Muutama huomio:
Sinisen linjan jatko Nackaan perustui aiemmin ajatukseen radasta Slussenin kautta. Nyttemmin tämä linjaus on todettu ongelmalliseksi toteuttaa, ja siksi vaihtoehtoiset linjaukset kulkevat Sofian ja Hammarby Sjöstadin kautta, siten että jälkimmäisessä tulee vaihtoyhteys Tvärbanaan. Kungsträdgårdenin ja Sofian asemien välillä rata alittaa meren joko betonitunnelissa (putkessa) tai kalliotunnelissa.
Aiemmin esillä on ollut malli, jossa Tvärbana ja Saltsjöbana yhdistetään toisiinsa Sicklassa, siten että Saltsjön rata muutetaan raitiovaunuilla ajettavaksi ja yhteydet Sicklassa onnistuvat vaihdotta kaikkiin suuntiin. Metrosuunnitelma on mitä suurimmassa määrin taustalla siinä, että tämä suunnitelma viime vuonna laitettiin jäihin. Nyt metrosuunnitelmaa viedään eteenpäin siten, että vaihtoehtoina tältä osin on kolme vaihtoehtoa: a) Saltsjön rata muutetaan raitiotieksi, ja yhteys Saltsjön ja Tvärbanan suunnasta Slussenille säilyy muodossa tai toisessa tai useammassa (katuratayhteys ja pikalinja), kuten aiemmin oli tarkoitus, b) Saltsjön rata ja Tvärbana yhdistetään läpimeneväksi radaksi ilman yhteyttä Slussenille ja c) Saltsjön rata lakkautetaan kokonaan. Pidän näistä b-vaihtoehtoa todennäköisimpänä, jos metro todella toteutuu. Poikittaisrata ulottuisi siten Saltsjöbadeniin asti, mutta Sicklan ja Slussenin välinen rata suljettaisiin kokonaan.
Miten ikinä, käytännössä en pidä todennäköisenä, että Saltsjön ratayhteys Slussenille säilyisi, jos myös metro rakennetaan. Det är antingen eller som gäller, inte både och.