Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2024

8.6

Liittynyt
5 Marraskuu 2014
Viestit
1,411
4.4.
Linjalla 10 MLNRV2 #97 vuorossa 195 ja 72 vuorossa 192. MLNRV2 #83 vitosella vuorossa 252 ja 85 linjalla 6/8 vuorossa 157. Opetusajossa MLNRV2 #78 Simonkadulla klo 10:04 menossa Kampintorin suuntaan, 77 Simonkadulla klo 10:11 menossa Rautatieasemalle päin, MLNRV1 #119 Simonkadulla klo 10:13 menossa kohti Kampintoria ja MLNRV2 #98 Fredrikinkadulla klo 14:47 menossa Eiran suuntaan.
 
7.4.

Viimeksi heinäkuussa linjalla ollut vaunu 117 seisoi Koskelan varikon pihalla koeajokilvin klo 14 aikaan. Se oli joko A-halliin johtavilla raiteilla tai pistoraiteilla 16-18.
 
Vaunun ensimmäinen osa on poikittain unioninkadulla ennen pitkääsiltaa, joten sotkee pahasti myös bussiliikenteen kun Rautatientorille ei pääse. Ilmeisesti kaikki bussilinjat kääntyy Hakaniemessä.
Tutkan mukaan ainakin nyt klo 16.15 paikkeilla bussit etelään (RT:lle) lainaavat pohjoiseen menevien kaistaa, joten pääsevät kyllä Rautatientorille. En ole ehtinyt reittilokista käydä läpi, miten homma on hoitunut pian onnettomuuden tapahtumisen jälkeen.
 
Tutkan mukaan ainakin nyt klo 16.15 paikkeilla bussit etelään (RT:lle) lainaavat pohjoiseen menevien kaistaa, joten pääsevät kyllä Rautatientorille.
Lainauksessa paksunnettu kohta ei välttämättä pitänyt paikkansa, se oli oletukseni tutkan reaaliaikaista karttaa katsoessani. Reittilokiin piirtyneet jäljet antavat osviittaa muunlaisista liikkeistä. Kuitenkin, jonkin verran klo 16 jälkeen bussit ovat jälleen pystyneet ajamaan Hakaniemestä Rautatientorille.
 
7.4.

Viimeksi heinäkuussa linjalla ollut vaunu 117 seisoi Koskelan varikon pihalla koeajokilvin klo 14 aikaan. Se oli joko A-halliin johtavilla raiteilla tai pistoraiteilla 16-18.
11.4.

Tänään taas viimeksi maaliskuussa 2022 linjalla ollut MLNRV2 82 seisoi A-halliin johtavilla raiteilla.

11.4.2024

Raitioliikenne pahasti sekaisin onnettomuuden takia Hakaniemen suunnalla. Screenshot bussitutkasta. Kuorma-auto ja nivelratikka kolaroineet. YLEn uutinen aiheesta. HS:n kuva.

Onko noin isoja kolhuja korjattu nivelvaunuista aikaisemmin? Ilmeisesti alhaisen vaunutarpeen takia vaunua ei välttämättä yritetä edes korjata, kuten 113:stakaan ei, mutta onko se edes mahdollista?
 
15.4.
Ykkösellä MLNRV2 #102 vuorossa 211, 100, 109, 78, 111, Artic 420, 408, 460, 421, 423 ja 439. MLNRV2 #93 opetusajossa Urheilutalolla klo 11:29 menossa kohti Sörnäisiä.
 
Ma 15.4.

Jokin Valmetin nivel kääntyi Mikonkadulta Aleksille 15.30 aikoihin. Oliko mahdollisesti koeajossa testaamassa jo monta kuukautta pois käytöstä ollutta raideosuutta?
 
18.4.2024

KLOY 616 opetusajossa Roihupellossa klo 15.09. Suunta Itäkeskukseen.
 
23.4.2024

Koska raitioliikennettä ei linjalla 15 tiistaiaamuna ole, sitä korvataan mm. erillisillä tilapäisbussilinjoilla:

Itäkeskus-Oulunkylä: Bussi 15X/550 kulkee n. 20 minuutin välein. Bussin lähtöpysäkki Oulunkylässä on Käpytie (H3162) Oulunkyläntiellä. Bussin lähtöpysäkki Itäkeskuksessa sijaitsee bussiterminaalissa.

Muilta osin HSL neuvoo käyttämään jo olemassa olevaa joukkoliikenteen verkostoa.

Linkki HSL:n tiedotteeseen.

Tuo 15X / 550 ei ehkä näy reaaliaikaisissa palveluissa.
 
Onpa radikaali päätös. Toki lämpötila on nollan pinnassa ja sateen todennäköisyys on korkea mutta luulisi, että tuollainen yhdistelmä toistuu tarpeeksi usein, että siihen olisi kehitetty ratkaisu. Eikö sama käynyt aikaisemmin talvella?
 
Onpa radikaali päätös. Toki lämpötila on nollan pinnassa ja sateen todennäköisyys on korkea mutta luulisi, että tuollainen yhdistelmä toistuu tarpeeksi usein, että siihen olisi kehitetty ratkaisu. Eikö sama käynyt aikaisemmin talvella?
16.2. on ollut edellinen tiedossani oleva katko alijäähtyneen vesisateen takia. Silloin katko koski iltapäivää ja alkuiltaa. Tämänkertainen katko alkoi jo eilisillan myöhäisliikenteen aikana eikä liikennettä pystytty käynnistämään nyt aamullakaan. Helmikuun tapausta aikaisemminkin on ollut hankaluuksia vastaavissa olosuhteissa.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Ilmeisesti haasteita on keskustaratikankin puolella, melkoisessa jonossa on tultu Koskelasta alas Kustaa Vaasan tietä ja edelleen Hämeentietä. Screenshot Bussitutkasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kustaa Vaasan tiellä näyttää tosiaan olevan aikamoista jonoa (joka juuri tätä viestiä kirjoittaessa on päässyt liikkeelle). Muualla rataverkolla on kuitenkin päästy onnistuneesti liikkeelle, ja jotkut vaunut kulkevat jopa aikataulussa. Mikäköhän estää PR15:llä liikennöinin, kun kaupunkiratikat kohtaavat vain pienempiä ongelmia? Onko PR15:n banaanin statuksella jotain tekemistä tuon kanssa?
 
Takaisin
Ylös