• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Raide-Jokerin rakentaminen alkaa maanantaina 3. kesäkuuta useassa kohteessa

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentaminen alkaa kesäkuun alussa useassa kohteessa sekä Helsingissä että Espoossa. Kesäkuun aikana työt aloitetaan yhteensä 13 eri kohteessa ja elokuussa yhdeksässä uudessa kohteessa. Tulevan kesän rakennustöiden vaikutuksista muun muassa liikenteeseen kerrotaan tarkemmin toukokuun aikana.
Raide-Jokerin rakentamisen valmistelu on täydessä vauhdissa. Rakentaminen alkaa tulevan kesän aikana yhteensä 22 eri kohteessa Helsingissä ja Espoossa. Töiden kesto eri kohteissa vaihtelee vuodesta neljään vuoteen. Rakentaminen aloitetaan valmistelevilla töillä eli työnaikaisten liikennejärjestelyjen ja työmaatukikohtien rakentamisella. Työmaatukikohtien tieltä poistetaan paikoin puustoa ja pintamaata sekä rakennetaan uusia vesijohtoliitoksia.
Pikaraitiotien rakentaminen alkaa kesäkuussa 13 kohteessa
Espoossa pikaraitiotien rakentaminen alkaa maanantaina 3. kesäkuuta Maarintiellä ja Ravitiellä. Maarintiellä tehdään ensimmäisinä töinä työnaikaisten liikennejärjestelyjen rakentamisen jälkeen pintamaanpoistoja, maaleikkauksia ja pohjanvahvistustöitä. Ravitiellä työt alkavat johtosiirroilla ja maaleikkauksilla. Lisäksi jo viime syksystä asti Laajalahdessa Kehä I:n itäpuolella käynnissä ollut 110 kilovoltin voimajohdon maakaapelointityö jatkuu lokakuuhun asti.
Helsingissä pikaraitiotien rakentaminen alkaa kesäkuussa yhteensä kymmenessä kohteessa. Helsingin kesäkuun aloituskohteet, töiden aloituspäivämäärät ja ensimmäiset työvaiheet työnaikaisten liikennejärjestelyjen rakentamisen jälkeen ovat:

  • Takkatie: aloitus 3.6.2019, ensimmäisinä töinä johtosiirrot ja maaleikkaukset

  • Pitäjänmäentie (Pajamäentien liittymä): aloitus 3.6.2019, ensimmäisinä töinä johtosiirrot ja maaleikkaukset

  • Pirkkolantie: helmikuussa aloitetut johtosiirrot jatkuvat, heinäkuussa alkavat taitorakennetyöt

  • Pirjontie: helmikuussa aloitetut johtosiirrot ja pohjanvahvistustyöt jatkuvat

  • Norrtäljentie: aloitus 3.6.2019, ensimmäisinä töinä johtosiirrot, Siltavoudintien liikenneympyrän kohdalla myös kiveyksien poistot ja kiertotieasfalttien tekeminen

  • Maaherrantie: aloitus 3.6.2019, ensimmäisinä töinä valmistelut Tulvaniityn kohdan jätevesiviemärin siirtoa varten, Veräjä-kadun kohdalla viemäri- ja vesijohtotöiden valmistelut

  • Lahdenväylän silta: aloitus 3.6.2019, ensimmäisinä töinä kaapelien siirrot

  • Pihlajamäentie: aloitus 3.6.2019, ensimmäisinä töinä reunakivien ja korokkeiden poisto sekä vesijohdon rakentaminen

  • Viikinkaari ja Viikintien liikenneympyrä: aloitus 17.6.2019, ensimmäisinä töinä korokkeiden purkaminen vesijohdon rakentamista varten

  • Viikintie: aloitus 3.6.2019, ensimmäisinä töinä johtosiirrot ja maaleikkaukset, uuden kävelyn ja pyöräilyn kiertotien rakentaminen

  • Varikkotie ja Raaseporintie: aloitus 3.6.2019, ensimmäisinä töinä johtosiirrot, maaleikkaukset ja pohjanvahvistukset.

Heinä-elokuussa rakentaminen alkaa yhdeksässä uudessa kohteessa
Loppukesällä kesäkuussa aloitetut rakennustyöt jatkuvat ja työt aloitetaan lisäksi yhdeksässä uudessa kohteessa. Espoossa rakentaminen aloitetaan elo-heinäkuussa Maarinrannantiellä, Tietotiellä, Konemiehentiellä, Linnoitustiellä ja Turunväylän ylittävällä uudella Impilahdensillalla. Helsingissä työt siirtyvät Pitäjänmäentiellä Pajamäentien liittymästä itää kohti. Lisäksi työt aloitetaan Eliel Saarisen tiellä Isonnevankujan kohdalla, Viilarintiellä ja Roihupellon varikkoalueella.




Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Pajamäestä edetään siis kohti Haagan liikenneympyrää. Mikähän on viimeisin tieto tuon liikenneympyrän ja Jokerin risteämistavasta?
 
Ainakin Kaupungin päätöselimissä läpimenneet kaavat näyttäisivät siltä että raitiotie menee liikenneympyrän läpi tasossa. https://raidejokeri.info/suunnitelmat/

Tietääkös joku pystyykö Maaherrantietä ajamaan busseilla Raide-jokerin valmistumisen jälkeen? Kaavoissa ei ole eritelty raitioradan tyyppiä (tai ainakaan näissä), sanotaan vain raitiorata ja esim kantakaupungin raitiokaistoilla pääsee ajamaan hälytysajoneuvot ja ajoittain korvaava bussiliikenne.
 
Kannattasi varmaan samaan hikeen rakentaa Jokeri tunneliin Haagan liikenneympyrän läpi ja tehdä samalla fillaritunneli tai pari. Voisi olla ihan kiva Vihdintien ratikkaakin ajatellen.
 
Kannattasi varmaan samaan hikeen rakentaa Jokeri tunneliin Haagan liikenneympyrän läpi ja tehdä samalla fillaritunneli tai pari. Voisi olla ihan kiva Vihdintien ratikkaakin ajatellen.


Koska raide-jokerin kustannukset ovat jo muutenkin nousseet, niin uusia tunneliratkaisuja reitin varrelle olisi varmaan aika vaikeaa saada hyväksyttyä. Toisaalta kun on katsonut havainnekuvia liikenneympyrän ja sen ympäristön tulevasta erittäin tiiviistä rakentamisesta, niin voisi olla ihan perusteltua liikennöidä koko matka liikenneympyrän ja Huopalahden aseman välillä tunnelissa. Tunneliratkaisussa ympyrän kohdalle pitäisi lisäksi vielä rakentaa pysäkki jolta olisi vaihtoyhteys Vihdintien ratikkaan. Hissikin pitäisi esteettömyyden takia rakentaa. Kuinkahan paljon tuo tunneliratkaisu pysäkkeineen ja tasonvaihtoineen tulisikaan maksamaan? Vertailukohtana voisi käyttää Huopalahden aseman joukkoliikennetunnelia, mutta en onnistunut löytämään sen rakennuskustannuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös