Posti - laitos vai liikeyritys?

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
Postitoiminta Suomessa on vuoden 1994 alusta alkaen ollut kilpailulle avattua liiketoimintaa, ja valtion postilaitos on myös toiminut yhtä kauan osakeyhtiömuotoisena, sittemmin julkisena osakeyhtiönä (Oyj). Tämän vuoden alusta Suomen Posti teki brändiuudistuksen, jossa yrityspalvelut siirrettiin Itella-brändin alle, Posti-brändi jäi kuluttaja-asiakkaiden käyttöön.

Kesäkuun alusta postiyhtiö on toiminut nimellä Itella Oyj, ja tämä muutos saikin minut pohtimaan, pitäisikö Posti "perustaa uudestaan". Eli Itellan näkökulmasta heikosti kannattava toimipaikkaverkosto ja työvoimavaltainen jakelutoiminta eriytettäisiin varsinaisesta Itellan "ydinliiketoiminnasta" valtion hoitamaksi peruspalveluksi, jonka kustannukset katettaisiin postiliikenteen tuloilla. Uusi postilaitos olisi LVM:n alainen virasto tai liikelaitos.



Vaihtoehtoni postitoimen peruspalvelujen järjestämiselle:

a) perustetaan uusi Postiliikelaitos, joka palvelee kuluttajia ja viranomaisia koko yhteiskunnan tarpeita vastaavasti sekä omalla konttoriverkostollaan että asiamiesten välityksellä tasapuolisin ehdoin, ja jonka tytäryhtiönä on yrityksiä palveleva Itella-konserni, jolta Posti alihankkii käsittelypalvelut (mm. postikeskukset, kuljetuspalvelut). Jakeluverkosto olisi Postilaitoksen. Postin tulisi huolehtia erityisesti peruspalvelujen saatavuudesta koko maassa tasapuolisin ehdoin. Yritykset voisivat asioida halutessaan myös Postin kanssa samaan tapaan kuin nykyään, mutta esimerkiksi Port Payé ja hinnoittelupalvelu, logistiikka- ja informaatiologistiikka-palvelut olisivat suoraan Itellan. Ytimekkäästi ilmaistuna kaikki se, millä nykyään palvellaan Posti-brändin alla, siirrettäisiin Postiliikelaitoksen tehtäväksi ja se, mikä on Itella-brändin alla, jäisi Itella-konsernin tehtäväksi. Postiliikelaitoksen mahdollinen alijäämä katettaisiin Itellan osingoilla.

tai

b) eriytetään Itella Oyj:n toimipaikka- ja jakeluverkosto uudeksi, nettobudjetoiduksi Postilaitokseksi, joka palvelisi kuluttajia tarjoten samalta luukulta riippumattomasti monen eri postiyrityksen (mm. Itella, DHL, TNT, UPS) palvelut, jolloin postialan kilpailu toteutuisi tosiasiallisesti. Postimerkkien julkaisumonopoli olisi Postilaitoksella, ja laitos perisi pientä korvausta laitoksen ylläpitomenojen kattamiseksi jokaisesta sen kautta lähetetystä postilähetyksestä. Esim. alle 50 gramman kotimaan 1. luokan vakiokirjeestä 50 senttiä menisi Itellalle ja 20 senttiä Postilaitokselle, jolloin kuluttajan - ja toisaalta yritysasiakkaan - kannalta mikään ei muuttuisi. Yritysasiakkaat asioisivat suoraan esim. Itellan kanssa, jolloin vastaava postilähetys hinnoittelupalvelun tai postimaksukoneen kautta leimattuna maksaisi sen 50 senttiä / kpl. Postilaitoksen alaan kuuluisi toimipaikkaverkko (osin ulkoistettuna asiamiehille, jotka olisivat niinikään Postilaitoksen virkamiehiä nimikkeellä 'alipostimestari'), jakeluverkko ja postimerkkikeskus.

Tarvittaessa myös telealan peruspalvelut, kuten heikon katteen lankaverkko, jonka TeliaSonera on lakkauttamassa haja-asutusalueilla sekä Suomen Erillisverkot Oy:n ja ranskalaisomisteisen Digita Oy:n toiminnot voitaisiin yhdistää Postiin muodostaen uuden Posti- ja Telelaitoksen. Samalla valtio luopuisi TeliaSoneran osakkeista. Lankaverkkoa on mielestäni syytä ylläpitää jo ihan strategisista ja turvallisuussyistä: yksityisten teleyritysten langattomiin verkkoihin perustuva valtakunnallinen televerkko on turvallisuusuhka, valtion omistama televerkko on hyvä olla olemassa pahan päivän varalle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tää Itella nimenä on tosi kumma, mitä se tarkoittaa? Mulla tulee mieleen naisten tamponi.
 
Tää Itella nimenä on tosi kumma, mitä se tarkoittaa? Mulla tulee mieleen naisten tamponi.
Kaikkea mieleesi juolahtaakin. Hyvä, että mieleen ei tullut miesten tamponi!

Asiaan liittyen: Sosiaalisesti rajoittuneet, 4.4.2007.

Asiaan liittymätön vanha vitsi: Entäs sitten VR:lle uusi nimi? Uuden nimen pitäisi kuvata sekä laitoksen päämateriaalia että toiminnan laatua. VR:stä tulee tiettävästi IRONIA.
 
Suomessa on valtion hallinnassa oleva täysin suljettu televerkko pahan päivän varalle. Joten ei huoltovarmuus aivan yksityisten yritysten varassa ole.
Tarkoitatko Suomen Erillisverkot Oy:n ylläpitämää VIRVE-verkkoa? Tämähän olisi ehdottamassani mallissa osa uutta Posti-Tele -liikelaitoskonsernia.
 
Tarkoitatko Suomen Erillisverkot Oy:n ylläpitämää VIRVE-verkkoa?
En tarkoita, vaan Suomeen 70- ja 80-lukujen aikana rakennettua verkkoa, joka on valtionhallinnon, puolustusvoimien ja pelastusviranomaisten käytettävissä tarvittaessa.Toisin kuin VIRVE se ei ole altis radiohäirinnälle. Verkon tämän hetkisestä tilasta minulla ei ole aivan varmaa tietoa mutta kyllä ne kaapelit siellä maassa on.
 
En tarkoita, vaan Suomeen 70- ja 80-lukujen aikana rakennettua verkkoa, joka on valtionhallinnon, puolustusvoimien ja pelastusviranomaisten käytettävissä tarvittaessa.Toisin kuin VIRVE se ei ole altis radiohäirinnälle. Verkon tämän hetkisestä tilasta minulla ei ole aivan varmaa tietoa mutta kyllä ne kaapelit siellä maassa on.
Voisi kuvitella, että tuona aikana rakennettu verkko olisi ollut nimenomaan posti- ja telehallituksen hallinnoima verkko. En ole mistään muusta lähteestä vieläkään kuullut moisesta verkosta, joten saisiko lähteitä?

Itse aiheesta voisi myös keskustella, kuulisin mielelläni palautetta konseptiini liittyen. Tietääkseni vastaavanlaista postin tilaaja-tuottaja-mallia ei ole toteutettu missään päin maailmassa, joten mallin toimivuudesta minulla ei ole mitään tietoa. Toivon kritiikkiä ja vaihtoehtoisia ideoita postitoiminnan kehittämiseksi. Tähän ketjuun saa minun puolestani laittaa myös ideoita joukkoliikenteen ja postiliikenteen yhteistyöhön liittyen, joita itselläni tulee mieleen seuraavanlaisesti:
  • postinkuljetus rautateillä (postikeskusten ja terminaalien väliset runkokuljetukset yöpikajunissa tai postikiitojunissa?)
  • postilinjojen perustaminen uudelleen (ehkä kaukaa haettua?)
  • Pohjolan Liikenne-konsernin kohtalo: pitäisikö siirtää VR:ltä Itella-konserniin?
  • postitoimipaikkojen ja rautatieasemien lipunmyyntien yhdistäminen yhden luukun periaatteella (asemakylissä, ei suurissa kaupungeissa)
  • "JunaPaketti", mahdollinen VR:n ja Postin yhteinen tuote, joka kilpailisi Matkahuollon vastaavia tuotteita vastaan? Eli rautatieasemalta lähetettäisiin toiselle rautatieasemalle perinteisenä kirjattuna matkatavarana (matkustaja)junien kyydissä tavaraa rautatieasemalta toiselle, tuotteeseen voisi tarvittaessa yhdistää kotiinkuljetuksen Ovelle-pakettien tapaan tai noudon lähimmästä Postista. Seisakkeilla tietenkin tavallisen JunaPaketin vastaanottajan tulisi olla junaa vastassa pakettia noutaessaan. Yhdistetyillä posti- ja rautatieasemilla voisi täten lähettää joko postipaketteja tai JunaPaketteja, ja mahdollisesti jopa Matkahuollon paketteja sopimuksesta riippuen.
 
Voisi kuvitella, että tuona aikana rakennettu verkko olisi ollut nimenomaan posti- ja telehallituksen hallinnoima verkko. En ole mistään muusta lähteestä vieläkään kuullut moisesta verkosta, joten saisiko lähteitä?

Ainakin tällainen löytyy (ei tosin sisällä kovin tarkkoja yksityiskohtia):
http://www.huoltovarmuus.fi/toimialat/tietoyhteiskunta/tekniset-varajarjestelmat/

Huoltovarmuuskeskus sanoi:
Teleliikenteen varmistamiseksi on 1990-luvun aikana rakennettu digitaalinen valtakunnallinen kriisiajan varaverkko, joka turvaa tärkeiden julkishallinnon organisaatioiden ja muiden keskeisten toimijoiden välisen puhelin- ja faksiliikenteen erilaisissa katastrofi- ja poikkeusoloissa. Tätä erillisverkkoa kehitetään tulevaisuudessa varmistamaan myös tiedonsiirron uusia palveluja.

Lähinnä turvallisuus- ja pelastusviranomaisten viestiliikenteen varmistamista varten erilaisissa katastrofitilanteissa on maahamme rakennettu erillinen suojattu mobiiliverkko, viranomaisradioverkko VIRVE. Tämä TETRA-tekniikkaan perustuva erillisverkko on ensimmäinen koko valtakunnan kattava nykyaikainen viranomaisradioverkko koko maailmassa.
 
Poimin tämän "Ilmainen joukkoliikenne"-ketjusta.

Jakeluliikenne on iso haaste julkisella liikenteelle. Meillähän on julkinen tavaraliikenne, eli posti, mutta se on auttamattoman ajastaan jäljessä.
Meillä oli julkinen tavaraliikenne- ja viestintälaitos. Sen nimi oli Posti- ja telelaitos. PTL muuttui sittemmin yhtiöksi, joka jakaantui telepuolen Soneraksi (nyk. TeliaSonera, Suomen valtion omistus n. 1/10 osakkeista) ja posti-/logistiikkapuolen ei-enää-niin-julkiseksi, myös postiliikenteen yleispalvelua hoitavaksi Itella Oyj:ksi (valtiolla 100% osakkeista). Itella-Posti on ainakin pyrkinyt osoittaa olevansa logistiikan ja informaatiologistiikan huippua Pohjoismaissa, ilmeisesti tämä ilosanoma ei ollut tavoittanut temeä ainakaan vielä 2006.

Nykyään Itella-Posti yrittää koko ajan mukautua ajan haasteisiin ja pysyä aikansa edellä. Itse asiassa tämä prosessi lähti liikkelle jo 80-luvun lopulla PTL:n liikelaitosuudistuksen myötä, eikä kukaan tiedä mihin tämä vielä johtaa.

Mutta jos haluan sen [ikean punaisen kirjahyllyn] kotiini, niin IKEAsta lähtee heidän oma pakettiauto jota minun täytyy olla tiettyyn aikaan vastassa, ja tämä on kallista ja hankalaa. Miksei, näin periaatteessa, joku jakeluauto- tai vaikka jakeluraitiovaunu voisi kiertää keräämässä varastoista tavaraa eri toimittajilta ja tiputtaa sen punaisen kirjahyllyni muun ohessa sitten vaikka lähikioskille, josta haen sen kun minulle sopii? Ja se kiskanpitäjä voisi vaikka puhdetöinään, tuntuvaa korvausta vastaan, kasata sen hyllyn, mutta ei nyt kaikkea voi saada...

Yksityiset toimijat ei tule tätä, kutsutaan sitä vaikka Posti 2.0:ksi, rakentamaan koska yhdellekään yksityisellä toimijalla ei ole tarvittavaa massaa. Julkishallinto siinä saattaisi onnistua.

Miksei IKEA voisi tehdä yhteistyötä Itella Oyj:n kanssa, jolloin Postin nouto hakee kirjahyllyn Ikean keskusvarastolta ja toimittaa sen lähimpään toimipaikkaan noudettavaksi? Miten saisit sen kirjahyllyn postista kotio? Eikös posti voisi yhtä lailla lähes samalla vaivalla toimittaa kotiinkuljetuksella kirjahyllyn kotiovellesi? Posti 2.0 voisi olla siis Suomen valtion omistaman postiyhtiön uusi projekti.

On sinänsä erikoista, että tällaisesta nousee haloo. Sillä monilla aloilla pidetään itsestään selvänä, että resurssi on kaikkien käytössä. Mutta historia tietenkin painaa. Eihän ole kauan siitäkään, kun kilpailevan yhtiön sähköä ei voinut ostaa ellei rakennuttanut omaa sähköjohtoa sitä varten. Ja olihan kännyköiden numeroavarauuskin jaettu ”aluemonopoleihin”.

Erillisten postikonttoreiden lakkauttaminen ja palveluiden siirtyminen vähittäiskauppaan tai kioskeihin voi myöskin onnistua kuluttajan eduksi. Siten, että postin palvelut ovat saatavilla laajemmin kuin mihin omalla konttoriverkolla olisi varaa. Ehkä kioskin tai lähikaupan käsite muuttuukin lähipalveluyritykseksi, joka välittää kaikenlaista palvelua mitä ihminen tarvitsee.

Yhdistelin tämän ajatuksen postipalveludirektiivinkin mukaiseksi niin, että postikonttorista saisi muidenkin kuin yhden, käytännössä määräävässä markkina-asemassa olevan postiyrityksen palvelut. Postikonttorit järjestäisi valtio oman postilaitoksensa kautta. Sen ei toki olisi pakko pitää itse konttoreita, vaan kuten nytkin eri yritysten oheisliiketoimintana. Voisipa postiyrityksiltä (Itella ym.) nämä konttoripalvelut hankkia, jolloin käytännön kannalta mikään ei muuttuisi. Silloin lähipalveluyritys, jollaista voisin ideaalitilanteessa itsekin ylläpitää ammatikseni ja toimeentulokseni, tuottaisi postipalvelut, joista valtio postilaitoksen kautta maksaisi. Valtio taas saisi tuloja jonkinlaisen postiveron kautta, joita postipalvelutoimintaa harjoittavat yritykset joutuisivat maksamaan maanlaajuisten postipalvelujen järjestämiseksi.
 
Takaisin
Ylös