - Metsälä - Hämeenlinnanväylä - Myyrmäki - Martinlaakso - Vantaankoski

627 Elielinaukio - Ruskeasuo - Kehä I - Tammisto - Tikkurila - Koivukylä - Peijas

629 Kamppi - Pasila - Tuusulanväylä - Tikkurila
 
Viimeksi muokattu:
Voisitko avata aloitusta vähän enemmän? Jokaisesta ehdotuksesta voisi kertoa, että keitä matkustajia kyseinen linja palvelisi, ja miksi olemassaolevat linjat eivät vastaa siihen tarpeeseen.
 
Voisitko avata aloitusta vähän enemmän? Jokaisesta ehdotuksesta voisi kertoa, että keitä matkustajia kyseinen linja palvelisi, ja miksi olemassaolevat linjat eivät vastaa siihen tarpeeseen.
Esimerkiksi linja 541 toisi vaihdottoman yhteyden Hämevaarasta Karakallioon, ja olisi hauska nähdä, miltä linja itäisestä kantakaupungista Länsi Vantaalle näyttäisi. Osa linjoista ei tulisi koskaan toteutumaan, mutta on hauska nähdä, millaiselta linjojen reitit näyttäisivät kartalla. Linja 541 voisi ehkä toteutua, mutta muut eivät. En itse käytä oikein mitään linjaa missään, mutta on aina kiva nähdä linjojen reittejä kartalla jne.
Kartta, jossa on muitakin linjoja (päivittyy jatkuvasti):

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1WMwG1q9niPwMCAs-P4yveOVxzXmdNHw&ll=60.21031754940785,24.83620092011574&z=12
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä miksi ei voi olla Kontula-Jakomäki linjaa, varmasti kiinnostaisi ihmisiä..... 538, mikä idea sinulla, aluetta tunnenn niin mietin
 
Kontulan ja Jakomäen välillä ongelmana ovat Kontulan ja Vesalan, ja Rajakylän välillä olevat raskaan liikenteen läpiajokiellot.

Kontulan metroaseman lähistöltä pääsee metrolla ja 570:llä, Vesalasta kulkee 812 Mellunmäen metrolle, vaikkakin vain arkisin päivällä harvakseltaan. Varsinkin Vantaan puolelta rajaa kävelymatka Maratontielle 570:n varteen ei useimmille ole mahdoton.
 
Vesalasta kulkee 812 Mellunmäen metrolle, vaikkakin vain arkisin päivällä harvakseltaan.
Tähän vielä lisäyksenä kävelymatka 812:n pysäkeiltä Vesalassa lähimmälle 95:n pysäkille on kaikissa tapauksissa alle 800m, ja noilta kauimmilta pysäkeiltä on tosiaan alle 1km matka Maratontielle kuten mainitsit.
 
Tuo 541 kielii jo todellakin pahaa ketjuuntumista. Matkustajia sille luultavasti löytyisi mutta tuon toteutus on hankalaa aikataulussa pysymisen kannalta

414 olisi hölmö päällekkäislinja 400 ohella. Poikittaosliikenne on tätä varten jos haluaa pomppia eri väyliltä väylille

627 sama juttu kuin edellisen kanssa

629 ei tarvetta. Tikkurilasta kulkee jo busseja että junia keskustaan. Pasilasta pääsee nopeasti Manskulle että Mäkelänkadulle
 
Tuo 541 kielii jo todellakin pahaa ketjuuntumista. Matkustajia sille luultavasti löytyisi mutta tuon toteutus on hankalaa aikataulussa pysymisen kannalta

414 olisi hölmö päällekkäislinja 400 ohella. Poikittaosliikenne on tätä varten jos haluaa pomppia eri väyliltä väylille

627 sama juttu kuin edellisen kanssa

629 ei tarvetta. Tikkurilasta kulkee jo busseja että junia keskustaan. Pasilasta pääsee nopeasti Manskulle että Mäkelänkadulle
414 on melkein samalla reitillä kuin entinen 516, paitsi että lähtee Rautatientorilta eikä Hakaniemestä ja kulkee Metsäläntietä Maunulan ja Kehä I:n sijasta. Ja mietin vaan miltä näyttäisi jos olisi enemmän puolenvaihtolinjoja kuten nykyisin 63, 69 ja 70.
 
Karttaan on tehty useita lisäyksiä, kuten A1, A2 ja A3 jotka ovat keskustan sisäisiä linjoja, sekä 51, joka kulkee erikoisella reitillä.
 
Puolenvaihtolinjoja on tosiaan melko vähän nykyisellään. Läntinen kantakaupunki, Turunväylä, mt 110, mt 120 ja Hämeenlinnanväylä muodostaa siis nykyisellään yhden sektorin, ja toisen sektorin muodostaa itäinen kantakaupunki, Tuusulanväylä ja Lahdenväylä. Näiden kahden sektorin välisen rajan ylittää vain muutama linja:


Läntisestä kantakaupungista Tuusulanväylälle ja Lahdenväylälle

63 Kamppi–Maunula–Paloheinä, ylittää sektorien välisen rajan Hakamäentietä pitkin

69 Kamppi–Oulunkylä–Malmi–Jakomäki, ylittää sektorien välisen rajan Pasilassa

70 Kamppi–Pihlajamäki–Malmi, ylittää sektorien välisen rajan Helsinginkatua ja Sturenkatua pitkin

848 Kamppi–Viikki–Porvoo, ylittää sektorien välisen rajan Pasilassa

Puolenvaihto läntiseen kantakaupunkiin.png


Itäisestä kantakaupungista Turunväylälle, mt 110, mt 120 ja Hämeenlinnanväylälle

59 Sompasaari–Teollisuuskatu–Pitäjänmäki–Malminkartano, ylittää sektorien välisen rajan Pasilassa

502 Karhupuisto–Hakaniemi–Leppävaara, ylittää sektorien välisen rajan Helsinginkatua pitkin


Reitti oman sektorin sisällä on nopeampi, joten sektorin sisällä pysyvä reitti on taloudellisesti tarkoituksenmukaisempi. Oman sektorin sisällä pysyttelevällä reitillä on myös käytössä bussikaistoja tai kokonaan joukkoliikenteelle varattua tieverkkoa, kun taas ylitettäessä sektorien välinen raja näin ei ole, joten liikenne on vähemmän luotettavaa. Vaikeuksia tuottaa erityisesti Helsinginkadun ja Sturenkadun ruuhkautuminen. Nuo olisivat luontevin reitti ajaa busseja läntiseen kantakaupunkiin, mutta tuolla kulkevien bussien ajoajat heittelevät paljon.

Ajallisesti ero ei sinänsä ole niin valtava: esimerkiksi bussille 70 on merkitty enintään 51 minuutin ajoaika Kampin ja Malmin välillä ja linjalle 71 Rautatientorin ja Malmin välillä enintään 44 minuutin ajoaika. Välillä Elielinaukio–Tarvaspääntie (Perkkaa) pisin matka-aika linjalla 212 on 24 minuuttia ja välillä Hakaniemi–Tarvaspääntie (Perkkaa) 29 minuuttia.

Oman sektorin sisälle liikenteen keskittäminen parantaa palvelutasoa verrattuna siihen, että liikenne on hajautettu kahteen paikkaan. Jos osa tiettyyn kaupunginosaan ajavista busseista menee läntiseen ja osa itäiseen kantakaupunkiin, joutuu bussia odottamaan pidempään verrattuna siihen, että liikenne on keskitty jommalle kummalle puolelle kaupunkia.

Näiden reunaehtojenkin kanssa sanoisin, että "puolenvaihtolinjoja" kannattaisi lisätä jonkin verran nykyisestä. Tällainen lisääminen voisi olla perusteltua, kun olosuhteet ovat muuten otolliset. Näin on esimerkiksi silloin, kun jollekin alueelle on muutenkin paljon tarjontaa tai paikalliset olosuhteet tekevät puolenvaihtolinjan muodostamisen helpoksi.

Esimerkiksi tuonne Myyrmäki–Louhela–Martinlaakso akselille menee nykyisellään sen verran paljon busseja linjojen 300 ja 400 myötä, että läntiseen kantakaupunkiin suuntautuvien bussien 300 ja 400 tarjonnan pieni heikentäminen ei olisi kovin iso asia verrattuna siihen, kuinka paljon hyödyttäisi tarjota uutta bussilinjaa itäiseen kantakaupunkiin. Koska 300 kulkee tiheästi Mannerheimintietä ja 400 tiheästi Runeberginkatua ja Topeliuksenkatua, puolenvaihtolinjan ei kannattaisi ajaa Helsinginkatua linjan 502 tapaan, vaan ylittää sektoriraja jossain pohjoisempana, kuten aloittajan ehdottaman Metsäläntien kautta.

Hyvät paikalliset olosuhteet on puolestaan esimerkiksi Kuninkaantammessa, jonne olisi helppo jatkaa linja 66 Rautatientori–Paloheinä sen Paloheinän-päätepysäkiltä linjan 560 käyttämän tunnelin kautta. Näin Kuninkaantammesta muodostuisi kustannustehokkaasti yhteys itäiseen kantakaupunkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kontulan ja Jakomäen välillä ongelmana ovat Kontulan ja Vesalan, ja Rajakylän välillä olevat raskaan liikenteen läpiajokiellot.
Läpiajokielto saisi tulla alueelle kokonaan.

Mutta ihan vain itse miettinyt miksi ei ole ollut aiemmin jne. tuolla akselilla enemmän Helsingin busseja.....
 
Kontulan ja Jakomäen välillä ongelmana ovat Kontulan ja Vesalan, ja Rajakylän välillä olevat raskaan liikenteen läpiajokiellot.

Kontulan metroaseman lähistöltä pääsee metrolla ja 570:llä, Vesalasta kulkee 812 Mellunmäen metrolle, vaikkakin vain arkisin päivällä harvakseltaan. Varsinkin Vantaan puolelta rajaa kävelymatka Maratontielle 570:n varteen ei useimmille ole mahdoton.
Mutta tuossa joutuu menemään väärään suuntaan. Olisihan Kontulan ja Jakomäen välillä kulkeva linja selvästi nopeampi. Ja tuo toteutettaisiin todennäköisesti jatkamalla 94 Jakomäkeen, jolloin muodostuisi myös suora yhteys Itäkeskuksen ja Jakomäen välillä.
 
Mutta tuossa joutuu menemään väärään suuntaan. Olisihan Kontulan ja Jakomäen välillä kulkeva linja selvästi nopeampi. Ja tuo toteutettaisiin todennäköisesti jatkamalla 94 Jakomäkeen, jolloin muodostuisi myös suora yhteys Itäkeskuksen ja Jakomäen välillä.
Niinkun @Tuomas kertoi niin se on liki mahdotonta juuri sen läpiajokiellon takia. Periaatteessa ainoa mahdollisuus päästä bussilla Kontulasta Jakomäkeen on kiertää Mellunmäestä. En satu muistamaan mikä tää painoraja on, että pystyisikö siellä ajamaan Sprintereillä?
 
Itse vuosi sitten Tikkurilan ja Vuosaaren väliä matkustellessa mietin, että tuo on välimatkaan nähden todella huonosti palveltu yhteysväli. Yhteydet ovat aina vaihdollisia ja jos määränpää ei ole esim. ihan juna-asemien vieressä, niin bussit ovat sekä hitaita että mutkittelevia. Sitä en tiedä, kuinka paljon näiden keskusten välillä liikutaan, mutta en usko, että kukaan vapaaehtoisesti valitsee joukkoliikennettä tuolla välillä, jos on vaihtoehtona oma auto.
 
Takaisin
Ylös