Metaanikäyttöinen raitiovaunu

Liittynyt
5 Elokuu 2005
Viestit
32
Liikennebiokaasu.fi sivuston kautta tuli tieto, että Malesiassa Malakkassa (Unescon World Heritage -kohde)
otetaan käyttöön kesällä 2013 maakaasukäyttöinen raitiovaunujärjestelmä. http://mrailsinternational.com/projects.html

Periaatteessa polttoaineeksi kävisi myös paikallinen, puhdistettu biokaasu, koska molemmissa (biokaaasu ja maakaasu) pääpolttoainekomponentti on metaani.
Dieselkäyttöön verrattuna maakaasumoottorin pakokaasuissa ei ole hiukkasia ja moottorin ääni on alhaisempi joten se on taajamakäyttöönkin kohtalaisen hyvä.

Seuraava kehitysvaihe voisi olla hybridiraitiovaunu, jolloin jarrutusenergia saataisiin talteen kiihdytyksiä varten.

Sakari Aalto
Ulvila
 
Liikennebiokaasu.fi sivuston kautta tuli tieto, että Malesiassa Malakkassa (Unescon World Heritage -kohde)
otetaan käyttöön kesällä 2013 maakaasukäyttöinen raitiovaunujärjestelmä. http://mrailsinternational.com/projects.html
Polttomoottorikäyttö raideliikenteen moottorivaunuissa on ikivanha juttu, harvemmin niitä vaunuja on kuitenkaan nimitetty ratikoiksi. Linkattujen sivujen toiminta takkuili, joten en saanut selville, millä perusteella polttomoottorikäyttö tässä on valittu. Eurooppalaisella talouden rakenteella sellainen ei kuitenkaan ole järkevää. Sähkö tulee halvemmaksi, ja sillä on lisäksi ympäristöedut.

Voisi kuitenkin arvata, että yksi syy olisi ilmajohdon välttäminen historiallisten rakennusten keskellä. Tämä on minusta puhtaasti mielipidekysymys, mutta onhan tästä syystä pantu muutamassa eurooppalaisessa kaupungissa aika lailla rahaa ilmajohdottomiin osuuksiin. Polttomoottori tulee varmaankin halvemmaksi kuin akut tai kallis kolmikiskorata. Mutta minun valintani on kyllä mieluummin ilmajohto kuin poltomoottorin pörinä. Eihän se pörinäkään sinne historiaan kuulu.

Antero
 
Kävin noilla seuduilla kieppumassa jokin aika takaperin, mutta raitiotietä en havainnut. Malakkaan rakennettiin kiinalaisten valmistama monorail 2010, joka on ollut toimimaton suurimman osan ajasta. Sitä pidetäänkin sirkuslaitteena ja "valkoisena norsuna" paikallisten silmissä. Saman on pelätty tapahtuvan myös raitiotien kohdalla. Kukaan ei esimerkiksi tiedä minkälaisia raitiovaunut tulevat tarkemmin olemaan, mutta kiinalaiset ne nyt ainakin valmistavat. Jossain vaiheessa ratikoiden mainittiin olevan kaksivaunuisia ja noin 120 matkustajaa vetäviä. Koko Aasiassa on kovin vähän osaamista raitioteiden rakentamisesta, joten sekään ei lisää uskoa hankkeeseen. Lisäksi urakan hinta sovittiin jo ennen kuin reitti oli tarkasti suunniteltu. Sinällään kaasukäyttöinen ratikka voi olla järkevä, koska Malesian sähkö tuotetaan 90% fossiilisilla. Metaani oli uusi tieto itselle sillä aiemmin käsitin projektin pohjautuvan maakaasuun. Ja toki polttokennoista voi löytyä tulevaisuudessa ratkaisuja polttomoottorin ja ilmajohtojen korvaajaksi.

Muutenkin Malesia on mielenkiintoinen maa. Korruption määrä on kaikilla tasoilla suurta ja työn laatu suhteellisen heikkoa. Näennäinen demokratia, mutta käytännössä yksipuoluejärjestelmä tarjoaa hyvät puitteet korruptiolle. Malesia on silti alueen kärkivaltioita jota naapurivaltiot seuraavat. Vielä kun lisää kiinalaisten suuren vaikutuksen maassa niin yhtälö on sekava.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkennan välittämääni uutista sen verran, että polttoaine on maakaasua (CNG=compressed natural gas). Otsikon laadin lähinnä siksi, että maakaasun ohella myös muut runsaasti metaania sisältävät kaasut sopinevat polttoaineeksi. Asia on sikäli kiinnostava, että etenkin jäteperäisen metaanin hiilitase on tosi hyvä. Maantieliikenteessä jäteperäisellä metaanilla toimivan ajoneuvon päästöt ovat samaa luokkaa kuin jos moottorina olisi tuulisähköä käyttävä sähköauto. Laivaliikenteeseen ja nyt myös jo raskaaseen maantieliikenteeseen on tulleet ensimmäiset ajoneuvot, joissa metaani kulkee mukana nestemäisessä muodossa.

Sakari Aalto
Ulvila
 
Tarkennan välittämääni uutista sen verran, että polttoaine on maakaasua (CNG=compressed natural gas). Otsikon laadin lähinnä siksi, että maakaasun ohella myös muut runsaasti metaania sisältävät kaasut sopinevat polttoaineeksi.
Huomasin asian vasta viestini lähettämisen jälkeen. Metaani voi tosiaakin olla merkittävä liikennekaasu Suomessa varsinkin ottaen huomioon että sitä syntyy esimerkiksi kaatopaikoilla ja karjataloudessa runsaasti jopa soihtuna poltettavaksi. Nykyiset etanolipohjaiset biopolttoaineet eivät myöskään tunnu olevan juurikaan fossiilisia ekologisempia, joten parempia energianlähteitä tarvitaan. En kuitenkaan siis odottaisi Malesian esimerkiltä liikaa, koska maassa tehdään valitettavan usein asioita kehnosti.
 
Takaisin
Ylös