Pk-seudun lähiliikennejunien uudet reitit ja asemat

Saisivat muuten lopettaa pääradalta tuon K/N -jaottelun ja siirtyä ajamaan tasavälisesti N-junia. Käpylän, Pukinmäen ja Tapanilan pysähdykset eivät kokonaismatkassa tee kuin sen muutaman minuutin lisää, mutta selkeyttäisivät tilannetta ja ennenkaikkea parantaisivat näiden em. asemien palvelutasoa. Mielestäni nopeita yhteyksiä kaipaaville käyvät R/H/Z, K-juna on kuitenkin näihin verrattuna hidas, mutta N-juna K-junaan verrattuna vain piirun hitaampi.

Kaupunkiratojen junaliikennettä on markkinoitu "metromaisena", mutta totuushan on ollut se, että noilla hiljaisemmilla asemilla kuten Käpylä, Pukinmäki ja Tapanila on pysähdytty ruuhka-ajan ulkopuolella 20-30 min välein. Ei kovin metromaista minun mielestäni. Minäkin kannatan lämpimästi K-junien muuttamista N-juniksi.

Onkohan muuten koskaan suunniteltu RHZ-junille (tai jollekin niistä) pysähdystä Korsoon ja/tai Koivukylään?
 
Kaupunkiratojen junaliikennettä on markkinoitu "metromaisena", mutta totuushan on ollut se, että noilla hiljaisemmilla asemilla kuten Käpylä, Pukinmäki ja Tapanila on pysähdytty ruuhka-ajan ulkopuolella 20-30 min välein. Ei kovin metromaista minun mielestäni. Minäkin kannatan lämpimästi K-junien muuttamista N-juniksi.

Samalla logiikalla voitaisiin pienin aikataulumuutoksin siirtää S-, U-, E- ja Y-junat (ainakin S, U ja E) kulkemaan Leppävaaran kaupunkirataa ja pysähtymään myös Ilmalan, Valimon, Pitäjänmäen sekä Mäkkylän seisakkeilla, onhan matka-aika Leppävaaraan em. junilla vain 4 minuuttia lyhyempi kuin A-junalla.

Metromaisuus on Leppävaaran kaupunkiradalta Keravan vastaavaa kauempana, sillä A-junien tarjonta "väliasemilla" on arkipäivisin klo 18 alkaen 20 minuuttia, klo 19 alkaen 30 minuuttia sekä viikonloppuisin 30 minuuttia.

Käpylässä, Pukinmäessä sekä Tapanilassa ruuhkatuntien palvelutaso on Ilmalaa, Valimoa, Pitäjänmäkeä sekä Mäkkylää, samoin kuin Vantaankosken rataa vastaava. ruuhkan ulkopuolella sekä viikonloppuisin näillä pääradan "pikkuasemilla" junaliikennettä on jopa enemmän kuin Leppävaaran vastaavilla.
 
Metromaisuus taitaisi kyllä vaatia myös sitä, että junan olisi oltava kaikissa tapauksissa paras mahdollinen joukkoliikenneväline -eli sille ei oikeastaan saisi kauheasti bussivaihtoehtoja olla -vai..?

Itsekin olisin taipuvainen kannattamaan K- ja N-junien yhdistämistä -mutta kirjaintunnus olkoon K niinkuin kurja, sitähän tuollainen suhteellisen hidas kaupunkiratajuna Vantaan takamaiden asukkaille on. Ruuhka-aikoina kaupunkiradan voisi kuormittaa täyteen ajamalla K- ja I-junia limittäin.
H-junan reitin voisi pidentää Hämeenlinnaan, jolloin kirjaimelle saataisiin oikea merkitys. Nythän se tarkoittaa vain hidasta, tai ainakin R-junaa hitaampaa tai sitten hyvää Keravan ja Tixin näkökulmasta. R puolestaan voitaisiin aina ajaa Rixusta Lahteen asti, jolloin koodille tulisi selkeä merkitys Riihimäen kautta. Missä määrin Keravan ja Rixun välisille asemille tulisi pysähdyksiä, onkin sitten mielenkiintoisempi kysymys. Asemiahan ei ole kovin monta, mutta niihin on keskitetty liikennettä, joka varmaan kaipaisi tarjontaa. Sikäli en pitäisi pahana, vaikka kaikki R- ja H-junat pysähtyisivät niillä kaikilla. Eroa Z-junan pikakiitoon oikoradalla tietysti on, mutta oikorataahan nyt ei miksikään maitolaituritassutteluksi ole tarkoitettukaan -ja Rixuun voidaan lisätä menetettyjen kaukojunien korvaajaksi pitkin päivää kerran tunnissa kulkeva X-juna, jonka pysäkkejä sitten olisivat vain Tixi, Kerava ja Hyvinkää. InterCityt pysähtyisivät ensimmäisen kerran vasta Hämeenlinnassa ja Pendolinot Tampereella.

Rantaradan suunnassa lisävuoroja tarvittaisiin Läntiselle Uudellemaalle, mutta niiden lisääminen on radan yksiraiteisuuden takia helpommin sanottu kuin tehty. Turun IC:jen pitäisi ehdottomasti lakata pysähtelemästä Kirkkonummella turhan takia, mutta minkäs teet, jos liittymäjunaa Karjaalta/lle ei yksinkertaisesti pystytä radalle mahduttamaan..?
 
Entäs muut ehdotukset

Eli mitä mieltä seuraavista asemanpaikoista..

-Oulunkylän ja Pukinmäen välissä Myllypellontien tiivis ja korkea kerrostaloalue. Kerrostalot ovat suunnilleen radassa melkein kiinni, ja ogelin asemalle liian pitkä matka. Tuntuu hassulta miksi tässä paikassa ei yleensä edes ole asemaa. Käyttäjiä varmasti riittäisi. Ja toisella puolella rataahan on teollisuusalue, jossa varmaan monet käyvät töissä.

-Rekolan ja Korson välissä oleva asuinalue, toki omakotitaloja, mutta tiiviisti rakennettuna. Tästäkin junat porhaltaa ohi, ja Korsoon tai Rekolaan on aivan liian pitkä matka kävellä.

Yleensäkin on hassua että tietyt junanradan varressa olevat asujat joutuvat käyttämään bussia... Kuten joku jo sanoikin...
 
Vs: Entäs muut ehdotukset

Rekolan ja Korson välissä oleva asuinalue, toki omakotitaloja, mutta tiiviisti rakennettuna. Tästäkin junat porhaltaa ohi, ja Korsoon tai Rekolaan on aivan liian pitkä matka kävellä.

Noita esimerkkejä on niin monta muutakin. Tuolla logiikalla saataisiin rantaradalle tusina uusia asemia. Ei oikein toimisi, että jokaisen talon kohdalla olisi jokin seisake. Esimerkkinä Kauniaisten ja Keran väli. Siinä on matkalla asuntoalue ihan radan varressa, mutta juna pyyhältää ohi. Mielestäni on järkevää, että junat keskitetään pysähtymään isommilla paikoilla, ja sieltä sitten liityntäliikenne. Tuossa Rekolan ja Korson esimerkissä voisi liityntäliikenne Rekolaan olla ihan hyvä, mutta kuten varmaan käy ilmi yllä olevasta en kannata sitä, että tehdään monia pienempiä asemia.
 
Vs: Entäs muut ehdotukset

Noita esimerkkejä on niin monta muutakin. Tuolla logiikalla saataisiin rantaradalle tusina uusia asemia. Ei oikein toimisi, että jokaisen talon kohdalla olisi jokin seisake.
Ei toki, mutta kävelyetäisyydellä aseman kuuluisi aina olla. Skip-stop-vuorot on asia erikseen, mutta peruspalvelu pitäisi olla kunnossa.
 
Vs: Entäs muut ehdotukset

-Oulunkylän ja Pukinmäen välissä Myllypellontien tiivis ja korkea kerrostaloalue. Kerrostalot ovat suunnilleen radassa melkein kiinni, ja ogelin asemalle liian pitkä matka. Tuntuu hassulta miksi tässä paikassa ei yleensä edes ole asemaa. Käyttäjiä varmasti riittäisi. Ja toisella puolella rataahan on teollisuusalue, jossa varmaan monet käyvät töissä.
Veräjälaakso on vielä ihan siedettävän matkan päässä Oulunkylän asemalta, joskin Vantaanjoen tuntumaan voisi uuden seisakkeen pystyttää, mikäli kierrosajat sallivat ja asukkaat sitä vaativat.

-Rekolan ja Korson välissä oleva asuinalue, toki omakotitaloja, mutta tiiviisti rakennettuna. Tästäkin junat porhaltaa ohi, ja Korsoon tai Rekolaan on aivan liian pitkä matka kävellä.
Paikalla oli ennen Hanalan (Hanaböle) seisake, joka sittemmin lakkautettiin. Minusta tältäkin alueelta on vielä ihan siedettävä matka Rekolaan ja Korsoon, mutta äärirajoilla ollaan.
 
Samaa mieltä parin edellisen kirjoittajan kanssa. Kaupunkiradalla on tällä hetkellä asemia sopivissa paikoissa ja sopivien etäisyyksien päässä toisistaan. Vallinojan seisake taitaa tulevaisuudessa olla ainoa potentiaalinen uusi pysähdyspaikka Helsingin ja Keravan välillä. Paikallisjuna on kuitenkin niin järeä kulkuneuvo, ettei sitä kannata laittaa pysähtymään ihan kilometrin välein, vaikka asutusta olisi heti potentiaalisen aseman/seisakkeen vieressä. Joku kevyempi raidekulkuneuvo kannattaisi laittaa pysähtymään Veräjälaakson ja Matarin (se alue Rekolan ja Korson välissä) kaltaisissa paikoissa. Mikäli paikallisjuna laitetaan tekemään yksi ylimääräinen pysähdys asemalla, niin siihen menee aikaa yleensä noin minuutti enemmän kuin aseman ohi pyyhältävällä junalla.
 
Tässä ketjussa voisimme ideoida uusia reittijärjestelyjä, aikatauluja ja pysähtymispaikkoja pääradan lähijunille. Laitan ensimmäiseksi oman ehdotukseni. Tämän tarkoitus on parantaa matka-aikoja kaukaisemmista lähiöistä ja kehyskunnista Helsingin keskustaan, Keski-Pasilan tulevalle työpaikka-alueelle ja tärkeille vaihtoasemille ja taata kaikille asemille kelvollinen vuoroväli.
Kirkkonummi-Tolsa-Jorvas-Hevoshaka-Sarvik-Kivenlahti-(jatkuu Espoon ja Helsingin metroreittiä)-Mellunmäki-Idäntulli-Itäsalmi-Landbo-Västerskog-Söderkulla-Box-Kulloo-
Porvoo-Porvoo K.

Helsisingistä Vantaankoskelle ja edelleen Vantaanpuisto-Kivistö-Keimola-Kistola-Klaukkala-
Mäntysalo-Nurmijärvi-Rajamäki-Hyvinkää

Helsingistä Tikkurilaan ja edelleen Urheilupuisto-Ruskeasanta-Lentoasema

Helsingistä Keravalle ja edelleen Ahjo-Talma-Martinkylä-Nikkilä

Metro ja lähijunat saatava samaan muottiin lähijunien ehdoilla.
Kehärata ideana susi, yhteys Tikkurilan kautta riittää, Martinlaakson suunta hoidettakoon vastaisuudessakin busseilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kirkkonummi-Tolsa-Jorvas-Hevoshaka-Sarvik-Kivenlahti-(jatkuu Espoon ja Helsingin metroreittiä)-Mellunmäki-Idäntulli-Itäsalmi-Landbo-Västerskog-Söderkulla-Box-Kulloo-
Porvoo-Porvoo K.

Siinä sitä olis rataa kerrakseen. En vain tiedä että, riittäisikö matkustajamäärä. Tolsassa ja Jorvaksessa ei niin paljon ihmisiä kuitenkaan asu. U-juna tunnin välein näille paikoille riittää mielestäni mainiosti. Sen sijaan Kirkkonummelta Helsinkiin pitäisi saada taas Y-junan kaltainen nopea yhteys. Pysähdykset Espoon ja Leppävaaran välissä hidastavat aikasen paljon.
 
Kaupunkiratojen junaliikennettä on markkinoitu "metromaisena", mutta totuushan on ollut se, että noilla hiljaisemmilla asemilla kuten Käpylä, Pukinmäki ja Tapanila on pysähdytty ruuhka-ajan ulkopuolella 20-30 min välein. Ei kovin metromaista minun mielestäni.

Epämetromaisin ominaisuus kaupunkijunissa on niiden kehno palveluaste kantakaupungin alueella. Asemia ei ole kuin kaksi tai yksi, riippuen siitä, lasketaanko Pasila kantakaupunkiin.

Olisiko hullu idea rakentaa uusi asema Helsingin ja Pasilan väliin siihen, missä rata ylittää Sturenkadun? Välittömässä läheisyydessähän ei ole kovinkaan paljon asuntoja tai työpaikkoja, mutta kasiratikkaan vaihtamalla yhteydet Kallioon ja Töölöön paranisivat huomattavasti radanvarsilähiöistä saapuville. Nyt kun he joutuvat suorittamaan vaihdon joko Pasilassa tai Rautatientorilla, joissa kummassakin vaihto ottaa kaikessa ruuhkaisuudessaan oman aikansa.

Lisäksi tämä uuden aseman ympärillä olisi tilaa uudelle maankäytölle. Linnanmäen ja radan välissä on nyt hirveästi epämääräistä joutomaata, joka maisemiensa puolesta sopisi vaikka mihin. Lisäksi Sturenkadun sillan ja Linnunlaulun väliin jäävän ruman kallioleikkauksen voisi peittää betonikannella, jonka päälle voitaisiin jatkaa Töölönlahden puistoa tai tulevaa kulttuurikeskittymää. Tällä hetkellä rata ikävästi halkaisee koko kantakaupungin jättäen ympärilleen rumaa joutomaata.
 
Siinä sitä olis rataa kerrakseen. En vain tiedä että, riittäisikö matkustajamäärä. Tolsassa ja Jorvaksessa ei niin paljon ihmisiä kuitenkaan asu. U-juna tunnin välein näille paikoille riittää mielestäni mainiosti. Sen sijaan Kirkkonummelta Helsinkiin pitäisi saada taas Y-junan kaltainen nopea yhteys. Pysähdykset Espoon ja Leppävaaran välissä hidastavat aikasen paljon.

Tämän Kirkkonummen pikayhteyden pysähtymispaikkoja olisivat Masala, Espoon keskus, Leppävaara ja Pasila. Pysäkkejä on parempi olla vähemmän, niin radan kapasiteetti riittää paremmin ja nämä junat saadaan kaukojunien väliin. Espoon keskuksessa olisi vaihto Espoon keskuksen ja Leppävaaran välille. Leppävaarassa taas vaihto Leppävaaran ja Pasilan välisille asemille. Pasilassa voisi vaihtaa muille suunnille, kuten R, M, K. Nykyinen Y-juna olisi hyvä pohja, jos siihen lisättäisiin pysähdys Espoon keskuksessa. Kaavoitusta voisi lisätä Siuntiossa ja Inkoossa radan tuntumassa matkustajamäärien lisäämiseksi ja rakentaa lisäraiteita, jotta saataisiin lisää Y-vuoroja. Myös matkustajien syöttämistä busseilla junaan tulisi kokeilla.
 
Epämetromaisin ominaisuus kaupunkijunissa on niiden kehno palveluaste kantakaupungin alueella. Asemia ei ole kuin kaksi tai yksi, riippuen siitä, lasketaanko Pasila kantakaupunkiin.

Olisiko hullu idea rakentaa uusi asema Helsingin ja Pasilan väliin siihen, missä rata ylittää Sturenkadun?

Se katu on muuten Helsinginkatu, mutta ymmärrän mistä on kysymys.

Tätä olen minäkin ehdottanut. Annoin aikoinaan palautetta muutamaan pisteeseen asiasta kun ns kaupunkiratoja rakennettiin 1990-luvun puolella, mutta taisi hukkua ehdotukseni.

Järjestely on ehkä jossain määrin kilpaileva Töölön metron ja Pisaran kanssa, mutta näitä oltaisiin joka tapauksessa toteuttamassa vasta 10 -30 vuoden päästä. Rata Pasilan ja keskustan välillä on olemassa jo nyt, ja Kalasataman metroaseman esimerkki osoittaa että on mahdollista rakentaa uusi asema kohtuukustannuksin olemasaollevalle radalle.

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Siinä sitä olis rataa kerrakseen. En vain tiedä että, riittäisikö matkustajamäärä. Tolsassa ja Jorvaksessa ei niin paljon ihmisiä kuitenkaan asu. U-juna tunnin välein näille paikoille riittää mielestäni mainiosti. Sen sijaan Kirkkonummelta Helsinkiin pitäisi saada taas Y-junan kaltainen nopea yhteys. Pysähdykset Espoon ja Leppävaaran välissä hidastavat aikasen paljon.

Jorvakseen ja Tolsaan on viime aikoina rakennettu kokonaisia omakotitalokyliä. Jotta asuminen niissä kohteissa houkuttelisi muitakin kuin volvomaasturin + mondeon omistajia, niin junien pysähtymistiheyttä pitäisi tiivistää, ja se onnistuisi yhdistämällä U- ja S-linja.

Y- junien lisäämisen sijaan kannattaisin sitä, että IC2-junavuoroilla saisi matkustaa seutulipulla + jokin kohtuullinen lisämaksu.

t. Rainer
 
Rantaradan ja Hankopaanan junaliikenteeseen roima parannus

Y- junien lisäämisen sijaan kannattaisin sitä, että IC2-junavuoroilla saisi matkustaa seutulipulla + jokin kohtuullinen lisämaksu.
Pidemmällä tähtäimellä itse ainakin kannattaisin sitä, että jahka Hangon rata on saatu sähköistettyä, ajettaisiin Karjaalle joka toinen tunti Y-juna, joka jatkaisi Hankoon ja joka toinen tunti X-juna, joka jatkaisi Turkuun. X-junat korvaisivat nykyiset sinivaunupikurit. Y- ja X-junat pysähtyisivät nykyisten pysähdyspaikkojen lisäksi Espoon keskuksessa, ja mahdollisesti Karjaan ja Kirkkonummen välisissä pikkukylissä, mikäli tarvetta pysähdykselle tulee, ja kalustokierto ei tämän takia kärsi.

Hangosta pääsisi joka tunti Helsinkiin, mutta joka toinen tunti yhteys olisi vaihdollinen Hanko-Karjaa-Lohja-junalta, jonka osa vuoroista jatkaisi Riihimäelle.
 
Takaisin
Ylös