Rantaradan junia korvaava liikenne kesällä 2024

Liittynyt
4 Marraskuu 2005
Viestit
424
Rantaradalla tarvitaan vuonna 2024 kolmessa erässä junaliikennettä korvaavia linja-autoja Espoon kaupunkiradan rakentamisen vuoksi. HSL kilpailutuksen tulokset, ja tarkemmat tiedot liikenteen ajankohdista löytyvät HSL:n hallituksen pöytäkirjasta 23.1.2024.
  • Kohde A (213X toukokuu) : Koiviston auto Helsinki
  • Kohde B (211E toukokuu) : ei tarjouksia
  • Kohde C (211U toukokuu) : ei tarjouksia
  • Kohde D (213X kesä) : Koiviston auto Helsinki
  • Kohde E (211E kesä) : Nobina
  • Kohde F (211U kesä) : ei tarjouksia
  • Kohde G (213X syyskuu) : Koiviston auto Helsinki
  • Kohde H (211E syyskuu) : Nobina
  • Kohde I (211U syyskuu) : ei tarjouksia
Toimitusjohtaja valtuutettiin päättämään ilman tarjouksia jääneiden kohteiden hankinnasta. Kohteiden B, C ja I osalta toimitusjohtaja päätti 8.2.2024, että liikennöinti ostetaan suoraan Koiviston auto Helsingiltä (hankintapäätös). Kohteen F hankinta keskeytettiin (päätös).

Mahtaako tämä olla ensimmäinen kerta, kun HSL:n tarjouskilpailun johonkin kohteeseen ei saada ollenkaan tarjouksia?
 
Mahtaako tämä olla ensimmäinen kerta, kun HSL:n tarjouskilpailun johonkin kohteeseen ei saada ollenkaan tarjouksia?
Raideliikennettä korvaavien linjojen kilpailutuksissa noin on käynyt useasti aikaisemminkin.
 
Rantaradalla tarvitaan vuonna 2024 kolmessa erässä junaliikennettä korvaavia linja-autoja Espoon kaupunkiradan rakentamisen vuoksi. HSL kilpailutuksen tulokset, ja tarkemmat tiedot liikenteen ajankohdista löytyvät HSL:n hallituksen pöytäkirjasta 23.1.2024.
  • Kohde A (213X toukokuu) : Koiviston auto Helsinki
  • Kohde B (211E toukokuu) : ei tarjouksia
  • Kohde C (211U toukokuu) : ei tarjouksia
  • Kohde D (213X kesä) : Koiviston auto Helsinki
  • Kohde E (211E kesä) : Nobina
  • Kohde F (211U kesä) : ei tarjouksia
  • Kohde G (213X syyskuu) : Koiviston auto Helsinki
  • Kohde H (211E syyskuu) : Nobina
  • Kohde I (211U syyskuu) : ei tarjouksia
Olikos noiden linjojen reittejä julkistettu jo jossain?
 
Näkyy olevan tulossa myös 211Y, joka ajaa turunväylää Tuomarilaan menee Espoon keskuksen kautta ja siitä kehä III masalaan
 
Näkyy olevan tulossa myös 211Y, joka ajaa turunväylää Tuomarilaan menee Espoon keskuksen kautta ja siitä kehä III masalaan
Tosiaan ja tähän vielä lisänä: sekä 211U että 211Y kulkevat Siuntioon asti. Kuljettajaohjeiden perusteella jokainen lähtö kulkisi Siuntioon, mutta eihän se voi olla niin. Joka tapauksessa erillinen Siuntion linja näyttäisi jäävän pois.
 
Kuljettajaohjeissa on myös linja 911X Espoon keskus - Kirkkonummi. Milleköhän liikennöitsijälle menee?
Tätä linjaa tullaan ajamaan 15.5. ja 20.5. Lähtöaika Muuralan(Espoon) asemalta on 1:08. Toiseen suuntaan sitä ei ajeta ollenkaan, tämän aikataulun valossa.
 
Tuo kohde F pilkottiin kolmeen osaan ja järjestettiin uusi tarjouskilpailu. Tänään HSL:n toimitusjohtaja on valinnut kilpailun voittajat.
Kohteet J ja K voitti Pohjolan Liikenne ja kohteen L Koiviston Auto Helsinki. Hankintapäätös
 
HSL:n sivuilta löytyvästä kartasta näkyy nyt linjojen lopullinen numerointi. 211E/U/X pysähtyvät väliasemilla ja kulkevat Kauklahteen/Kirkkonummelle/Siuntoon, ja 249Y kulkee aikaisemmin mainitun 211Y:n reittiä. Osa vuoroista jää Kirkkonummelle ja osa jatkaa Siuntioon. 249Y kulkee vain kesän pitkän katkon aikana.
1715123022421.png
 
Minulle hahmottuu 211X:n ja 249Y:n väliset erot parhaiten reittioppaan avulla. X-kirjaimesta huolimatta 211X ei ole todellinen pikalinja vaan nopea yhteys muodostetaan 249Y:llä. 249Y menee Leppäsolmun ja Tuomarilan liittymän välin Turun moottoritietä eli valtatietä 1. Vaikka noilla 211-linjoillakaan ei kovin monta välipysäkkiä kaiken kaikkiaan ole, niin ne menevät erityisesti tuolla välillä mutkittelevaa katuverkkoa pitkin. 249Y:n pikalinjaluonne jatkuu Espoon keskuksen jälkeenkin, se menee Espoon keskuksesta Kehä III:lle ja sitä pitkin suoraan Masalaan, kun taas 211X ajaa alempaa tie-/katuverkkoa hyödyntäen Kauklahteen ja vasta sitten Kehä III:lle.
 
Takaisin
Ylös