Ruotsissa runsas kymmenen vuotta sitten "yksityistetty" eli 15 kunnan kuntayhtymälle luovutetulla sisämaanradalla (Inlandsbanan) aiemmin sesongittaiseksi supistettu henkilöliikenne aiotaan palauttaa osalla rataa ympärivuotiseksi. Tässä linkissä kerrotaan asian taustoista. Liikenne tulisi olemaan läänin ostamaa, mutta operoijana on kuntien rautatieyhtiö.
Ruotsissa rautateiden siirrosta paikallishallinnolle on toinenkin esimerkki, Roslagsbananin verkoston eteläosa, joka läänillistettiin vuonna 1972.
Miten on, voisiko tällainen ratkaisu Suomessakin yksinkertaistaa ja rationalisoida liikenteenhoitoa, lähinnä sivuradoilla? Kunnat, TE-keskukset tai maakunnat olisivat varmasti riippuvaisia valtion tuesta, mutta etuna toisaalta voisi olla hallinnon ja liikenteenhoidon parempi kontakti toisiinsa. Lähinnä Martinlaakson rata tai jotkin syrjäseutujen radat voisivat kenties tulla kysymykseen.
Ruotsissa rautateiden siirrosta paikallishallinnolle on toinenkin esimerkki, Roslagsbananin verkoston eteläosa, joka läänillistettiin vuonna 1972.
Miten on, voisiko tällainen ratkaisu Suomessakin yksinkertaistaa ja rationalisoida liikenteenhoitoa, lähinnä sivuradoilla? Kunnat, TE-keskukset tai maakunnat olisivat varmasti riippuvaisia valtion tuesta, mutta etuna toisaalta voisi olla hallinnon ja liikenteenhoidon parempi kontakti toisiinsa. Lähinnä Martinlaakson rata tai jotkin syrjäseutujen radat voisivat kenties tulla kysymykseen.