Olen vuosia seurannut foorumia, mutta nyt rohkaistuin rekisteröitymään. Tästä se siis lähtee...
Kesälomalla sekalaisten papereiden laatikkoa pöyhiessäni esiin tuli Linja-autoliiton julkaisema kirjanen Suomen pikalinjaliikenne 1.6.1985 - 31.5.1986. Olen opetellut käyttämään ilmaista QGIS-paikkatieto-ohjelmaa ja ajattelin, että tässä olisi passeli harjoituskohde. Nykyisiä pysäkkitietoja hyödyntämällä sain kirjasen aikatauluissa mainitut pysähdyspaikat kartalle. Kaikki eivät varmasti ole ihan oikeissa paikoissa, mutta tuskin virhe pahimmillaankaan montaa kilometriä on. Pysähdyspaikkojen verkosto näytti olevan melko lailla koko Suomen kattava. Niinpä etsin ne kunnat/kaupungit, joiden alueella ei ollut pysähdyspaikkaa. Harjoituksen lopputulos löytyy osoitteesta http://kokeiluja.pusku.com/pikavuorot1985/#6/65.353/26.455
Karttaan liittyy pikku pulmia:
Kun olin tuon kartan tehnyt mieleen tuli, että sen sijaan että etsii ne kunnat, joissa ei ole pysähdyspaikkaa, etsisikin ne taajamat, joissa ei ole pikavuoron pysähtymispaikkaa. Tuo taajama-aineisto löytyy Suomen ympäristökeskuksen sivuilta myös vuodelta 1990 eli kohtuullisen läheltä aikataulun painovuotta.
Kaikenlaista jännää aikatauluista löytyi:
Kesälomalla sekalaisten papereiden laatikkoa pöyhiessäni esiin tuli Linja-autoliiton julkaisema kirjanen Suomen pikalinjaliikenne 1.6.1985 - 31.5.1986. Olen opetellut käyttämään ilmaista QGIS-paikkatieto-ohjelmaa ja ajattelin, että tässä olisi passeli harjoituskohde. Nykyisiä pysäkkitietoja hyödyntämällä sain kirjasen aikatauluissa mainitut pysähdyspaikat kartalle. Kaikki eivät varmasti ole ihan oikeissa paikoissa, mutta tuskin virhe pahimmillaankaan montaa kilometriä on. Pysähdyspaikkojen verkosto näytti olevan melko lailla koko Suomen kattava. Niinpä etsin ne kunnat/kaupungit, joiden alueella ei ollut pysähdyspaikkaa. Harjoituksen lopputulos löytyy osoitteesta http://kokeiluja.pusku.com/pikavuorot1985/#6/65.353/26.455
Karttaan liittyy pikku pulmia:
- kartan kuntajako on nykytilanne, kuntajako on muuttunut vuoden 1985 jälkeen
- osalla pysähtymispaikoista pysähtyi ehkä vain yksi vuoro viikossa (ja sekin kenties vain kesällä/talvella) eli kartta ei kerro oikeasti mitään pikavuoron käytettävyydstä
- isommissa kaupungeissa pysähdyspaikkoja oli varmasti enemmän kuin kirjasessa mainitut
Kun olin tuon kartan tehnyt mieleen tuli, että sen sijaan että etsii ne kunnat, joissa ei ole pysähdyspaikkaa, etsisikin ne taajamat, joissa ei ole pikavuoron pysähtymispaikkaa. Tuo taajama-aineisto löytyy Suomen ympäristökeskuksen sivuilta myös vuodelta 1990 eli kohtuullisen läheltä aikataulun painovuotta.
Kaikenlaista jännää aikatauluista löytyi:
- Helsingistä pääsi 1.6. -14.8. perjantaisin Kabböleen ja sunnuntaisin takaisin
- Helsingistä pääsi ilman vaihtoa Aitoon oppilaitokseen perjantaisin ja sunnuntaisin
- Helsingistä pääsi Jyväskylään pikavuorolla varsinaista maisemareittiä pitkin Pulkkilanharjun kautta