Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Aika hurja määrä prosenteissa poistumassa tileiltä, ei se voi vain yksi linjan lopetus olla, saahan sitä tietysti väännellä mediassa kuten haluaa


Neuvottelujen piirissä on toimitusjohtajan mukaan lähes koko henkilökunta eli noin 300 työntekijää. Helken mukaan henkilöstön vähennystarve koskee mahdollisesti 60 kuljettajaa, 14 terminaalihenkilökunnan jäsentä Helsingin Kampissa sekä neljää työntekijää hallinnosta Tampereella.


26 prosenttia työvoimasta lähdössä

Voi olla monien kohdalla tiukkaa päästä enää "paronille" töihin, varsinkaan jos on ovet paukkuen lähdetty bussialaa mullistamaan.
 
Aika hurja määrä prosenteissa poistumassa tileiltä, ei se voi vain yksi linjan lopetus olla, saahan sitä tietysti väännellä mediassa kuten haluaa


Neuvottelujen piirissä on toimitusjohtajan mukaan lähes koko henkilökunta eli noin 300 työntekijää. Helken mukaan henkilöstön vähennystarve koskee mahdollisesti 60 kuljettajaa, 14 terminaalihenkilökunnan jäsentä Helsingin Kampissa sekä neljää työntekijää hallinnosta Tampereella.


26 prosenttia työvoimasta lähdössä
Noinhan tuon ilmoituksen YT-neuvotteluista on mentävä, koska toimenpiteistä on "neuvoteltava". Ei voi olla "valmiita" suunnitelmia toimenpiteistä, vaan käydään noissa lain vaatimissa kaffetilaisuuksissa. Vasta niiden jälkeen sitten "päätetään", mitä tehdään.
 
Onnilla on selvä laajentumiskrapula. Vuositolkulla on laajennettu liikennettä kokoajan ja palkattu lisää henkilöstöä. Nyt todellisuus tullut vastaan ja tulos on nähtävissä. Tuskin tämä tuli kenellekään kuitenkaan yllätyksenä, ei se laajentuminen loputtomiin olisi voinut jatkua.

Se on hyvä, että Onnibus on sentään uskaltanut kokeilla eri reittejä. Esimerkiksi VR:lle on turha ehdottaa henkilöliikennettä Raumalle, Savonlinna-Pieksämäki tai Joensuu-Kontiomäki. Vastaus on valmiina "Ei kannata".

Olisi myös mielenkiintoista tietää miten Onnibussin laajentuminen ja VR hinnanalennukset ovat vaikuttaneet yksityisautoiluun. Mahdollisesti joukkoliikenteeseen on tullut lisää matkustajia yksityisautoilijoista. Kymmenen vuotta sitten VR:n hinnat (ja myös Express Bus) olivat sellaisia ettei kaukoliikenteellä kannattanut matkustaa jos auto löytyi pihasta ja vakuutukset ja vero menivät siitä joka tapauksessa.
 
Voi olla monien kohdalla tiukkaa päästä enää "paronille" töihin, varsinkaan jos on ovet paukkuen lähdetty bussialaa mullistamaan.

Olen kuullut joitakin tapauksia, joissa on lähdetty Onnille mullistamaan joukkoliikenteettä. Sitten onkin tullut todellisuus vastaan ja tultu takaisin "paronien" pihaan kysymään töitä kun elämä Onnilla ei olekaan ollut niin onnillista. Siltansa polttaneet on saanu poistua pihasta tyhjien käsin.
 
Olen kuullut joitakin tapauksia, joissa on lähdetty Onnille mullistamaan joukkoliikenteettä. Sitten onkin tullut todellisuus vastaan ja tultu takaisin "paronien" pihaan kysymään töitä kun elämä Onnilla ei olekaan ollut niin onnillista. Siltansa polttaneet on saanu poistua pihasta tyhjien käsin.

Tulee mieleen "yhdelle kun kumartaa niin muille pyllistää". Ainakin Onnibus 1.0 aikana eräiden tahojen puheet olivat sellaisia, että ainakin itse asianomaisena olisin varmasti harkinnut oikeudellisia vastatoimenpiteitä (ainakin rikosnimikkeet törkeä solvaus ja kunnianloukkaus tulee ensimmäisinä mieleen) joten ei ole vaikea kuvitella että jos sinne kelkkaan on kovin sanoin lähdetty niin kyllä kynnys paluuseen takaisin on kovin korkea. Kuinka paljon solvaamista te itse kestäisitte ja ottaisitte vielä solvaajan takaisin töihin jos tulee kysymään?
 
Olisi myös mielenkiintoista tietää miten Onnibussin laajentuminen ja VR hinnanalennukset ovat vaikuttaneet yksityisautoiluun.
Oletuksella, että autoja hankitaan ajamista varten, ainakaan autokannan kehityksen perusteella ei ole tapahtunut suurta muutosta. Tapa, jolla näistä sinänsä mielenkiintoisista joukkoliikennetoimijoiden markkinaliikkeistä puhutaan, on usein aika superlatiivisen kohkaava, ja tulee käsitys rajuistakin heilahduksista. Todellisuus vaikuttaa siihen verrattuna aika tylsältä.

Autojen määrä kasvoi v. 2016 noin 16 000 autolla, ja kasvu on ollut jatkuvaa vuosittain.
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot/autokannan_kehitys/automaaran_kehitys

Myös uusien autojen ensirekisteröinnit ovat kasvaneet useita vuosia.
https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/ensirekisteroinnit
 
Oletuksella, että autoja hankitaan ajamista varten, ainakaan autokannan kehityksen perusteella ei ole tapahtunut suurta muutosta. Tapa, jolla näistä sinänsä mielenkiintoisista joukkoliikennetoimijoiden markkinaliikkeistä puhutaan, on usein aika superlatiivisen kohkaava, ja tulee käsitys rajuistakin heilahduksista. Todellisuus vaikuttaa siihen verrattuna aika tylsältä.

Autojen määrä kasvoi v. 2016 noin 16 000 autolla, ja kasvu on ollut jatkuvaa vuosittain.
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot/autokannan_kehitys/automaaran_kehitys

Myös uusien autojen ensirekisteröinnit ovat kasvaneet useita vuosia.
https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/ensirekisteroinnit

Jos autoille tulisi mojova vuotuinen käyttömaksu, josta vapautuisi vain romutustodistusta vastaan, poistusivat "turhat" autot kannasta.

Tunnen useita henkilöitä, joilla on omalla tai muiden takapihalla 5-10 kpl liikennekäytöstä poistettuja, mutta rekisterissä olevia 80-90-luvun henkilöautoja. (enkä nyt tarkoita museo- tai harrasteajoneuvoja)

---------- Viestit yhdistetty klo 12:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:00 ----------

Tulee mieleen "yhdelle kun kumartaa niin muille pyllistää". Ainakin Onnibus 1.0 aikana eräiden tahojen puheet olivat sellaisia, että ainakin itse asianomaisena olisin varmasti harkinnut oikeudellisia vastatoimenpiteitä (ainakin rikosnimikkeet törkeä solvaus ja kunnianloukkaus tulee ensimmäisinä mieleen) joten ei ole vaikea kuvitella että jos sinne kelkkaan on kovin sanoin lähdetty niin kyllä kynnys paluuseen takaisin on kovin korkea. Kuinka paljon solvaamista te itse kestäisitte ja ottaisitte vielä solvaajan takaisin töihin jos tulee kysymään?

Paroneilla ja Onnibusilla ei ole Lonka-sopimusta esteenään em työvoiman palkkaamisessa tai palkkaamatta jättämisessä. Useimmilla em työvoiman edustajilla lienee kuitenkin taskussaan myös rekkakortti, joten eiköhän töitä löydy.
 
Paroneilla ja Onnibusilla ei ole Lonka-sopimusta esteenään em työvoiman palkkaamisessa tai palkkaamatta jättämisessä. Useimmilla em työvoiman edustajilla lienee kuitenkin taskussaan myös rekkakortti, joten eiköhän töitä löydy.

Viittasinkin ihan yleispätevästi siihen, että jos irtisanoutuessaan kovin voimakkain sanankääntein ja muodoin kritisoi entistä työpaikkaansa niin paluu sinne voi olla hyvinkin mahdotonta. Itse en voisi edes kuvitella tilannetta jossa pyrkisin takaisin työpaikkaan jonka olisin lähtiessäni haukkunut maanrakoon. Toivottavasti en koskaan joudu moiseen tilanteeseen. Toivottavasti kaikki mahdollisesti työttömäksi Onnibussillta jäävät henkilöt löytävät töitä jostain, vaikkei omalta alalta saisikaan. Eihän muuten lonka sopimuskaan vaikuta tilanteissa, jossa kilpailutuksen voittava taho ei tarvitse lisätyövoimaa...
 
Eipä niitä Onnibussilta tarvitse palkata, kun se ei aja minkäänlaista liikennettä jossa lonka-sopimus olisi voimassa

Ei niin, tarkoitinkin tilannetta, jossa Lonka-sopimus velvoittaa. Silloin ei käsittääkseni voi olla palkkaamatta suunsoittajaa, jos hän on muuten kelpoisuusehdot täyttävä. (Luin väärin Adrimalin kommentin)
 
Ei ole mahdollista. Solvaus kaikissa muodoissaan on poistunut rikoslaista jo vuonna 2000.

Aina oppii uutta. Ainakin kunnianloukkauksesta odotin syytettä. Ainakin muutamat kommentit lehdissäkin kohdistuivat henkilöihin, ei yhtiöihin jolloin mahdollisuus olisi ollut haasteeseen. Syystä tai toisesta näin ei tapahtunut enkä osaa tai halua spekuloida miksi ei. Ylipäätään kovin voimakkaat kommentoinnit yleensä muistetaan pidemmänkin ajan kuluttua joten "minkä taakseen jättää sen edestään löytää".

Ja ketäänhän ei ole pakko palkata, on vain osoitettava ettei hän ole työhön sopiva tai osoitettava ettei työllistämistarvetta ole.
 
Aika hurja määrä prosenteissa poistumassa tileiltä, ei se voi vain yksi linjan lopetus olla

Uudenmaan ELY:n ja Pirkanmaan ELY:n sivuilla on nyt OnniBusin muutoshakemuksia 15.5.2017 alkaen.

Hyvin suuri osa OnniBusin liikenteestä on Uudenmaan ELY:n myöntämillä reittiliikenneluvilla, mutta sieltä ei ole haettu muuta karsintaa kuin F12:lta Atro Vuolteen ajaman vuoroparin lopettaminen. Ei siis mitenkään massiivista karsintaa.

Pirkanmaan ELY:stä on haettu F3:n Helsinki - Tampere - Vaasa yövuorojen lakkauttamista. Samalla jäljelle jääville Helsinki - Tampere - Vaasa -vuoroille on haettua siirtoa Tampereella Hervanta - Kaleva -reitiltä linja-autoasemalle, mikä myös nopeuttaa niitä pohjoiseen päin mennessä. Etelään päin ajettaessa säästetty aika seistään Tampereen linja-autoasemalla.
 
Uudenmaan ELY:n ja Pirkanmaan ELY:n sivuilla on nyt OnniBusin muutoshakemuksia 15.5.2017 alkaen.

Hyvin suuri osa OnniBusin liikenteestä on Uudenmaan ELY:n myöntämillä reittiliikenneluvilla, mutta sieltä ei ole haettu muuta karsintaa kuin F12:lta Atro Vuolteen ajaman vuoroparin lopettaminen. Ei siis mitenkään massiivista karsintaa.

Pirkanmaan ELY:stä on haettu F3:n Helsinki - Tampere - Vaasa yövuorojen lakkauttamista. Samalla jäljelle jääville Helsinki - Tampere - Vaasa -vuoroille on haettua siirtoa Tampereella Hervanta - Kaleva -reitiltä linja-autoasemalle, mikä myös nopeuttaa niitä pohjoiseen päin mennessä. Etelään päin ajettaessa säästetty aika seistään Tampereen linja-autoasemalla.

Näppärä henkilö, jolla on hallussa kuljettajien ajoaikasäännöt, laskee muutos määrän tarvittaviin kuljettajiin. Tuo Helsinki - Tampere - Vaasa vaikuttaa selvästi ainakin yhden kuljettajan säästöltä? (ehkä?)
 
Takaisin
Ylös