Rautatientorin poistumispysäkki

Liittynyt
23 Lokakuu 2013
Viestit
45
Mikä järki on Rautatientorin poistumispysäkissä Kansallisteatterin edessä. Juuri kukaan ei mene teatteriin vaan ihmiset kulkevat bussien seassa kohti Rautatieasemaa tai Kaivokatua. Samalla melkein jää sen bussin alle, josta on juuri poistunut. Olisi paljon järkevämpää jättää sinne sille laiturille, jolle bussi menee, jolloin olisi vähemmän käveltävää. Toki vielä parempi olisi suunnitella koko tori uudestaan, jotta sen poistumispysäkin voisi Elielinaukion tapaan panna järkevään kohtaan.
 
Joidenkin linjojen bussit ajaa ajoittain suoraan lähtöpysäkille. Ongelma on kuitenkin, että suurimmalta osalta pysäkeistä lähtee useita eri linjoja ja/tai linjojen vuoroväli on niin lyhyt ja matka-ajoissa heittoa, että useampikin bussi ehtii saapua ennen edellisen lähtöä. Ja taukopaikoille meno jos on saapunut jo lähtöpysäkille tarkoittaa käytännössä Mikonkadun kautta kiertämistä. Suoraan taukopaikalle menokaan ei onnistu, kun ne ovat väärällä puolella korokkeita, eli matkustajat poistuisivat kadulle.

Rautatientorin ahtaus tai linjojen paljous on perimmäinen ongelma. Rautatientori ja Elielinaukio vievät suunnilleen saman verran tilaa, mutta Rautatientorilla on 16 lähtö tai jättöpysäkkiä sekä n.17 taukopaikkaa busseille, kun taas Elielinaukiolla on 19 pysäkkiä joista puolta käytetään taukopaikkana ja jotkin käytössä olevista laitureista ei ole enää kuin yölinjan käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi hyvin monet Rautatientorin bussilinja ovat kierrätyksessä keskenään ja yksittäisen bussin linja voi muuttua joka kerta kun saapuu RT:lle.

Myös omasta mielestäni RT:n bussiterminaali tulisi suunnitella uudestaan. Kaikkein paras ratkaisu olisi mielestäni se, että sekä RT että Elielinaukio voitaisiin korvata yhdellä isolla terminaalilla.
 
Myös omasta mielestäni RT:n bussiterminaali tulisi suunnitella uudestaan. Kaikkein paras ratkaisu olisi mielestäni se, että sekä RT että Elielinaukio voitaisiin korvata yhdellä isolla terminaalilla.

Trendi on kuitenkin se, että keskustaan päättyvä bussiliikenne vähenee jatkuvasti, koska se korvautuu raideliikenteellä. Jos yöliikenne järjestettäisiin toisin, ei kaukoliikenteen bussiliikenteen terminaalin lisäksi tarvittaisi keskustaan muita varsinaisia bussiterminaaleja.
 
Isot pääteasemakentät kannattaisi ihan kokonaan ajaa pois keskustasta. Heilurilinjoille sujuvat väylät keskustan läpi, ja päättärit voivat sijaita väljemmillä vesillä.
 
Nykymuotoinen Rautatientorin terminaali toimi todella pitkään ilman erillistä poistumispysäkkiä. Ongelmana oli, että koska pikapysäköintipaikat ovat kunkin laiturivälikön vasemmassa reunassa, ajoivat bussit usein suoraan pikapysäköintipaikalle ja purkivat matkustajat ajoradalle. Noin 15 vuotta sitten tehtiin sitten purkupysäkki, aluksi Vilhonkadulle ennen Mikonkatua eli varsin kauaksi. Seuraavassa vaiheessa rakennettiin purkulaiturit Kansallisteatterin eteen.
 
Lisäksi hyvin monet Rautatientorin bussilinja ovat kierrätyksessä keskenään ja yksittäisen bussin linja voi muuttua joka kerta kun saapuu RT:lle.

Myös omasta mielestäni RT:n bussiterminaali tulisi suunnitella uudestaan. Kaikkein paras ratkaisu olisi mielestäni se, että sekä RT että Elielinaukio voitaisiin korvata yhdellä isolla terminaalilla.

Niinkuin maanalaisella bussiterminaalilla?
 
Trendi on kuitenkin se, että keskustaan päättyvä bussiliikenne vähenee jatkuvasti, koska se korvautuu raideliikenteellä. Jos yöliikenne järjestettäisiin toisin, ei kaukoliikenteen bussiliikenteen terminaalin lisäksi tarvittaisi keskustaan muita varsinaisia bussiterminaaleja.

Tuohonhan on yksi erittäin toimiva, mutta melko kallis ratkaisu: Töölön metro vähintään Viikkiin asti. Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän bussit tulisivat Töölöntullille, josta olisi suora vaihtoyhteys Meilahden metroasemalle. Käpylään pitäisi rakentaa kunnollinen vaihtoterminaali Tuusulanväylän busseille. Vaihtoterminaali mahdollisella Mäkelänrinteen metroasemalla voisi myös toimia. Viikissä olisi sitten vaihtoterminaali Lahdenväylän linjojen ja metron välillä.

Sitten vain yöliikennettä metrolle ja toimivat vaihtoyhteyden busseihin. Matka-ajat muuttuisivat seuraavasti yöliikenteen osalta: Meilahti 8min -> 5min+vaihto, Käpylä 16min -> 7min+vaihto, Kumpula 11min -> 9min+vaihto, Viikki 16min -> 14min+vaihto. Toisin sanoen matka-ajat pysyisivät lähes samana yöaikana, puhumattakaan ruuhka-ajoista.
 
Yöliikennettä on sen verran vähän, että sen saa ajettua katuverkosta sellaisessa skenaariossa, jossa Rautatientoria ei enää käytetä päiväsaikaan. Joskus olen itse miettinyt, eikö bussiterminaalin päälle voisi rakentaa rakennusta ja terminaali olisi rakennuksen katutasossa siten että bussien odotustila ei olisi ulkotilaa vaan hyvin muuhun rakennukseen integroituvaa sisätilaa. Bussiterminaalin viemä tila menee nykyisin hukkaan.
 
Aukioita on jo likvidoitu niin paljon, että ainakin Rautatientori pitää säästää rakentamiselta.
Näin on. Olisi ennemmin rakennettu vaikka kaikkiin Jätkäsaaren ja Kalasataman taloihin yksi kerros enemmän ja jätetty aukiot rauhaan. Myös Elielinaukio saisi säilyä nykyisellään.
 
Rautatientori on kai jo suojeltu, tai ainakin näkymä asemalle, eli siihen ei saisi rakentaa vaikka halua olisi. Bussiterminaalia tuskin sulkee kokonaan pois huono maa-aines, vaan sen sijaan se, että kaupungilla on ollut halua kytkeä lisää keskustan liiketilasta toisiinsa maanalaisilla käytävillä ja osana sitä Asematunnelin laajentaminen Fennia-kortteliin asti ja samalla lisäämällä liiketilaa bussiterminaalin ja torin alle. Jos tuolle paikalle siis tehtäisiin bussiterminaali, sen olisi oltava joko liiketilojen alla, jolloin maa-aines on vielä suurempi ongelma, tai vielä kauenpana Rautatieasemasta, ettei bussien tunnelit risteä tasossa jalankulun kanssa maan alla.

Näin on. Olisi ennemmin rakennettu vaikka kaikkiin Jätkäsaaren ja Kalasataman taloihin yksi kerros enemmän ja jätetty aukiot rauhaan.

Tehokkaampaa rakentamista Jätkäsaaressa rajoittaa pysäköintipaikkaminimit.
 
Bussiterminaalia tuskin sulkee kokonaan pois huono maa-aines,

Eipä todellakaan sulje pois, Helsinki ei ole köyhä ja kipeä, jos pitää maksaa huonon maa-aineksen aiheuttamat ongelmat, esim Suvilahti ja Malmin lentokentän alue.

Eli eiköhän Rautatientorin alle voitaisiin rakentaa bussiterminaali, mutta sille tuskin on tarvetta tulevaisuudessa.
 
Tuohonhan on yksi erittäin toimiva, mutta melko kallis ratkaisu: Töölön metro vähintään Viikkiin asti. Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän bussit tulisivat Töölöntullille, josta olisi suora vaihtoyhteys Meilahden metroasemalle. Käpylään pitäisi rakentaa kunnollinen vaihtoterminaali Tuusulanväylän busseille. Vaihtoterminaali mahdollisella Mäkelänrinteen metroasemalla voisi myös toimia. Viikissä olisi sitten vaihtoterminaali Lahdenväylän linjojen ja metron välillä.

Siis luot ideaa runkolinjasta uudestaan. Sehän oli kovin suosittu. Liityntälinjasysteemi toimii,kun se bussin osuus on pieni. Jos ensin mennään pitkä matka bussilla ja sitten muutama kilometri metrolla ei siinä ole mitään mieltä.
 
Takaisin
Ylös