Matkustajien toiminta - HSL-alue

Liittynyt
24 Lokakuu 2007
Viestit
2,238
Tasapuolisuuden nimissä lienee kohtuullista että "kuljettajien toiminta"- ketju saa parin. Matkustajatkin osaavat järjestää kaikenlaista herttapataa joukkoliikenteessä.

Matkustajien perustehtäviin kuuluu hommata matkalippu ennen liikennevälineeseen nousua. Voimme aloittaa tämän päivän kokemuksilla. Linjalla 59 mennessäni Kurvin kulmille Konalasta kumpaankin suuntaa sattui lipuntarkastajat autoon. 59 on ns sininen bussi, jossa kuljettajalle etuovella näytetään lipput tai ostetaan lukijalaitteelta. Paluumatkalla Teollisuuskadun ja Ruskeasuon välillä kolmelta matkustajalta tämä asia oli epäselvä.

Yhteistä kaikille oli että esitetty "lippu" oli puhelimessa. Yksi matkustajalla selitti että se on puhelimessa mutta ei näy ja tarkata luonnollisesti vaati sitä näkymään. Toinen matkustaja oli omasta mielestään lipun omaava mutta tarkastaja toi esille mihin aikaan se oli ostettu. Pitkä väittely. Ei ollut henkilöllisyystodistusta ja pitkä seremonia ennenkuin tässä tilanteessa saadaan tarkastusmaksu kirjoitettua.

Kolmas matkustaja sama kuvio ja lopuksi yrittää nousta ulos, mutta tarkastaja painaa hartioista penkkiin. Samat seremoniat. Tässä tulee mieleen, että matkakortti on tässä suhteessa selkeämpi, jos sieltä puuttuu voimassa oleva lippu, niin sitä ei voi mitenkään selittää.

Kieltämättä oli yllätys että sinisissäkin busseissa nämä vilunkiliput ovat näin yleisiä.
 
Kieltämättä oli yllätys että sinisissäkin busseissa nämä vilunkiliput ovat näin yleisiä.

Mihinkäs muualle niitä tarvittaisiin kun muihin pääsee kyytiin näyttämättä lippua? Tyhmää toki näitä näyttää tarkastajille, saa parhaimmillaan petossyytteen tarkastusmaksun päälle.
 
Mihinkäs muualle niitä tarvittaisiin kun muihin pääsee kyytiin näyttämättä lippua? Tyhmää toki näitä näyttää tarkastajille, saa parhaimmillaan petossyytteen tarkastusmaksun päälle.

Tällainen huijaustoiminta harmittaa varmasti jokaista rehellistä matkustajaa. Vakavammasta ongelmasta kerrottin äskettäin jossain paikallislehdessä bussikuljattajan pahoinpitely-oikeudenkäynnistä. Vaikkei jonkun häirikön tämmöinen käsittämättömän ruma temppu varmankaan ole jokapäiväistä, niin pelkkä mahdollisuus että varsinkin vuorokauden myöhempien vuorojen aikana voi kokea jonkun häiriköytyneen matkustajan sen kaltaista toimintaa voi aiheuttaa pelon tunnetta ei ainostaan kuljettajille vaan myös kaikille muille matkustajille.
 
Kieltämättä oli yllätys että sinisissäkin busseissa nämä vilunkiliput ovat näin yleisiä.

Ne ovat käsittääkseni erittäin yleisiä ja kiinnijäämisriski nimenomaan sinisissä busseissa on hyvin pieni.

Mitä korkeammalle lipunhinnat kipuavat, sitä kekseliäämmäksi hintoihin kyllästyneet tulevat. Isä oli kuunnellut radiosta jotain ohjelmaa, jossa kerrottiin 40 hengen ringistä, jonka kesken on sovittu, ettei kukaan maksa matkoistaan mitään ja tarkastusmaksun sattuessa kohdalle maksaa koko rinki kukin 2 € tuon tarkastusmaksun saajalle. Ohjelmassa sanottiin, että kuukauden aikana maksuja oli määrätty kaksi, eli siinä jokainen rinkiläinen "sai" sitten 4 € hinnalla kuukauden matkat.

Toivoisin, että infrakorvausjärjestelmä saataisiin päivittettyä järkevälle tolalle ja lippujen hinnat sellaisiksi, että kikkailu-urheilun eteen ei enää viitsittäisi nähdä vaivaa.
 
Ne ovat käsittääkseni erittäin yleisiä ja kiinnijäämisriski nimenomaan sinisissä busseissa on hyvin pieni.

Toivoisin, että infrakorvausjärjestelmä saataisiin päivittettyä järkevälle tolalle ja lippujen hinnat sellaisiksi, että kikkailu-urheilun eteen ei enää viitsittäisi nähdä vaivaa.

Aikanaan yötaksan aikaan, tai ennen sitä, pelasi siten, että osti lasipalatsilta ratikasta 01.59 lipun ja jäi pois seuraavalla pysäkille, pystyi kikkailemaan sillä hetken aikaa lisää, nyt se on poistunut käytöstä. Kyllä tosta tietyltä pysäkiltä vielä "pari pysäkkiä" halutaan matkustaa sinisessä autossa. Voi kun olisi vielä vuosi 1988, saisi kurittaa koulutuksen vuoksi.
 
Olen huomannut, että jotkut matkustajat nousevat keskiovesta myös sinisissä busseissa. Kuljettajia ei näytä asia hirveästi kiinnostavan, mutta toisaalta runkolinjoja alkaa olla jo siihen malliin, että satunnaisia unohteluita tapahtuu myös tahallisen keskiovien/takaovien käytön ohella. Linjalla 59 tämä ilmiö on ehkä kaikista suurin varsinkin pasilan asemalla.

Omasta mielestä lisääntyvällä avorahastuksella ja lippujen korotuksella ollaan ajauduttu siihen tilanteeseen, että lippuja jää ostamatta (myös sinisillä linjoilla) syystä tai toisesta. Paluuta ei juurikaan ole, joten kaiken kaikkiaan avorahastus kaikilla linjoilla tulee varmaan ajankohtaiseksi. Tarkastajia on niin vähän ainakin oman suunnan linjoilla, että kannustin pummilla matkustamiseen on halvempaa. Tarkastusmaksu on tällä hetkellä 80e vs 70,60e kuukausilippu.
 
Tarkastajia on niin vähän ainakin oman suunnan linjoilla, että kannustin pummilla matkustamiseen on halvempaa.

Ei noita pahemmin tosiaan näe täällä suunnalla. Sen tietää myös, tuo porukka, joka noita ilmaisia matkoja tekee. Olen viimeksi kuukausi sitten ollut yhteydessä aiheesta, jotta saisimme tänne myös valvontaa. Nyt tuo 510 jatko Kivenlahteen, metrossa tormää useammin valvontaan, kun tossa linjalla.
 
Iltalehdestä havaittu jälleen vapaan kasvatuksen tuotoksia: Nuoret roikkuivat bussin perässä Helsingissä
Näitähän nyt on ollut jo vuosikausia, mutta nyt lähiaikoina näitä on alkanut näkyä esimerkiksi TikTokissa paljon enemmmän (päivittäin), välillä jopa roikkujien itse kuvaamana.
Olisi pitänyt varmaan BYD:in tehtaalla tajuta suomalaisten hulluuden ja asentaa piikkilankaa tms tuohon perään niin ei yhtäkkiä roikkuttaisikaan😅

Nähtävästi HSL:n uuden feikkilippu=sakko-käytännön seurauksena aletaan olemaan entistä kekseliäämpiä, ties vaikka vielä joku päivä joku köyttäisi itsensä vaikkapa Yutongin "kattokyttyrän" koloon kuormaliinalla ja matkustaisi siellä makuullaan.
 
Viimeksi muokattu:
Iltalehdestä havaittu jälleen vapaan kasvatuksen tuotoksia: Nuoret roikkuivat bussin perässä Helsingissä
Näitähän nyt on ollut jo vuosikausia, mutta nyt lähiaikoina näitä on alkanut näkyä esimerkiksi TikTokissa paljon enemmmän (päivittäin), välillä jopa roikkujien itse kuvaamana.
Olisi pitänyt varmaan BYD:in tehtaalla tajuta suomalaisten hulluuden ja asentaa piikkilankaa tms tuohon perään niin ei yhtäkkiä roikkuttaisikaan😅

Nähtävästi HSL:n uuden feikkilippu=sakko-käytännön seurauksena aletaan olemaan entistä kekseliäämpiä, ties vaikka vielä joku päivä joku köyttäisi itsensä vaikkapa Yutongin "kattokyttyrän" koloon kuormaliinalla ja matkustaisi siellä makuullaan.
Historia kiertää kehää, jokainen sukupolvi näyttää tämän löytävän vuorollaan
 
Toivottavasti näillä matkustajilla on ollut mahdollisuus ostaa matkalippu, pysäkillä on automaatti, lähellä kioski joka myy lippuja. Jos ei, niin pitäisi lipputarkastajan tyytyä myymään asiakkaalle matkalippu käteisellä.
 
Oletko varma, että nuorten häiriökäyttäytyminen julkisilla paikoilla johtuu "vapaasta kasvatuksesta", mitä se sitten tarkoittaakaan? Eikä esimerkiksi kapinasta "ylikasvattavia" vanhempia kohtaan?

Ehkä molemmista yhteensä? Tai jotain siltä väliltä?
 
Kieltämättä oli yllätys että sinisissäkin busseissa nämä vilunkiliput ovat näin yleisiä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:



Bussiyhtiöiden johtajat kertovat: Tästä syystä kuskit eivät puutu vääriin lippuihin
Näin bussiyritysten johtajat kommentoivat testin yllättävää tulosta.

Liputta matkustaminen on yleistynyt pääkaupunkiseudulla, viime vuonna kiinni jäi liki 90 000 matkustajaa.
HS:n toimittaja testasi pummilla matkustamista ja totesi sen olevan erittäin helppoa.

Bussinkuljettajat on pantu kohtuuttoman tehtävän eteen liputta matkustavien kanssa. Näin arvioi Koiviston Auto Helsingin liikennejohtaja Mika Seppänen.
Yhtiö on yksi pääkaupunkiseudun bussiliikenteen suurimmista liikennöitsijöistä.

”Liputtomilta matkustajilta irtoaa jos jonkinlaisia selityksiä, ja ihan todellisena uhkana on jonkinmoinen välikohtaus.”

Liputta eli pummilla matkustamisen suosio on kasvanut pääkaupunkiseudulla. Esimerkiksi viime vuonna kiinni jäi vajaat 90 000 matkustajaa.
Helsingin Sanomat julkaisi tiistaina artikkelin, jossa toimittaja testasi, kuinka helppoa pummilla matkustaminen todellisuudessa on. Tulos: todella helppoa.

Testissä HS:n toimittaja pyrki bussin kyytiin näyttämällä kuljettajalle Hesarin etusivua kännykästä. Viidellätoista testiajolla vain kolme kuljettajaa huomautti asiasta. Osa kuljettajista kuitenkin selvästi huomasi, ettei lippua ole.

Yhä useampi matkustaa joukkoliikenteessä myös väärennetyllä lipulla.
Ilmiön takia Helsingin seudun liikenne (HSL) on aloittanut Ihan lipun laitonta -kampanjan, jolla se muistuttaa, että väärennetyn lipun käyttäminen on väärin.
HSL aikoo tehdä jatkossa rikosilmoituksen kaikista kiinni jäävistä väärennetyllä lipulla matkustavista.

Helsingin seudulla on koulutettu kokonainen sukupolvi avorahastukseen, mikä on nopeasti muuttunut monen päässä ajatukseksi maksuttomasta joukkoliikenteestä, Mika Seppänen sanoo.

Avorahastus on käytössä muun muassa raitiovaunuissa, metroissa, lähijunissa ja oransseissa runkolinjan busseissa. Myös sinisiin busseihin yritetään ruuhkaisilla pysäkeillä rynnätä keskiovista sisään.

”Yksi kollega kertoi odottaneensa tyttärensä kanssa runkolinja 600:n bussia. Hänen tyttärensä totesi iloisena, että ai, täälläkin on nyt näitä ilmaisbusseja.”

Avorahastuksen ongelmat ovat olleet jo pitkään yksi keskustelunaihe HSL:n liikennöitsijäkokouksissa. Esimerkiksi linjalla 560 on HSL:n arvion mukaan pummilla matkustajia noin 10 prosenttia. Kyseisellä linjalla ei tarvitse näyttää lippua kellekään.

”Meidän kuljettajiemme reaktio on, ettei pidä paikkaansa, ainakin puolet menee maksamatta.”

Liikennöitsijät ovat esittäneet ratkaisuksi liputta matkustavien kitkemiseksi lipuntarkastajien lisäämistä myös bussiliikenteessä. Busseissa lipuntarkastajia näkyy vain satunnaisesti.

Lisäksi liikennöitsijät ovat ehdottaneet qr-koodin laajempaa käyttöä: sen sijaan, että matkustajat näyttävät kuljettajalle mobiililippua, he joutuisivat kuittaamaan bussin lukijalaitteella qr-koodin.
Tällainen käytäntö on jo monissa kaupungeissa, esimerkiksi Tampereella ja Tukholmassa.

Nobinan aluejohtaja Mårten Winqvist huomauttaa, että kuljettajan tehtäviin kuuluu valvoa, että asiakkaalla on voimassa oleva lippu, mutta laillista oikeutta poistattaa matkustajia kuljettajalla ei ole.

”Sanktiointi kuuluu lipuntarkastajille.”

HSL uusii paraikaa lipunmyyntijärjestelmäänsä ja kortinlukijoita joukkoliikenteessä. Tämän syksyn aikana on määrä asentaa yli neljätuhatta uutta lukijalaitteita kaikkiin kulkuvälineisiin.
Uudet kortinlukijat mahdollistavat lipun ostamisen lähimaksulla eli pankki- tai luottokortilla.

Vaikka kuljettajan kuuluu huomauttaa liputtomuudesta, Winqvistin mukaan riskinä on riitatilanne, jonka seurauksista joutuvat kärsimään kaikki matkustajat.

”Se on ristiriitainen tehtävä kuljettajalle. Jos kuljettaja ryhtyy toimimaan lipuntarkastajan roolissa, tilanne voi helposti eskaloitua. Sitten vuoro myöhästyy ja muut matkustajat saavat kuunnella kinaa.”

Osa kuljettajista tarkastaa lipun säntillisemmin kuin toiset. Liikennöitsijöiden kannalta tärkeintä on varmistaa, että kyyti on turvallinen ja bussi pysyy kohtuullisesti aikataulussa.

”Harvoin huomauttaminen on johtanut mihinkään kovin positiiviseen tulokseen.”

Winqvist uskoo, että pummilla matkustamisen suosio johtuu monen tekijän summasta.
Yksi syy on se, että lipputapahtuman merkitys on vähentynyt, kun kuljettaja ei enää myy lippuja. Toinen syy ovat runkolinjat, joiden verkosto on kasvanut. Kolmantena Winqvist näkee asiakkaiden välinpitämättömyyden, mihin runkolinjojen avorahastus saattaa vaikuttaa.

”Ihmiset ovat sitä mieltä, ettei lippua tarvitse, kun käyttää linja-autoa.”

Pohjolan Liikenteen liikennejohtaja Jetta Leino ei koe, että bussiin pääsisi liputta liian helposti.

”Minun mielestä ei, jos kaikki menevät ohjeistuksen mukaisesti. Toki täytyy sanoa se, että kuljettaja on ikään kuin lipuntarkastaja, mutta hän ei ole mikään vartija. Menemme turvallisuus edellä.”
Hän ei näe toistaiseksi tarvetta muutoksille, kuten tiukemmalle lipuntarkastukselle.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös