Raitiolinja 7:n häiriöt 30.11.2012

Liittynyt
1 Elokuu 2007
Viestit
65
Me Länsi-Pasilassa olemme jo pitkään huomanneet HSL:n pyrkimykset ajaa raitiolinja 7 mahdollisimman pitkillä vuoroväleillä ja aikatauluista välittämättä, mutta tänään voimaan astunut raitiolinjan lopettaminen kuitenkin nostatti kulmakarvoja. Varsinkin kun etukäteistiedotteita tästä asiasta ei lähetetty.

Aamulla huomasin jo ensimmäiset merkit tästä, vaikka HSL hämäykseksi olikin jättänyt raitiovaunupysäkit vielä pystyyn. Iltapäivällä todellisuus iski minuun kuin märkä rätti(tai kilo lunta) kasvoille odottaessani turhaan seiskaa lasipalatsin pysäkillä 45 minuuttia - ei sitä enään tule, muistoihin jää. Seuraavaa ratikan tulosta ilmoittavat luvutkin kuvastivat nykytaiteellisesti elämän lottonumeroita, jotka eivät Länsi-Pasilaan osu. Taksialan yrittäjä lopulta pientä korvausta vastaan kuljetti minut ja ruokaostokseni kotiin.

HSL on kuitenkin innovatiivisesti ottanut seiskan vanhat vaunut käyttöön ja ajoikin niitä ilmeisesti linjalla 4. Munkkipossuniemeläisten onneksi mikään lumimyrsky ei vaaranna 2minuutin vuoroväliä. :smile:

Raitiolinja 7:n muistoa kunnioittaen.
 
Vs: Raitiolinja 7:n lopettamispäätös.

Munkkipossuniemeläisten onneksi mikään lumimyrsky ei vaaranna 2minuutin vuoroväliä. :smile:

Niin, mitä nyt Tullinpuomin pysäkillä sain äsken seurata, kun kaksi nelosta ajoi Kuusitielle ja vasta kolmas tuli Munkkaan asti. Olosuhteisiin nähden on silti sanottava, että minun matkoillani nelonen toimi hyvin. Odotusaika molempiin suuntiin oli varsin kohtuullinen. Vaunut toki täynnä väkeä, kun ei kävely ja autoilu oikein tällä hetkellä innosta.
 
Vs: Raitiolinja 7:n lopettamispäätös.

Tietysti harmittaa kun ratikka ei tule!
Mutta tänään on aivan poikkeuksellinen tilanne.
Yksi suuri syy on väärin pysäköidyt autot. Metrolehden nettisivulla oli "hyviä" esimerkkejä.
Kun vain saisivat käyttää haarukkatrukkia, jolla voisivat nostaa moisen ajoneuvon romulavalle ja ei kuin pois!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiolinja 7:n lopettamispäätös.

Ihme nipottamista täältäkin postauksen aloittajalta. Katsoitko kertaakaan ulos? Luulisi että olisit huomannut minkälainen keli ulkona on. Sehän nyt on selvää ettei raitioliikenne pääse kulkemaan kunnolla, kun vaihteet on tukossa ja kuljettajat joutuvat niitä putsaamaan ja käsin kääntämään. Järkikäteen nyt. Bussit on myös olemassa, ja melkeinpä koko raitioliikenteen alueelle pääsee bussilla.
 
Vs: Raitiolinja 7:n lopettamispäätös.

Ihme nipottamista täältäkin postauksen aloittajalta. Katsoitko kertaakaan ulos?

En suinkaan pelkästään katsonut ulos vaan olin siellä ulkona. Luotin aikataulunäyttöön, koska se piti nelosen ja kympin kohdalla paikkaa. Kun ensimmäinen ilmoitettu vaunu ei tullutkaan, odotin toista ja kolmatta jne. Samaan aikaan muut raitiovaunut kuitenkin kulkivat - myöhässä varmasti, mutta kulkivat. Noin 40minuutin jälkeen näin Kaivokadulta tulevan 7A:n joka kääntyi kohti Stockaa, kävi kääntymässä erottajalla ja palasi takaisin. Luulin onneni vihdoinkin kääntyneen, mutta vaunu pistikin valon oikealle ja kääntyi Kaivokadulle.

Nuorena ja vikkelänä juoksin kahden täyden kauppakassin kanssa Sokoksen ovista tunneliin, tunnelista Kaivokadun pysäkille vain koskettaakseni 7A:n ovenavausnappia - tällöin juuri avausnapin valo sammui ja vaunu lähti. Siinä sitten olin märkänä, huohottaen, kylmissäni ja edelleenkin niiden ostosten kanssa. Luovutin ja menin taksijonoon - riippumatta siitä, että tiesin 23:n kulkevan myös Länsi-Pasilaan. Mistä tietäisin toimisiko sekään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiolinja 7:n lopettamispäätös.

Niin, no sehän nyt on selvää että kumipyöräliikenne nyt varmasti kulkee, eri asia meneekö aikataulussa mutta kulkee silti. Itsekkin muutin työreittiäni niin että tarvitsisi raideliikennettä mahdollisimman vähän käyttää. Ja tämän vuoksi pääsin töihin vain 15minuuttia ajoissa (olin varannu 30min lisää aikaa töihin menoon) , joka johtui v50:stä joka oli pysäkillä n. 15min myöhässä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiolinja 7:n lopettamispäätös.

Niin, no sehän nyt on selvää että kumipyöräliikenne nyt varmasti kulkee, eri asia meneekö aikataulussa mutta kulkee silti. Itsekkin muutin työreittiäni niin että tarvitsisi raideliikennettä mahdollisimman vähän käyttää. Ja tämän vuoksi pääsin töihin vain 15minuuttia ajoissa (olin varannu 30min lisää aikaa töihin menoon) , joka johtui v50:stä joka oli pysäkillä n. 15min myöhässä.

Tämä on surullinen tilanne. Ennen muinoin asia tapasi olla juuri päin vastoin. Raideliikenne oli luotettavaa, raiteilla on aina kesäkeli, mainostettiin. Luultavasti tänäänkin ilman tuota onnetonta raiteilta suistumista raitioliikenne olisi luultavasti selviytynyt kunnialla. Sen sijaan epäilen vahvasti, että tässä säässä bussiliikenne on toiminut kovinkaan kaksisesti, kun raskas liikenne näissä oloissa jumittaa puoliväkisin ylämäkiin. Jos on toiminut, niin siitä kunnia jollekin. Ehkä tekniselle toimelle, joka olisi siis pystynyt pitämään bussireitit ajettavassa kunnossa.
 
Vs: Raitiolinja 7:n lopettamispäätös.

Kummallisesti lopetuksesta huolimatta meillä itäisessä Pasilassa linjan 7 vaunut kulkivat - peräti kaksi jonossa!
 
Vs: Raitiolinja 7:n lopettamispäätös.

Niin, no sehän nyt on selvää että kumipyöräliikenne nyt varmasti kulkee, eri asia meneekö aikataulussa mutta kulkee silti. Itsekkin muutin työreittiäni niin että tarvitsisi raideliikennettä mahdollisimman vähän käyttää. Ja tämän vuoksi pääsin töihin vain 15minuuttia ajoissa (olin varannu 30min lisää aikaa töihin menoon) , joka johtui v50:stä joka oli pysäkillä n. 15min myöhässä.

Mun täytyy kyllä tunnustaa, että olen niin leipääntynyt vuoden aikana raitiovaununkäyttäjäksi, että ei tullut edes mieleen mieleenkään yrittää vihdoinkin paikallistaa sen 23:n lähtöpysäkki Rautatientorilta. Myöhästymiseen olin tietysti varautunut, en liikenteen puuttumiseen.

Poikkeustilanteita varten voisi hommata jonkinlaisia pieniä inforuutuja, joissa pyörisi teksti, ettei kannata odottaa tai ainakin, että nyt kestää. Tämä ehkä kyllä vaatisi rahaa ja jonkun joka sitä tekstiä syöttäisi. Esim jos siihen seuraavat tulevat spårat-ruudulle saisi ne kaksi pientä ruutua yhdistettyä yhdeksi pitkäksi ruuduksi, kuten niissä uusissa näytöissä.
 
Vs: Raitiolinja 7:n lopettamispäätös.

Poikkeustilanteita varten voisi hommata jonkinlaisia pieniä inforuutuja, joissa pyörisi teksti, ettei kannata odottaa tai ainakin, että nyt kestää.
Onhan niissä vihreissä tauluissa alhaalla matriisinäyttö, jossa voi olla poikkeustietoa. Mutta sitä ei sinne tule, jos ei ole henkilöä, joka on poikkeustilanteesta tietoinen ja osaa syöttää tietonsa siihen näyttöön.

Mutta kumpaan kannattaa panostaa, poikkeuksien hallintaan vain niiden välttämiseen? Minusta ehdottomasti välttämiseen. Ei liity suoranaisesti lumeen, mutta kysyin Bergenissä, miten aikataulunäytöt on kytketty ratikoiden kulkuun. Vastaus oli, että aikataululla. Eli pysäkkinäyttö näyttää aikataulun aikaa, ja vaunut kulkevat ajallaan. Olisi heillä mahdollisuus näyttää myös ennustettua aikaa, mutta aikatauluaika toimii tarkemmin kuin ennustettu aika.

Tuntuu tämänkin päivän jälkeen, että meillä on raideliikenteessä tuudittauduttu ajatukseen siitä, etteivät kiskot ole talvesta liukkaita ja muuta ei tarvitse tehdä. Kumipyöräpuolella sen sijaan ymmärretään, että on pakko aurata, muuten ei toimi mikään. Tosin kokemus kolmelta bussiasemalta tänään osoittaa, että jostain syystä auraamista ei ymmärretä terminaaleilla. Ei se paljon lohduta, että katu on aurattu, kun bussi juuttuu lumeen asemallaan. Joten on saatu kävellä tulemattomien bussienkin vuoksi tässä ensilumessa.

Antero
 
Vs: Raitiolinja 7:n lopettamispäätös.

Tänään iltapäiväruuhkassa seiskan reitti oli Pasila-(normaali reitti)-Ooppera-Runeberginkatu-Kampin metroasema-RT-Kaisaniemi-Hakaniemi-(normaali reitti)-Pasila. Eli ohittaen Lasipalatsin kokonaan. Syytä poikkeusreittiin kuljettaja ei osannut antaa, mutta lunta ja lepsusti pysäköityjä autoja on tänään riittänyt.
 
Vs: Raitiolinja 7:n lopettamispäätös.

Poikkeustilanteita varten voisi hommata jonkinlaisia pieniä inforuutuja, joissa pyörisi teksti, ettei kannata odottaa tai ainakin, että nyt kestää.

Kuten Antero mainitsi, pysäkkinäyttöjen alareunassa on mahdollisuus näyttää poikkeustietoa. On myös mahdollista kytkeä näytöistä minuutit pois. HSL ei kuitenkaan ole katsonut tarpeelliseksi varata henkilöstöä tekemään tätä työtä. On edullisempaa jättää matkustajat heitteille poikkeustilanteissa.

Tiedoksi kuitenkin: Jos näytöt minuutit kelaavat nollaan normaalisti, mutta vaunuja ei näy, linja on lähes varmasti poikkeusreitillä. Poikkeusreitillä kuljetut metrit vaikuttavat minuutteihin usein samalla tavalla kuin normaalilla reitillä kuljetut metrit. Tietenkin tähänkin olisi olemassa toiminto, jolla väärä info saadaan pois, mutta ks. yltä.
 
Vs: Raitiolinja 7:n lopettamispäätös.

Kuten Antero mainitsi, pysäkkinäyttöjen alareunassa on mahdollisuus näyttää poikkeustietoa. On myös mahdollista kytkeä näytöistä minuutit pois. HSL ei kuitenkaan ole katsonut tarpeelliseksi varata henkilöstöä tekemään tätä työtä. On edullisempaa jättää matkustajat heitteille poikkeustilanteissa.

Jos HSL:n sivuille tulee infoa poikkeusreiteistä, niin ei luulisi olevan iso homma laittaa ne näkymään myös näissä pysäkkinäytöissä - ainakaan periaatteessa. Tietysti jos järjestelmä on huono, niin sitten se on vaikeaa.
 
Vs: Raitiolinja 7:n lopettamispäätös.

Tiedoksi kuitenkin: Jos näytöt minuutit kelaavat nollaan normaalisti, mutta vaunuja ei näy, linja on lähes varmasti poikkeusreitillä.

Käytännössä aina kun ko. tilanne on osunut kohdalle näyttö on vierinyt nollaan kerran-pari mutta sitten vaunu on kuitenkin tullut. Eli tämän neuvon perusteella en kuitenkaan heti toteaisi liikenteen ko. pysäkiltä puutuvan.
 
Takaisin
Ylös