Miksi aseman pitäisi olla raiteen suoralla osalla? Ei tarvitse mennä Tukholmaa kauemmaksi, kun näitä kaarevia asemalaitureita alkaa löytymään.
Kaareva reuna aiheuttaa ikävän raon laiturin ja oven väliin. Tukholmassa Cx-vaunut ovat nelisen metriä Helsingin vaunuja lyhyempiä, joten kaarevuudesta johtuva "jalkojen menevä" aukko korostuisi meillä sitäkin pahemmin. Suorat laiturit ovat siten turvallisuustekijä.
Metro päätettiin rakentaa Rautatientorin kautta jotta olisi vaihtomahdollisuus juniin ja Kampin kautta linja-auto-aseman takia.
Ei nyt mennyt aivan kuten Strömsössä, vaan kuten Tänään kotona -ohjelman Kati Napalle painekattiloineen
Vuoden 1969 metrosuunnitelmassa ainoa vaihoehto oli nykyinen linjaus keskustan halki. Kampin ja Sörkan välinen osuus olisi ollut yhteinen rengas sekä Espoo–Itä-Helsinki -linjoillla. Kaksi vuotta myöhemmin uudessa suunnitelmassa rengaslinja oli korvattu U-linjalla ja näillä ei olisi ollut enää yhteistä raideosuutta keskustassa. Keskustan alittavia vaihtoehtoja oli useampi:
Asiantuntijat ja kaupunginhallitus kannattivat vaihtoehtoa, jossa rakennettaisiin ensiksi eteläisempi raidetunneli "Espa B" eli asemien Skillnaden ja Salutorget kautta kulkeva osuus. Näin oltaisiin otettu aikalisä pohjoisemman raidevaihtoehdon suunnittelussa, joita niitäkin oli kaksi. Toinen oli nykylinjauksen mukainen ja toinen, pohjoisempi suora reitti olisi kulkenut Kampista Postitalon ja Kaisiksen kasvitieteellisen puutarhan alitse Hakaniemeen. Kaupunginvaltuusto jyräsi asiantuntijat/kaupunginhallituksen ja päätti, että
kustannussyistä rakennetaan metrorata Kaisaniemenkadun alle. Tiedä sitten, olisiko Terassitorin linjaus ollut kaikkein kallein - ties minkälainen mutavellikallioruhje olisi hankaloittanut rakentamista.
Hurjin vaihtoehto olisi ollut metrorata tunnelissa Hakaniemestä Kruunuhaan ja Senaatintorin kautta nykyiselle Hallituskadulle, josta edelleen korkoratana Kamppiin. Tämä osuus olisi kulkenut sillalla Ateneumikujan yllä ja jatkunut Makkaratalon pysäköintikannen kautta halki Soopelin korttelin yli Manskun. Kalevan talo (Manskun ja Kaivokadun kulmassa) olisi takuuvarmasti uhrattu tässä "Smith-Polvinenmetrohankkeessa".
---
Tuon nimimerkki Minä vain luoman kartan pohjana näkyisi olevan OpenStreetMap -kartta. Vaikka OSM:ia saa vapaasti käyttää, niin käytön yhteydessä tulisi (ja on vähintään kohteliasta) mainita
(c) OpenStreetMap contributors (miten sen nyt ilmaisi på finska). Ylläpito lisännee maininnan?