Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Siis et ole tosissasi, vielä äsken marmatit kuinka ei ole 3 euron paikkoja, nyt marmatat että kuinka paljon niitä on kuussa, se on kuule ihan Onnibussin oma asia kuinka monta 3 euron paikka he pistävät, se on joka tapauksessa halpabussiyhtiö, pääset alle 10 eurolla per suunta Tampereelle joka on PALJON halvempi kuin VR:n tai Matkahuollon kautta ostettu lippu.
Joko tämä valitus voisi sinun osalta loppua?

Edit:


--------------


Onnibus, kesto 2h 30min (sivujen mukaan):

Aikuinen sekä lapsi20:0022:303 €


--------------


Matkahuolto, kesto 2h 30min - 2h 45min (sivujen mukaan):

Aikuinen0123456789Meno 26,30Meno-paluu 47,40Matkalipun hinta aikuiselle
Lapsi0123456789Meno 13,20Meno-paluu 26,404-11 vuotiaat lapset


--------------


VR, kesto 1h 46min (sivujen mukaan):

Aikuinen:
23:0600:5201:46Perus 30,99 €Ekstra 41,84 €
Lapsi:
23:0600:5201:46Perus 15,50 €Ekstra 20,92 €


--------------

Lopeta nyt jo tuo valittaminen, vertaile hintoja ja aikoja, mikä vie voiton? Onnibus.
 
Viimeksi muokattu:
Ja aika tärkeä pointti on, että kilpailu tosiaan on nyt vapaata ja vaikka Helsinki - Tampere -välillä on kolme vaihtoehtoa: Vr, Matkahuolto ja Onnibus. Jos vaikka juuri Onnibussin tapa tehdä asioita ei miellytä, niin on täysi vapaus käyttää muita palveluita. Vaikkapa kaupunkiliikenteessä näin ei tosiaankan ole, ja jos ei ole tyytyväinen kotikaupunkinsa joukkoliikenteeseen, niin ei auta muu, kuin valittaa ja vaatia siitä vastaavalta taholta. Mutta kun kaukoliikenteessä muut vaihtoehdot eivät ole hävinneet minnekään, niin minä en näe mitään ongelmaa. Tietysti noin yleiseti voi esittää oman käsityksensä Onnibussin palvelukonseptin soveltuvuudesta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tuo firma ei välttämättä edes yritä palvella kaikkia matkustajia, vaan halpalentoyhtiöiden tapaan se etsii asiakkaita, jotka ovat valmiita hankkimaan lippunsa etukäteen, päättämään matkapäivänsä hyvissä ajoin yms, kunhan vastineeksi pääsevät halvemmalla. Meitä ihmisiä on monenlaisia, ja osalle meistä Onnibus voi olla ainoa mahdollisuus edes ajatella reissua toiseen kaupunkiin.

Yleisemmin halpalento- taikka bussiyhtiöiden toimintaideasta voisi sanoa jotain. Näiden toiminta perustuu kahteen asiaan. Ensinnäkin on ihan oikeasti mahdollista hoitaa bisnestä selkeästi perinteisiä yhtiöitä halvemmalla ilman palkkojen polkemista. Silloin kyse on ennen kaikkea nopeista kääntöajoista. Eli minimoidaan bussin tai lentokoneen seisoskelu ja pidetään se koko ajan tienaamassa rahaa. Jos kulkuneuvo pystyy päivässä kulkemaan reittinsä edestakaisin kahdesti yhden kerran sijaan, niin jokainen tajuaa, että per kuljetettu ihminen tarvitsee otta paljon vähemmän hintaa. Ei ihan puolta vähemmän, mutta kuitenkin. Halpalentoyhtiöt optimoivat tasan tämän: heidän koneet ovat mahdollisimman paljon ilmassa. Tietenkin se tarkoittaa, että monesta muusta täytyy tinkiä: ei rahtia & matkatavaraita, koska niiden purkaminen ja lastaaminen vie aikaa, ei jatkoyhteyksiä, koska jostain muualta tulevaa konetta ei voi odottaa, ei lentoja vilkkaille kentille, koska niiden käyttäminen on paljon hitaampaa. Sen sijaan sukkulana edestakaisin mahdollismman monta lentoa vuorokaudessa sellaisten lentoasemien välillä, jotka tukevat mahdollisimman nopeita kääntöjä.

Toisekseen on marginaalikustannusten käsite. Jos ihmettelee, mikä järki on myydä 19 euron lippu, kun pelkkää tappiota tulee, mutta aika usein valinta ei todellakaan ole, että saadaanko istuimesta rahaa 500 euroa tai 19 euroa, vaan 19 euroa vai nolla euroa. Tietysti hinta pitää mitoittaa niin, että lennon matkustajilta saadaan perittyä kaikki kulut, mutta kun tämä on tehty ja huomataan, että istuimista vaikkapa 80% on myyty, niin mitä sitten kannattaa tehdä? Lähteä lentoon ja olla tyytyväisiä? ja ottaa niistä 20% tasan nolla euroa. Vaiko myydä ne ylijäämäpaikat pikkuhinnalla ja saada sekin raha kaupan päälle käytännössä ilman lisäkuluja. Tämän viimeisen ylijäämätilan osalta kustannukset firmalle koostuvat käytännössä pelkistä veroista ja lentoasemamaksuista ja vastaavista. Ja jonka takia vaikka Ryanair lisää ne itselleen ottamansa hinnan päälle. Vaikka kannattaa viimeinen penkkin myydä muutaman euron hintaan, niin ei nyt sitten kuitenkaan kannata maksaa sitten jollekin viranomaiselle siita muutamaa kymppiä. Monet verot, taksat ja lentoasemien maksut määräytyvät per lennätetty matkustaja.

Koko homma vaatii hieman huolellisuutta. Noita halpoja lippuja ei kannata myydä noin vaan, sillä muuten sellaisen ostavat nekin, jotka olivat valmiita ostamaan kalliimman lipun ja touhulta putoaa pohja pois. Mutta jos myyntiehdot saadaan sopiviksi, niin halvat täytepaikat saadaan myytyä niille, jotka melko epätodennäköisesti olisivat ostaneet täysihintaiset liput. Vanha tapa on ollut myydä halpoja lippuja opiskelijoille, työttömille, eläkeläisille etc. joiden voidaan olettaa olevan niin köyhiä, että he eivät pysty ostamaan täysihintaisia lippuja. Mutta nykyajan tietotekniikka tarjoaa paljon tehokkaampiakin tapoja. Yleisimmin sovellettu tapa on tuo Onnibussinkin käyttämä, niin lentoyhtiöiltä kuin hotelleiltakin tuttu: hyvissä ajoin on mahdollista ostaa halvat liput. Yleensä ne, joilla ei ole rahaa, ovat niitä, joilla on aikaa. Myöskin normaalihintaisen lipun ostajat saavat omalta kannaltaan jotain arvokasta: joustoa ja mahdollisuuden päästä matkaan lyhyellä varoitusajalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos Omnibussilla on 50 hengen autot ja niistä yksi paikka vuoroa kohden myydään 3 eurolla , niin on se laillista, mutta en matkustajana ja joukkoliikenteen käyttäjänä lähtisi tuollaista markkinointia kehumaan.
Koska suomalainen kateus, kauna ja tasa-arvon käsitteen omalaatuinen tulkinta, koko verkkokauppa kannattaisi vissiin siis pistää kiinni ja myydä vain niitä 20 € käteislippuja kuskilta?

---------- Viesti lisätty kello 2:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 2:13 ----------

Vanha tapa on ollut myydä halpoja lippuja opiskelijoille, työttömille, eläkeläisille etc. joiden voidaan olettaa olevan niin köyhiä, että he eivät pysty ostamaan täysihintaisia lippuja.
Onnibusin keskeinen oivallus on se, että tämä tapa hoitaa hintadifferointi on tuomittu johtamaan siihen, että alennuslipulla matkustavat ovat enemmistö, ja mahdollinen kate tulee niistä muutamasta täyden hinnan maksavasta. Matkustajan näkökulmasta joukkoliikenteen hinnat ovat karanneet käsistä, ja oman autot bensat ovat olleet halvempia jo yksinkin ajaessa kuin jl-lippu. Toisin sanoen 50 % alennuslipusta on tullut se normaali hinta, epähuomiossa auton ratista julkisiin eksyvät saavat maksaa rangaistusluontoisen kaksinkertaisen lipun hinnan, kun eivät kunnon kansalaisina aja omaa autoa. ;)
 
Vompatti, Espoo-määritelmäsi on virheellinen. Oikea kuuluu näin, ilman tähtiä tietysti: Espoo, yhtä aito ku tekodi**i ja kaks le**oo. :lol:

Täytyy sanoa, että tämä Omnibussi-ketjun uusin käänne on kyllä parasta jlf-viihdettä pitkiin aikoihin. Martti se osaa olla hauska. Mutta kannattaako muiden aina lähteä leikkiin mukaan?

Ihan kommenttina: on se kamalaa, kun HSL-liikenteessäkin kertamatkalla on eri hinta riippuen siitä, ostaako lipun kuljettajalta, etukäteen automatista tai kännykällä vai matkakortin arvolla. Salaliitto?!?!?!
 
Vompatti, Espoo-määritelmäsi on virheellinen. Oikea kuuluu näin, ilman tähtiä tietysti: Espoo, yhtä aito ku tekodi**i ja kaks le**oo. :lol:

Täytyy sanoa, että tämä Omnibussi-ketjun uusin käänne on kyllä parasta jlf-viihdettä pitkiin aikoihin. Martti se osaa olla hauska. Mutta kannattaako muiden aina lähteä leikkiin mukaan?

Ihan kommenttina: on se kamalaa, kun HSL-liikenteessäkin kertamatkalla on eri hinta riippuen siitä, ostaako lipun kuljettajalta, etukäteen automatista tai kännykällä vai matkakortin arvolla. Salaliitto?!?!?!

Onnibussi-ketjussa. :lol: Mikä siinä on kun ei tuo Onnibussin kirjotus onnistu .. :lol:
 
Tämä on hyvä ketju, mutta renkaista ei saa keskustella, sillä separaattori poistaa sellaiset viestit.

---------- Viesti lisätty kello 12:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:16 ----------

Kuluttajaviranomaisten linjauksen mukaan tarjouksen saatavuus täytyy olla kohtuullisesti ennakoitavissa. Onnipussin kohdalla se merkitsee sitä, että yritys joutuu todennäköisesti ilmoittamaan : "Helsinki - Tampere 3 eur0a , 1kpl/vuoro".

Uuden konseptin luominen joukkoliikenteeseen sekä kilpailun lisääntyminen ei lähtökohtaisesti ole kielteinen asia.

---------- Viesti lisätty kello 12:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:19 ----------

toson sanoi:
opettelehan pojannulikka käyttäytymään foorumilla
Tällaisen toivomuksen esitti toson.
 
Kuluttajaviranomaisten linjauksen mukaan tarjouksen saatavuus täytyy olla kohtuullisesti ennakoitavissa. Onnipussin kohdalla se merkitsee sitä, että yritys joutuu todennäköisesti ilmoittamaan : "Helsinki - Tampere 3 eur0a , 1kpl/vuoro".

Siis ihan samaan tyyliin kuin Ryanairkin joutuu, eiku...
 
Omnibussin oma edustaja sanoi haastattelussa että lähdöllä on yksi kolmen euron paikka. Useat halpalentoyhtiöt ovat vaikekuksissa. Teillä on joku syy puolustaa markkinointia, joka ei käyttäjää kohtaan reilua. Luulisi että tämän palstan käyttäjillä on enemmän matkustajan kuin sijoittajan näkökulma. Osaltaan halpalentoyhtiöiden taktiikka perustuu siihen, että hinnasta kerrotaan vain osa. Siis hinta pilkotaan ja osat ovat erinnimisiä, joista sitten mainokseen pannaan yksi osa.

Ei Pietarinkaan mennä laivalla 19 eurolla eikä lahjakortin käsitteenseen teistä kukaan ottanut kantaa.

Jos käytetään termiä Lahjakortti, tulee kortin oikeuttaman palvelun olla maksutonta tai parannettavissa pientä lisämaksua vastaan. Laivayhtiöt käyttävät näitä kortteja yleisesti, joskus olen tosin törmännyt "Lahjakorttiin", jossa on edellytetty esimerkiksi polttoainelisämaksua. Mutta nyt yhtiöt ovat näihin lisämaksuja tai muuta, kuten aterioiden varaamisen edellyttämistä sisältäviin kortteihin vaihtaneet termin Lahjakortti => Bonuskortti, jolloin käsite onkin jo aivan eri.

Itse menin hiljattain laivalla Pietariin, ja menopaluun hinta kaikkine kuluineen (ml Shuttle-bussi, tosin poislukien ruokailut laivalla) oli todellakin 19 €. Itse olen myös usean kerran ostanut usealta eri halpalentoyhtiöltä lentolippuja. Näistä kolmesta kahdella on heti varausprosessin alussa näkynyt kokonaishinta, yhdellä lisättiin myöhemmin luottokorttimaksu päälle. Kaikissa tapauksissa reitti on ollut omalle kohdalle sopivampi, kuin perinteisillä yhtiöillä ja hinta huomattavasti edullisempi. Olen myös ostanut ja matkustanut Onnibussilla 3€/suunta. Ja hyvin toimi.

Salomaa: voisit todellakin kirjoittaa kritisoimasi yhtiön nimen edes kerran oikein. Se ei ole Omnibus tai Onnipus (tai kuten aiemmin taivutit, Onnipussi...) vaan Onnibus. Parjaaminen on ymmärrettävää, jos on selkeä ja aiheellinen pointti. Mutta pointtia ei ole, tai parjattavaa ei edes nimetä oikein, on käytös asiatonta.
 
Viimeksi muokattu:
Mukavasti Salomaan mielestä huijaus-yhtiön vuoroilla riittää matkustajia. Törmäsin tänään Turun autoon joka lähti Kampista. Pikaisella vilkaisulla näytti olevan jokaikistä penkkiä myöten täynnä. Vähän ajan kuluttua näin Hämeenlinnasta ja Tampereelta tulevat 2autoa jotka molemmat olivat täynnä. Viikon liikennöiny ja vuoroilla riittäisi matkustajia jopa toiseenkin autoon. Saattaisikohan Onnibus ajaa jatkossa viikonloppu vuoronsa tuplana jos kysyntä nousee?

(kuvia tietty tulossa autoista, Rindellin auto ei ollu Onnibus -väreissä vieläkään)
 
Viimeksi muokattu:
....
Itse menin hiljattain laivalla Pietariin, ja menopaluun hinta kaikkine kuluineen (ml Shuttle-bussi, tosin poislukien ruokailut laivalla) oli todellakin 19 €. ....

St Peter Linen sivuston mukaan Shuttle -bussi lisätään risteilyhintaan. Se on ollut monessa ilmoituksessa 20 euroa. Näin on ollut kokoajan kun olen seurannut tämän laivayhtiön sivustoa.

---------- Viesti lisätty kello 20:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:48 ----------

Helsinki - Tampere 28.07.2012 lähtö klo 20:00
Nro Hinta Tyyppi
1 3.0 € Peruslippu
2 5.9 € Peruslippu
3 6.9 € Peruslippu
4 7.9 € Peruslippu
5 8.9 € Peruslippu
6 9.9 € Peruslippu
7 9.9 € Peruslippu
8 9.9 € Peruslippu
Yhteensä: 62.3 €

Tässä tuo uuden linjurivaunuyhtiön hinnoittelupolitiika idea. Esimerkissä oletetaan että 8 henkilöä matkustaa Tampereelle 28.7. klo 20 vuorolla.
En minä ole tätä huijaukseksi väittänyt, mutta markkinointia seuraavat viranomaiset saattavat ottaa kantaa halvimpien paikkojen määrään kullakin vuorolla.

Odottakaa pojat hetki, ei kestä kauaa kun Paunu heittää kehään Tampere -Helsinki 9 €, vuoron jokainen paikka !
Näinhän se pelaa markkinoinnin logiikka. Mutta purkakaahan taas tunteitanne ja syyttäkää minua jostakin.
 
Salomaa on hyvä että ottaa nyt yhteyttä sekä Onnibus:iin että kuluttajaviranomaisiin. Mikäli sinulla on 100% todisteet ja olet täysin varma, siihen saakka saat viettää aikaasi suodatus listallani. :mad: Minua ei kiinnosta lukea viestejäsi.
 
Takaisin
Ylös