Menoks!-lehdelle kävi köpelösti

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
"...autottoman arkielämään ei juuri tukea löydy (lehtiä, televisio-ohjelmia, näyttelyitä, tapahtumia, yhdistyksiä.) Kädessäsi oleva Menoks!-lehti on vihdoinkin jotain niille, jotka haluavat valita elämäntavakseen auttomuuden. Kuin myös niille, joilla on auto, mutta jotka eivät aina halua liikkua autolla. Meniks! keskittyy autottomaan arkeen, luomaan siitä brändin."

Muutama numero ehti tästä lehdestä ilmestyä, mutta siihen se sitten jäi. Kuulemma tilaajia ei tullut tarpeeksi, sanoi minulle autottomassa päivässä ollut kojun ylläpitäjä. Näinköhän kävi? Markkinoitiinko lehtiä tarpeeksi hyvin? Eikö tämä aihe vain kiinnosta suurta yleisöä, edes pääkaupunkiseudulla? Voisi nyt luulla, että ainakin nettipohjaiselle joukkoliikennelehdelle olisi kysyntää, sillä voisi tavoittaa nuoriakin, jotka eivät perinteisiä lehtiä niinkään lue.
 
kemkim sanoi:
Muutama numero ehti tästä lehdestä ilmestyä, mutta siihen se sitten jäi. Kuulemma tilaajia ei tullut tarpeeksi, sanoi minulle autottomassa päivässä ollut kojun ylläpitäjä. Näinköhän kävi? Markkinoitiinko lehtiä tarpeeksi hyvin? Eikö tämä aihe vain kiinnosta suurta yleisöä, edes pääkaupunkiseudulla? Voisi nyt luulla, että ainakin nettipohjaiselle joukkoliikennelehdelle olisi kysyntää, sillä voisi tavoittaa nuoriakin, jotka eivät perinteisiä lehtiä niinkään lue.
Menoksin entisen päätoimittajan ominaisuudessa voin kertoa, että ilmaisia näytenumeroita kyseltiin, mutta todelliset tilaajat jäivät muutamaan tilaukseen. Siis kiinnostusta ei ollut niiden noin 2500 ihmisen joukossa, jotka saivat näytenumeron postissa omaan kotiinsa.

Lisäksi oli tiettyä hankaluutta saada käyttöön luvallisia osoitteita, vaikka niitä hankittiin lähteistä, joiden olisi luullut olevan nimenomaan joukkoliikenteen edistämisestä kiinnostuneita. Edes ilmaista näytenumeroa ei sallittu lähetettävän.

Lehteä painettiin yksi ainoa numero, julkaisijalla ei ole rahaa tehdä lehteä ilman tuloja. Verkkolehti ei asiaa ratkaise, sillä sekään ei synny ilmaiseksi, vaikka sitä ei paineta paperille. Mutta verkkolehdestä kukaan ei maksa mitään.

Itse olen pettynyt tilanteeseen. Kun Suomessa ei ole mitään mediaa, joka kertoisi operaattoreista ja heidän järjestöistään riippumattomasti joukkoliikenteestä ja kevyestä liikenteestä kuluttajan näkökulmasta, joukkoliikenteen alamäen jatkumiselle on hyvät edellytykset. Yirtys Menoks!-lehdestä osoitti myös alan omaa etuaan heikentävän eripuraisuuden. Vihollisena pidetään toista joukkoliikenteen harjoittajaa, ei autoilua.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Menoksin entisen päätoimittajan ominaisuudessa voin kertoa, että ilmaisia näytenumeroita kyseltiin, mutta todelliset tilaajat jäivät muutamaan tilaukseen. Siis kiinnostusta ei ollut niiden noin 2500 ihmisen joukossa, jotka saivat näytenumeron postissa omaan kotiinsa.

Tämä on kyllä todella sääli! Kyllä Suomessa luulisi nyt olevan sen verran ihmisiä, että edes yhden joukkoliikennelehden saisi aikaan. Tai vaikkapa yhteispohjoismaisena projektina tehtäisiin jotain lehteä, joka sitten käännettäisiin joka kielelle? Lehdistötukiaisiahan saa ainakin joihinkin lehtiin, mutta olisikohan tämä sitten sellainen, johon ei saa. Verkkolehdestä saisi mainostuloja jonkin verran, vaikkei ehkä kovin paljoa.

Voitaisiin tehdä yhdistetty ekologisen liikkumisen lehti, jossa joukkoliikennepuolen lisäksi olisi ympäristömyönteinen autoilu-osuus autolehtien tapaan. Tämä lisäisi lehden menekkiä, kun tunnetusti autoiluaiheet myyvät ja sillä voitaisiin "subventoida" joukkoliikennepuolen tekemistä.

Verkkolehden kohdalla kirjoittaminen voitaisiin tehdä talkootyönä, kirjoitetaanhan tänne jlf:äänkin paljon juttua ilman minkään valtakunnan palkkioita, olisiko halu edistää joukkoliikennettä kirjoittamalla sen verran suuri, etteivät siitä ihmiset rahaa haluaisi? Mahdollisia lukijoita ainakin on melko monta, kun katsoo vaikkapa, miten monta jäsentä tälläkin foorumilla on.

Yhteistyö esimerkiksi Matkaan-lehden ja YTV:n oman joukkoliikennelehden kanssa olisi varmasti hedelmällistä, mutta kuten sanoit, jokainen tuntuu linnoittautuvan vähän omiin oloihinsa, eikä yhteishenkeä vielä vaikuta olevan. Tähän tarvittaisiin varmaan muutama ihminen, jotka toimivat useassa lehdessä, niin se voisi edistää yhteistoimintaa.

Tässä muutamia mieleeni tulleita ideoita, monet ovat varmaankin tulleet jo esiin, mutta olisin niin iloinen, jos vielä jonain päivänä tällainen lehti ilmestyisi uudestaan :)
 
Eipä taidettu lehteä markkinoida tarpeeksi hyvin, koska vasta nyt kuulin koko lehdestä. Paikallisliikennelehdestä olen kuullut, mutten vieläkään ole hiffannut, miten yksityisihminen voisi tilata sen.
 
Suomen Liikenneliitto ry:n sivuilla tuota lehteä vielä mainostetaan.

Sivujen päivitys on ollut viimeksi vuonna 2004. Ei vaikuta kovin aktiiviselta porukalta, ainakaan internet-mielessä! Ehkä sitten jollain muulla saralla?
 
Compact sanoi:
Suomen Liikenneliitto ry:n sivuilla tuota lehteä vielä mainostetaan.

Sivujen päivitys on ollut viimeksi vuonna 2004. Ei vaikuta kovin aktiiviselta porukalta, ainakaan internet-mielessä! Ehkä sitten jollain muulla saralla?

Tuli vähän mietteliäs olo, kun Claes Andersson kirjoitti jossain lehdessä "Nuoruudessamme meillä oli tällainen yhdistys, kuin Enemmistö ry ja vastustimme autoja, marsimme raitiovaunujen ja bussien puolesta". Tuolloin oli tuolloin, ajat olivat 1960-luvulla radikaalimmat, ja tämän yhdistyksen toiminta on hiipunut niistä ajoista, mutta onko nykyään olemassa mitään aktiivisempaa toimintaa, vai onko auto voittokulkunsa jo tehnyt ihmisten mielissäkin?
 
Tässä voinen SuLi:n hallituksen jäsenenä hivenen selitellä sekä toisaalta peräänkuuluttaa aktiivisuutta. Hallituksen jäseninä on kaksi muutakin aktiivista foorumilaista.

SuLi:n ongelmana on tähän asti ollut se, että se on perustettu eri yhdistysten verkostoksi, jolla ei ole henkilöjäseniä. Tämä on rajoittanut aktiivisuutta. Tarkoitus on muuttaa sääntöjä niin, että henkilöjäsenyys sallitaan.

Olen itse pyrkinyt järjestämään erityisesti alueellista toimintaa sekä valmistellut kannanottoja. Ko. aiheista onkin sitten viestejä foorumilla.

Alueellista toimintaa järjestetään sen mukaan, tuleeko "maakunnista" yhteydenottoja. Alueellisen toiminnan "yhteystahona" on tarpeen olla jokin SuLi:n jäsenjärjestö: esimerkiksi ylioppilaskunta, Maan ystävät tms. Jos on ideoita, laittakaa esim. yksityisviesti.

Kannanottoja on tehty ajankohtaisista aiheista, viimeksi yöjunaliikenteestä sekä suurten kaupunkien joukkoliikennetuesta, ks:
Yöjunaliikennekannari
Suurten kaupunkien rahoituskannari

Menoks - lehti on epäonnistuneen koemarkkinoinnin jälkeen päätetty lopettaa. Lehti sai niin vähän tilauksia, että sitä ei kannattanut käynnistää.

Verkkosivuja ei myöskään ole saatu vieläkään päivitettyä.

Yksi ajatus, jota olemme pohtineet, on lehden ja verkkosivujen päivityksen yhdistäminen verkkolehdeksi. Kiinnostuneet kirjoittajat voivat ilmoittautua esim. allekirjoittaneelle.
 
Takaisin
Ylös