Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Raideryhmä ottaa taas kantaa henkilöjunista.
Raideryhmän tiedote 18.9.2006 sanoi:KANNANOTTO:
Rautateiden henkilöliikennepolitiikkaa on kehitettävä
Kilpailuvirasto vastasi yöjunia koskevaan toimenpidepyyntöömme 1.9.2006. Kirjeessään, joka koskee henkilöjunaliikennettä yleensä, virasto ”katsoo” muun muassa, että valtion omistajaoh-jauksessa olevan liikenteenharjoittajan päätökset oman liikennöintiverkostonsa muuttamisesta ovat viime kädessä liikennepoliittinen asia, johon ei käytännössä juurikaan voida puuttua kil-pailunrajoituslain nojalla. Jos vastausta on uskominen, VR Osakeyhtiö voinee oman harkin-tansa mukaan rajoittaa Suomessa harjoitettavan henkilöjunaliikenteen vaikkapa Helsingin ja Tikkurilan välille ainoan puuttumiskeinon tähän ollessa liikennepolitiikka. Asiaan pitää siis puuttua poliittisen ohjauksen keinoin.
Kilpailuviraston mukaan maassamme on riittävän laajat valmiudet tavaraliikenteen ja pääkau-punkiseudun lähiliikenteen avaamiseen kilpailulle. Lisäksi virasto on esittänyt kaukohenkilö-liikenteen sekä erityisesti kaukoliikenteen ostojunien kilpailun mahdollistamista. Yhdymme viraston näkemyksiin ja esitämme, että:
- koko rataverkko avataan liikeriskillä harjoitettavalle henkilöjunaliikenteelle siten, että toimivat jatkoyhteydet turvataan koko maahan
- menettelytavat henkilöjunayhteyden ja henkilöliikennepaikan lakkauttamiseksi määritel-lään niin, että myös matkustajien ja asianomaisten paikkakuntien tarpeet otetaan harkin-nassa huomioon
- toisen liikennöitsijän on päästävä ajamaan liikeriskillä harjoitettua yhteyttä, jonka liiken-nöitsijä edes osittain haluaa lakkauttaa
- liikennöitsijöiden tappiollisuusväitteiden tarkistamiseksi on luotava keinot
- mikäli rataverkolla on vain yksi liikennöitsijä, se on voitava omista lakkauttamishaluis-taan huolimatta velvoittaa ylläpitämään yhteyttä, joka ei kokonaisuudessaan arvioituna ole tappiollinen
- tärkeäksi katsotut reitit, joita ei pystytä hoitamaan liikeriskillä, on kilpailutettava ja tarvit-tavin osin koordinoitava muiden henkilöjunayhteyksien kanssa sekä
- käyttökelpoisen henkilöliikennekaluston romuttaminen itsekkäistä taloudellisista syistä estetään.
Rataverkon ylläpitovastuu siirtyi jo yli vuosikymmen sitten yhteiskunnalle, eli siis meille kan-salaisille. Yhteiskunnan puolesta rataverkkoa ylläpitää Ratahallintokeskus (RHK). Siksi emme voi hyväksyä sitä, että VR Oy käyttäytyy kiskoilla yhä omistajan elkein ja muun muassa pitää omalla taloudellisella riskillään kulkevien junien matkustajamääriä liikesalaisuuksina. Julki-sen vallan on luotava pelisäännöt tämän kansallisomaisuuden mahdollisimman tehokkaaksi ja läpinäkyväksi hyödyntämiseksi. Liikennepolitiikka kuuluukin yhteisiä asioitamme hoitaville elimille eikä VR Oy:lle.
Erityisesti Kemijärven yöjunayhteydestä käyty taistelu on tuonut esiin nykyisten menettelyta-pojen jälkeenjääneisyyden ja liikenneministeriön despoottiset otteet. Myös pelkkä epäily siitä, että kunnialliset kansalaiset joutuvat virkavallan kiinnostuksen kohteeksi heidän osoittaessaan mieltä viimeisen junan lähtiessä on käsittämätön. Oman paikkakunnan yhteyksien puolusta-minen ei voi olla kumouksellista toimintaa Suomen tasavallassa. Liikenneministeriön ja VR Oy:n harjoittamasta yhteispelistä onkin jo aika siirtyä järjestykseen, joka kohtelee matkustajia ja asianomaisia kuntia muuten kuin hallintoalamaisina. Mikäli liikenneministeriö ei kykene tä-tä muutosta aikaansaamaan, eduskunnan on oltava asiassa aloitteellinen.
RAIDERYHMÄ (http://www.raideryhma.fi)