Ratikka voisi jatkua Pirkkalaan asti, lehtijuttu

Liittynyt
17 Joulukuu 2021
Viestit
356
Tampereen raitiotielinjalle 1 suunnitellaan jatkoa linja-autoasemalta Pirkkalaan ja keskussairaalta Linnainmaalle. Suunnittelu tehdään Tampereen kaupungin, Pirkkalan kunnan ja Tampereen Raitiotie Oy:n yhteistyönä.

En löytänyt äkkiseltään tästä ketjua, joten avaan tämän.

Eilen oli juttu Pirkkalainen-lehdessä. Kauhuistuin kyllä kovin.

Huomioita lehtijutusta:
  1. Pirkkalaan vain 5 ratikkapysäkkiä. Tampereelle vain 6 ratikkapysäkkiä. Palvelevatko nuo kaikkia vai vain joitakin?
  2. Nuolialantiellä suurin muutos on suunniteltu joukkoliikennekadun osuus Härmälänrannan liittymän ja Toivonkadun välille. Autoilijat isokin haitta? Veronmaksajat?
  3. Muutoksia Hatanpäällä, Härmälässä ja Pirkkalassa: Kiskot keskellä ajorataa, yhdet autokaistat, pyörätiet ja jalankulku molemmin puolin.
  4. Partolassa ratikkapysäkki nykyiselle Prisman parkkipaikalle, viereen vaihtoterminaali bussiliikenteen ja ratikan linkiksi. Pirkkalassa päätepysäkki Suupantorilla.
  5. Suupantien ja Naistenmatkantien liittymään iso liikenneympyrä.
Hankesuunnitelma valmistuu keväällä 2023. Se ei tähtää välittömään raitiotien rakentamiseen. Työn tavoitteena on tuottaa tekninen suunnitelma, kattava vaikutusten arviointi, vaihtoehtovertailu ja hyöty-kustannuslaskelma, jonka perusteella Tampereen ja Pirkkalan kunnanvaltuustot voivat päättää raitiotielinjan mahdollisesta toteutussuunnitteluun ryhtymisestä alkukeväällä 2023. Toteutussuunnittelu voisi ajoittua vuosille 2023–2024, jolloin Pirkkala-Linnainmaa-raitiotien radan rakentaminen olisi mahdollista vuosina 2025–2028.

Tuo ratikkapysäkki ja ilmeisesti bussiterminaali olisi sitten Prisma Pirkkalan parkkipaikalla, ainakin osittain jotenkin, niin herää kysymys että mihin sitten Prisman asiakkaat pysäköidään? Jo nyt siellä ei ole yhtään tilaa, kun pihat autoja täynnä Rustan, Prisman yms. asiakkaita. Prismakin on itse asiassa remontoitu S-market. Sitä on laajennettu. Ajattelevatko Pirkkalan ja Tampereen vihreät että jatkossa kaikki asiakkaat tulisivat Ratikalla Prismaan, ei tule käymään. Älkää unta nähkö. Vähän skeptinen olen tämän tarpeellisuudesta. Näki sen toisaalta myös muualla, missä ratikkaa on, pysäkkivaraus on - mutta asiakkaat eivät siitä mitään hyödy. Vierestä katsovat kun kaunis ratikka menee ohi.

https://pirkkalainen.com/lehdet//2022/Nro 15 Pirkkalainen 13.4.2022.pdf

Minusta tänne ei tarvita ratikkaa. Bussit on toiminut hyvin, kunhan niitä ajettaisiin kohteisiin, joihin ihmismassat menevät.

pysakit.JPG

Pysäkit on suorastaan huumoria, mutta jollain tavallahan ratikka täytyy saada nopeammaksi? Suunnilleen kolme pysäkkiä viiden kilometrin välein, kyllä aika moni huonojalkainen siinä luopuu yrittämisestä.

Ratikka huolettaa, koska Naistenmatkantie olisi tulossa täysin auto/ratikkakaduksi tuon jutun mukaan. Bussit tietysti häviävät ratikkareitiltä lähes täysin/kokonaan.

Ratikka vie täten ne muut pysäkit, joita väistämättä harvennetaan bussipysäkkien määristä. Ketä tämä palvelisi, saako kysyä? Kävellä 1-2 kilometriä lisää, kun nykyään pysäkki ihan vieressä?

Muita ihmetyttää miten vaihto, esim. linjalla 12 ratikkaan ja kuka viitsisi vaihtaa esim. lumimyräkässä?

Toivottavasti hanke ei toteudu. Minun puolesta ratikka voisi mennä Härmästä takaisin Tampereelle messukeskuksen kautta. Tänne sitä kastematoa ei tarvita.

Muilla sanottavaa? Tuskin se paljoa merkkaa, kun ja jos puisto-osasto niin haluaa muiden puolueiden tuella.
 

Liitetiedostot

  • rasse.jpg
    rasse.jpg
    118.6 KB · Lukukerrat: 267
Viimeksi muokattu:
Ei kai tuonne mitään ratikkaa kannata enää rakentaa. Korkeintaan keskustaan yksi linja lisää mutta tuonne skutsiin? Tehkööt Tampereella mitä tekee kun eipä se käy omalle kukkarolleni. Koko idea on täysin järjetön ja typerä, yksinkertaisesti
 
Pirkkalaan vain 5 ratikkapysäkkiä. Tampereelle vain 6 ratikkapysäkkiä. Palvelevatko nuo kaikkia vai vain joitakin?

Tuo ratikkapysäkki ja ilmeisesti bussiterminaali olisi sitten Prisma Pirkkalan parkkipaikalla, ainakin osittain jotenkin, niin herää kysymys että mihin sitten Prisman asiakkaat pysäköidään? Jo nyt siellä ei ole yhtään tilaa, kun pihat autoja täynnä Rustan, Prisman yms. asiakkaita. Prismakin on itse asiassa remontoitu S-market. Sitä on laajennettu. Ajattelevatko Pirkkalan ja Tampereen vihreät että jatkossa kaikki asiakkaat tulisivat Ratikalla Prismaan, ei tule käymään. Älkää unta nähkö. Vähän skeptinen olen tämän tarpeellisuudesta. Näki sen toisaalta myös muualla, missä ratikkaa on, pysäkkivaraus on - mutta asiakkaat eivät siitä mitään hyödy. Vierestä katsovat kun kaunis ratikka menee ohi.

Minusta tänne ei tarvita ratikkaa. Bussit on toiminut hyvin, kunhan niitä ajettaisiin kohteisiin, joihin ihmismassat menevät.

Pysäkit on suorastaan huumoria, mutta jollain tavallahan ratikka täytyy saada nopeammaksi? Suunnilleen kolme pysäkkiä viiden kilometrin välein, kyllä aika moni huonojalkainen siinä luopuu yrittämisestä.

Ratikka huolettaa, koska Naistenmatkantie olisi tulossa täysin auto/ratikkakaduksi tuon jutun mukaan. Bussit tietysti häviävät ratikkareitiltä lähes täysin/kokonaan.

Ratikka vie täten ne muut pysäkit, joita väistämättä harvennetaan bussipysäkkien määristä. Ketä tämä palvelisi, saako kysyä? Kävellä 1-2 kilometriä lisää, kun nykyään pysäkki ihan vieressä?

Muita ihmetyttää miten vaihto, esim. linjalla 12 ratikkaan ja kuka viitsisi vaihtaa esim. lumimyräkässä?

Toivottavasti hanke ei toteudu. Minun puolesta ratikka voisi mennä Härmästä takaisin Tampereelle messukeskuksen kautta. Tänne sitä kastematoa ei tarvita.

Muilla sanottavaa? Tuskin se paljoa merkkaa, kun ja jos puisto-osasto niin haluaa muiden puolueiden tuella.

Pysäkkien määrä

Ei tuo pysäkkien määrä ole niin vähäinen kuin mitä annat ymmärtää. Esim. Tampereen puolisen osuuden 6 pysäkkiä on välillä, jonka pituudeksi näyttää merkityn 4,7 km. Ei siis kolme pysäkkiä viidellä kilometrillä vaan kuusi. Aika lailla vastaava Pirkkalan puolella, viidellä pysäkillä. Eli pysäkkiväli alle kilometrin kuitenkin. Näin Helsinkiläisenä tuntuu aika luontevalta, että nopealla runkolinjalla on tavallista pidempi pysäkkiväli. Se voi olla jollekin huono, mutta se on myös vetovoimatekijä ratikalle sen muiden etujen lisäksi. Joita ratikoilla kyllä on, vaikka foorumilla jotkut eivät siihen uskokaan. Ja pysäkit aika varmasti sijoittuvat mahdollisimman lähelle suurinta osaa asiakaskunnasta eli kaikkein tiiveimmin rakennetuille paikoille.

Mitä karttaa katson aluetta tarkemmin tuntematta, niin kävelymatka pysäkille näyttää ihan kohtuulliselta. Matkalla on rakentamattomia ja hyvin väljästi rakennettuja alueita ja rakentaminen on keskittynyt melko lähelle ratikan reittiä.

Prisma

Jutun kuvatekstistä tulkitsisin, että markettirakennukset korvataan ajan myötä uusilla ja aluetta tiivistetään. Veikkaisin, että samalla pysäköinti siirtyisi pysäköintihalliin. Vaihdon merkitystä voi pienentää mahdollisuus hoitaa vaikka ostoksia samalla. Halutessaanhan vaihdosta voi myös tehdä mahdollisimman mukavan rakentamalla pysäkistä mukavan. Se toki maksaa, mutta on mahdollista.

Ratikan etuja

Ratikan etuja ovat mm. korkea kuljetuskapasiteetti, linjan säilyvyys kiinteän infrastruktuurin vuoksi ja kyllä se vain monia houkuttelee enemmän kuin bussi. Itsekin helsinkiläisenä käytän mieluummin ratikkaa kuin bussia. Sitäkin mieluummin toki metroa. Lisäksi harvempi pysäkkiväli nopeuttaa matkaa ja on ihan toimiva ratkaisu hyvin suunniteltuna. Ratikka vissiin yleisesti nostaa myös maan ja asuntojen arvoa, jos sen kokee plussaksi. Myös oma ajokaista ratikalla voi sujuvoittaa matkantekoa.
 
Pysäkkien määrä

Ei tuo pysäkkien määrä ole niin vähäinen kuin mitä annat ymmärtää. Esim. Tampereen puolisen osuuden 6 pysäkkiä on välillä, jonka pituudeksi näyttää merkityn 4,7 km. Ei siis kolme pysäkkiä viidellä kilometrillä vaan kuusi. Aika lailla vastaava Pirkkalan puolella, viidellä pysäkillä. Eli pysäkkiväli alle kilometrin kuitenkin. Näin Helsinkiläisenä tuntuu aika luontevalta, että nopealla runkolinjalla on tavallista pidempi pysäkkiväli. Se voi olla jollekin huono, mutta se on myös vetovoimatekijä ratikalle sen muiden etujen lisäksi. Joita ratikoilla kyllä on, vaikka foorumilla jotkut eivät siihen uskokaan. Ja pysäkit aika varmasti sijoittuvat mahdollisimman lähelle suurinta osaa asiakaskunnasta eli kaikkein tiiveimmin rakennetuille paikoille.

Mitä karttaa katson aluetta tarkemmin tuntematta, niin kävelymatka pysäkille näyttää ihan kohtuulliselta. Matkalla on rakentamattomia ja hyvin väljästi rakennettuja alueita ja rakentaminen on keskittynyt melko lähelle ratikan reittiä.

Prisma

Jutun kuvatekstistä tulkitsisin, että markettirakennukset korvataan ajan myötä uusilla ja aluetta tiivistetään. Veikkaisin, että samalla pysäköinti siirtyisi pysäköintihalliin. Vaihdon merkitystä voi pienentää mahdollisuus hoitaa vaikka ostoksia samalla. Halutessaanhan vaihdosta voi myös tehdä mahdollisimman mukavan rakentamalla pysäkistä mukavan. Se toki maksaa, mutta on mahdollista.

Ratikan etuja

Ratikan etuja ovat mm. korkea kuljetuskapasiteetti, linjan säilyvyys kiinteän infrastruktuurin vuoksi ja kyllä se vain monia houkuttelee enemmän kuin bussi. Itsekin helsinkiläisenä käytän mieluummin ratikkaa kuin bussia. Sitäkin mieluummin toki metroa. Lisäksi harvempi pysäkkiväli nopeuttaa matkaa ja on ihan toimiva ratkaisu hyvin suunniteltuna. Ratikka vissiin yleisesti nostaa myös maan ja asuntojen arvoa, jos sen kokee plussaksi. Myös oma ajokaista ratikalla voi sujuvoittaa matkantekoa.
Kappas, näkyy tosiaan olevan 5 kilometrin välillä nuo 5-6 pysäkkiä.

Kartta vähän huonolaatuinen lehtijutusta zoomattuna, mutta kyllä siitä nyt näkee kun tarkemmin katsoo. Sanotaanko, että Pirkkala painottaa asutuksen Naistenmatkantielle ja nyt on rakennettu/rakentumassa esim. Soljan alue jota 8 palvelee. Jos tuo ratikka tulee, eikä kasia enää kulje, niin olisi suorastaan ihmeellistä jättää tuo alue oman onnensa nojaan. Vai robottiautoillako aikovat ihmisiä liikuttaa? Huonojalkaisia tuo kilometri ei lämmitä, kun sinne Naistenmatkantiellekin saattaa olla esim. kaukaisimmista sijainneista sen 0,5-1km. Eli kyllä sitä käveltävää tulee, eikä taida olla mitään Sale-pyöriä täälläpäin kuitenkaan, ja vaikka olisikin niin ei talvisin.

Jos ratikkaa tuodaan nopeampana kuin bussi, niin ovatko päättäjät kokeilleet nopeaa bussivuoroa? Pirkkalasta sinne Hervantaan mottoritietä. Nopea on.

Pitäisikö koittaa esim. nopeampaa kasia, joka jättäisi joka toisen pysäkin välistä, niin saataisiin ajoajasta minuutteja pois. Pysäkkejä vaan pois kuviosta, niin säästyisi miljoonia ja taas miljoonien miljoonia.

Prismaan on satsattu paljon rahaa, laajentamalla ja remontoimalla S-market, joten en jaksa uskoa siihen että se ihan heti purettaisiin. Jos puretaan ratikan ja terminaalin tieltä, niin sitten taisi olla huono investointi.

Itse en ratikkaa kannata Pirkkalaan asti, minusta täällä ei ole bussiongelmaa.

Se oikea ruuhka on Härmälässä, joten miksi ratkaista sitä täällä? Härmälässäkin bussit on täysiä vain yhdestä syystä. Ihmiset ahtautuvat ensimmäiseen, vaikka perässä tulisi toinen auto hetken kuluttua tyhjempänä.

Jos jonkunlainen ratikka/bussiterminaali myöhemmin tänne tulee, ehdottomasti katettu. En minä ainakaan jaksa missään avoimessa ilmassa kulkuneuvoa vaihtaa kun ulkona sataa kaatamalla.

Pahoin tosin pelkään, että tulee sama tilanne kuin Taysissa eli kastut kuitenkin, vaikka olevinaan jokin katos onkin.

Jutussa ei tosin puhuta sitäkään, että mitä käy esim. linjalle 12 jos ratikka tänne tulisi. Se kuitenkin voisi mahdollisesti jatkua, koska menee vähän eri reittiä kuin linja 8 tai tuleva ratikka.

Ratikka kyllä lisää alueen vetovoimaa, mutta samalla asuntosijoittajat sen huomaavat, ja nostavat asumisen hintaa. Ratikan tuoma vetovoima lahjoitetaan täysin gryndereille.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös