Liikennebiokaasu.fi sivuston kautta tuli tieto, että Malesiassa Malakkassa (Unescon World Heritage -kohde)
otetaan käyttöön kesällä 2013 maakaasukäyttöinen raitiovaunujärjestelmä. http://mrailsinternational.com/projects.html
Periaatteessa polttoaineeksi kävisi myös paikallinen, puhdistettu biokaasu, koska molemmissa (biokaaasu ja maakaasu) pääpolttoainekomponentti on metaani.
Dieselkäyttöön verrattuna maakaasumoottorin pakokaasuissa ei ole hiukkasia ja moottorin ääni on alhaisempi joten se on taajamakäyttöönkin kohtalaisen hyvä.
Seuraava kehitysvaihe voisi olla hybridiraitiovaunu, jolloin jarrutusenergia saataisiin talteen kiihdytyksiä varten.
Sakari Aalto
Ulvila
otetaan käyttöön kesällä 2013 maakaasukäyttöinen raitiovaunujärjestelmä. http://mrailsinternational.com/projects.html
Periaatteessa polttoaineeksi kävisi myös paikallinen, puhdistettu biokaasu, koska molemmissa (biokaaasu ja maakaasu) pääpolttoainekomponentti on metaani.
Dieselkäyttöön verrattuna maakaasumoottorin pakokaasuissa ei ole hiukkasia ja moottorin ääni on alhaisempi joten se on taajamakäyttöönkin kohtalaisen hyvä.
Seuraava kehitysvaihe voisi olla hybridiraitiovaunu, jolloin jarrutusenergia saataisiin talteen kiihdytyksiä varten.
Sakari Aalto
Ulvila