Olisiko missään määrin kannattavaa korvata pidempien reittien hiljaisia loppuosuuksia pienemmällä kalustolla? Viittaan lähinnä esim. linjojen 14 ja 15 Emmauksenkatu-Haaga-Saramäki ja Haarla-Satava/Kakskerta pätkiin. Näillä osuuksillahan matkustajamäärät (ei faktatietoa) ovat melko pienet. Sama pätee varmasti linjojen 21, 23 Yli-Maaria-Tortinmäki osuuteen. Tämä voisi avata mahdollisuuksia myös reittien laajentamiseen mm. Ilmaristen ja Rauhakylän alueelle, tai Vahto/Valpperi akselilla. Onko asiaa mahdollisesti käsitelty aikasemmin ja jos on, mihin tulokseen on päädytty?
M2-tyyppisten linja-autojen hankinta -ja käyttökustannukset ovat kaikin puolin pienempiä. Keskimatalalattialla, sekä seisomapaikoilla varustetut ajoneuvot poistavat varmasti ongelmia, jotka ensimmäisenä tulevat mieleen kaluston toimivuuden saralta.
Em. kuviohan perustuisi siihen, että esim. joka toiselta Haarlaan/Räntämäkeen päättyvältä vuorolta olisi jatkoyhteys kaukaisempiin kohteisiin. Jäkärlän linjoilla olisi helppo muutenkin kattaa koko Vaistentie. Näin 14 (140), 15 (150) voitaisiin muuttaa seutulinjoiksi, jotka jatkavat Haagasta edelleen kysynnän mukaan joko Ilmarisiin, tai pidemmälle Lietoon. Tietyssä ratkaisussa linjat 14 ja 15 voitaisiin poistaa kokonaan, jolloin jatkoyhteydet olisivat esim. linjoilta 55, 56. Vilkkaammilla osuuksilla vuorovälejä voidaan näin tihentää ja yleisesti ottaen palvelun taso varmasti kasvaisi. Kokonaiskustannuksista olisi mukava kuulla jonkun asiaan tarkemmin perehtyneen mielipide.
Sivusin aihetta hieman, mutta mikä kaupungin kanta mahtaa kevyempään kalustoon olla?
M2-tyyppisten linja-autojen hankinta -ja käyttökustannukset ovat kaikin puolin pienempiä. Keskimatalalattialla, sekä seisomapaikoilla varustetut ajoneuvot poistavat varmasti ongelmia, jotka ensimmäisenä tulevat mieleen kaluston toimivuuden saralta.
Em. kuviohan perustuisi siihen, että esim. joka toiselta Haarlaan/Räntämäkeen päättyvältä vuorolta olisi jatkoyhteys kaukaisempiin kohteisiin. Jäkärlän linjoilla olisi helppo muutenkin kattaa koko Vaistentie. Näin 14 (140), 15 (150) voitaisiin muuttaa seutulinjoiksi, jotka jatkavat Haagasta edelleen kysynnän mukaan joko Ilmarisiin, tai pidemmälle Lietoon. Tietyssä ratkaisussa linjat 14 ja 15 voitaisiin poistaa kokonaan, jolloin jatkoyhteydet olisivat esim. linjoilta 55, 56. Vilkkaammilla osuuksilla vuorovälejä voidaan näin tihentää ja yleisesti ottaen palvelun taso varmasti kasvaisi. Kokonaiskustannuksista olisi mukava kuulla jonkun asiaan tarkemmin perehtyneen mielipide.
Sivusin aihetta hieman, mutta mikä kaupungin kanta mahtaa kevyempään kalustoon olla?