Vs: Havaintoja ja uutisia Turun seudun liikenteestä - syksy 2017
Mihinköhän tarpeeseen uusia kuljettajia mahdetaan jatkuvasti kouluttaa, kun viimeisimmän kilpailutuksen yhteydessä ei työtä löytynyt kaikille vanhoillekaan. Ahkerasti on TTS:n autot Turussa pyörineet.
Niinhän sitä sanotaan ettei löytynyt vanhoille, mutta aikasemmin on otettu listoille koulusta tulleita. Voisiko olla ne vanhat, joille ei töitä löytynyt, niitä jörö-jukkia, joista ei asiakaspalvelijoita saa tekemälläkään? Tiedän ainakin kasvoilta yhden SL:n kuljettajan, joka ei jatkanut minkään Föli-liikennöitsijän listoilla palautteiden vuoksi. Hyvin ne koulunpenkeiltä tulleet ovat silti johonkin työllistyneet, viimeksi kesällä taisi edellinen kurssi valmistua Turun ammatti-instituutista ja yhtä lukuunottamatta sai kaikki töitä työharjoittelujakson (huhtikuun alku - toukokuun loppu) jälkeen.
Itsellä tiedossa olevat kurssit: TTS:llä ainakin 1, valmis ensi alussa about. Turun ammatti-instituutin, TE-palveluiden ja Jalobussin yhteinen rekrykoulutus, joka valmis tämän vuoden lopussa (pitäisi työllistyä Jalolle). Turun ammatti-instituutin kurssi, joka alkoi nyt syksyllä, valmistuu ensi kesäksi. Muistaakseni Turun ammatti-instituutin maahanmuuttajille suunnattu 1 kpl. TAI:lla vielä lisäksi yksi nuorisopuolen ensi vuoden puolella valmistuva. Lisäksi Sataedun kouluautoa on näkynyt.
Onnibus taisi myös palkata uusia kuljettajia Helsingin ja Turun alueella, kun laajensivat Tku-Hki liikennettä. Onnibushan mainostaa perinteisesti hakevan vähintään 3 vuoden kokemuksen omaavia kuljettajia, eli Turun alueella suurin osa mahdollisesti Föli-kuljettajia?
Sinänsä kuitenkin erikoista ettei muka "löytyisi" töitä tai kuljettajia olisi liikaa. Liikennettä kuitenkin saman verran vaikka liikennöitsijä joillakin linjoilla vaihtui. Tai jos tarkkoja ollaan niin hiukan enemmänkin kun 7A aloitti liikenteen uutena linjana ja lisäsi vuoroja sekä autoja Kauppatori-Raisio välille. Oma takapuolen kutina olisi ettei kyseiset kuljettajat kelvanneet liikennöitsijöille, syystä tai toisesta.