Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Millä tavalla junakaahailu onnistuu nykyään? Eikö turvajärjestelmä puutu tilanteeseen, mikäli junankuljettaja päättää leikkiä Kimi Räikköstä?



Konginkankaan turmabussi oli tilausajossa. Aikataulutusta ei tainnut olla muuten kuin, että messiin poimittiin hiihtomatkaajia pääkaupunkiseudun ja Jyväskylän väliltä ja sieltä sitten perille Kuusamoon johonkin kellonaikaan.

Lainasit minua hieman väärin, siispä selvennän näkökulmaani. Junalla kaahailu taitaa olla nykyään ainakin vaikeampaa, ennen sn oli suositusnopeus, jos haluttiin ajaa aikataulua kiinni.

Bussillakin on nykyään vaikeampi kaahata maantienopeuksissa, nopeudenrajoitin on ainakin useimmilla säädetty tasan sallittuun sataseen.

On kuitenkin vaarallinen ajatusmalli, että aikataulussa pitää pysyä turvallisuuden kustannuksella. Tämän sanoessani en halua halkoa hiuksia, mutta systemaattinen tuottamuksellinen riskitason nosto ei vetele.

Konginkankaan tapauksessa aikataulu ei käsittääkseni ollut kireä bussin matkustajien vuoksi (hiihtokeskukseen saapuminen ei varmasti ollut tunnin päälle) tai rekan lastin vuoksi (laiva ei odottanut paperirullia tunnin tarkkuudella).
Sen sijaan molemmille kuljettajille oli annettu työtehtävä, jonka suorittaminen ilman ylinopeutta ja sallittua ajoaikaa ylittämättä oli käytännössä mahdotonta.
 
Lainasit minua hieman väärin, siispä selvennän näkökulmaani. Junalla kaahailu taitaa olla nykyään ainakin vaikeampaa, ennen sn oli suositusnopeus, jos haluttiin ajaa aikataulua kiinni.

Ei, kyllä se on aina ollut suurin sallittu nopeus. Sen noudattaminen toki muinaisessa ilmapiirissä oli vähän "vapaampaa".

Nykyään käytössä oleva JKV käytännössä estää kaahailun, enkä usko, että kaahailua esiintyisi ilman kulunvalvontaakaan.
 
Bussillakin on nykyään vaikeampi kaahata maantienopeuksissa, nopeudenrajoitin on ainakin useimmilla säädetty tasan sallittuun sataseen.
Kuorma-autoissa rajoitin taitaa olla säädetty hieman ajoneuvokohtaista rajoitusta ylemmäksi, jopa 85 km/h tai ylemmäksikin.

On kuitenkin vaarallinen ajatusmalli, että aikataulussa pitää pysyä turvallisuuden kustannuksella. Tämän sanoessani en halua halkoa hiuksia, mutta systemaattinen tuottamuksellinen riskitason nosto ei vetele.

Konginkankaan tapauksessa aikataulu ei käsittääkseni ollut kireä bussin matkustajien vuoksi (hiihtokeskukseen saapuminen ei varmasti ollut tunnin päälle) tai rekan lastin vuoksi (laiva ei odottanut paperirullia tunnin tarkkuudella).
Sen sijaan molemmille kuljettajille oli annettu työtehtävä, jonka suorittaminen ilman ylinopeutta ja sallittua ajoaikaa ylittämättä oli käytännössä mahdotonta.
http://www.lintu.info/TAKU.pdf (ainakin sivuilta 34-36 löytyi sopivaa materiaalia)
Tämä tutkimus on siis tehty noin vuosi Konginkankaan turman jälkeen.

Mutta lieneekö tämä nykyinen touhu tavaraliikennepuolella seurausta siitä logistisesta suuntauksesta, että "varastot on siirretty pyörien päälle", toisin sanoen siitä että tavaran lähettäjillä tai vastaanottajilla ei ole enää välivarastoja vaan eletään kädestä suuhun tavaravirtojen kanssa? Varastossa seisova tavara kun on "sitoutunutta pääomaa".
 
Onnibus avaa uuden varikon/toimipisteen Porvooseen, kyseisen varikko aloittaa elokuun aikana.
 
Gleb Simanovin tapaus hämmentää. Jos unohdetaan kaikki muu ihmetys asian tiimoilta niin jäljelle jää yksi vastausta vaativa kysymys: Mitä sellaista Gleb Simanov pystyy tarjoamaan Onnibusille, että Lauri Helken kannattaa varta vasten kutsua juuri Gleb töihin Onnibusille vaikka Helke varmasti on tiennyt ja ymmärtänyt miten erikoisesta asiasta on kysymys? Onko Simanovin tapaukseen liittyvällä erikoisuudella Onnibusin näkökulmasta jokin sellainen arvo, joka ei ihan helposti aukea? Kuskeja luulis olevan helpompikin rekrytä kuin soittelemalla perään, että tulisitko meille hommiin.

Aivan ensinnä tuli tietysti mieleen myös se, että miten Onnibus on voinut palkata uutta väkeä kun vastikään oli irtisanomisia, mutta se koukku on Onnibusin facebook-kommentointien perusteella kierretty tarjoamalla ensin töitä kaikille irtisanotuille Helsingin asemapaikalta.
 
Minusta Gleb Simanovilla on tässä tilanteessa oikeus harjoittaa ammattiaan, vaikka hänen työsuhteensa edellisen työnantajan kanssa päättyikin sekavissa merkeissä.

Onnibus leimaaminen siitä syystä, että yritys palkkaa yhden uuden kuljettajan on hyvin outoa ja epäasiallista.
 
Tarkoituksena ei ole kiistää Simanovin oikeutta ammattinsa harjoittamiseen tai leimata Onnibusia vaan ihmetellä mikä teki Simanovista miehen, jonka Onnibusin toimitusjohtaja halusi varta vasten kutsua töihin Onnibusille? Oletan että toimitusjohtajan kutsu ei ole sen paremmin Onnibusin kuin muunkaan bussialan standardi rekrytointitapa.
 
Tummaihoisten matkustaminen Onnibussilla taitaa muuttua tukalaksi.Tuskinpa ko. Herra on saanut muutettua asenteitaan?Olisikohan Hän alkanut kuvaamaan jos esim "Isorintainen Blondi" olisi kertonut puhelimen akun olevan loppu ja lipun esittäminen mahdotonta?

---------- Viestit yhdistetty klo 17:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:45 ----------

Tiesittekö Muuten Sir Brian Souterin(Onnibussin omistaja) asenteesta seksuaalivähemmistöjä kohtaan?

Kannattaa vähän miettiä mitä puhuu. Tämä alkaa jo mennä kunnianloukkauksen puolelle.
 
Kuskeja luulis olevan helpompikin rekrytä kuin soittelemalla perään, että tulisitko meille hommiin.
Pääkaupunkiseudulla ei välttämättä ole. HSL-liikenne työllistää niin paljon bussikuskeja, että kuljettajista on seudulla pulaa. Pikavuoroliikenteestä huomaa nopeasti, että vaikka Suomen pikavuoroliikenteestä hyvin suuri osa suuntautuu Helsinkiin, niin sitä hoitaa lähes täysin muualta Suomesta olevat firmat. Pohjolan Liikenne on ainoa helsinkiläinen pikavuoroliikennöitsijä. Suurin osa pikavuorofirmoista on katsonut Helsingin kuljettajamarkkinoita paremmaksi ratkaisuksi ajattaa muista kaupungeista olevia kuljettajia yöksi Helsinkiin. Monilla firmoilla onkin omia asuntoja Kampissa, joissa kuljettajat yöpyvät.

Oli OB tarkoittanut tätä rekrytointia poliittiseksi kannanotoksi tai ei, niin sellaiseksi tämä on selvästikin tulkittu.
 
Pääkaupunkiseudulla ei välttämättä ole. HSL-liikenne työllistää niin paljon bussikuskeja, että kuljettajista on seudulla pulaa. Pikavuoroliikenteestä huomaa nopeasti, että vaikka Suomen pikavuoroliikenteestä hyvin suuri osa suuntautuu Helsinkiin, niin sitä hoitaa lähes täysin muualta Suomesta olevat firmat. Pohjolan Liikenne on ainoa helsinkiläinen pikavuoroliikennöitsijä. Suurin osa pikavuorofirmoista on katsonut Helsingin kuljettajamarkkinoita paremmaksi ratkaisuksi ajattaa muista kaupungeista olevia kuljettajia yöksi Helsinkiin. Monilla firmoilla onkin omia asuntoja Kampissa, joissa kuljettajat yöpyvät.

Oli OB tarkoittanut tätä rekrytointia poliittiseksi kannanotoksi tai ei, niin sellaiseksi tämä on selvästikin tulkittu.

Tosiaan pääkaupunkiseudulla on orastavaa pulaa kuljettajista. Tämä johtuu mm. eläköitymisistä ja siitä että nuorempaa sukupolvea ei ammatti houkuttele mm. työajoista johtuen. Muutama vuosi sitten oli yhtiömme henkilöstölehdessä juttua että kuljettajien keski-ikä yrityksessämme on reilut 52v. Länsimetron valmistuminen parantaa kuljettaja tilannetta hetkellisesti, mutta kaikki merkit viittaa siihen, että parin vuoden päästä on taas pulaa kuljettajista. HSL-alueella on muutenkin kuljettajien kannalta mielenkiintoinen tilanne kun HSL-alueella katkeaa todella suuri määrä sopimuksia vuonna 2019 siitäkin huolimatta vaikka joissakin sopimuksissa varmastikin optioita käytetään. Optioita ei kuitenkaan näillä näkymin käytetä esim. Transdevin liikennöimillä linjoilla ja tuskinpa 58:llakaan kun se muuttuu runkolinjaksi.
 
Ala ei houkuttele, tai kaikki ei ainakaan ole välttämättä kovin sitoutuneita jatkuvien kilpailutusten tähden. Ei auta, vaikka olisi pitkät sopimukset, kun vähän väliä on joku linja katkolla. Tähän melkoisen epäsäännölliset työajat jne. Moni vaihtaa alaa heti, kun jotain mielenkiintoista tulee tarjolle. Lonkapankki ei toimi käytännössä, sitä on helppo kiertää. Vasta kunnon kuljettajapula tuo helpotusta siihen, että irtisanotut myös oikeasti työllistyy. Siis muuallakin, kuin pääkaupunkiseudulla.
 
Takaisin
Ylös