Runkolinja 600 nivelbussit

Liittynyt
29 Heinäkuu 2009
Viestit
10
Runkolinjaa 600 tullaan ajamaan myös nivelbusseilla 14.08.2023 alkaen.

Miten nivelbussilla lähtö lentoasemalta onnistuu?

Lähtölaiturista pitää peruuttaa, mutta nivelbussilla ei voi peruuttaa? Menee linkkuun!
 
Miten nivelbussilla lähtö lentoasemalta onnistuu?

Lähtölaiturista pitää peruuttaa, mutta nivelbussilla ei voi peruuttaa? Menee linkkuun!

300:lla on ollut ajoittain nivelbusseja ja sen lähtöpysäkki on nimenomaan Elielinaukion vinolaitureissa. Onko joku ollut näkemässä miten hyvin lähtö on tapahtunut niiltä?
 
300:lla on ollut ajoittain nivelbusseja ja sen lähtöpysäkki on nimenomaan Elielinaukion vinolaitureissa. Onko joku ollut näkemässä miten hyvin lähtö on tapahtunut niiltä?

En ole nähnyt 300:n lähtevän, mutta 40:n nivelbussit ajetaan joskus odottamaan Elielinaukion vinolaitureihin. Olen nähnyt sellaisen peruuttavan pari kertaa ja onnistui kummallakin kerralan ihan hyvin.
 
Ei nivelen peruuttamisessa ole sinänsä mitään kummallista, se on periaatteessa samanlaista kuin peräkärryn kanssa peruuttaminen - jota tavaraliikenteen yhdistelmät tekevät ihan rutiinihommana. Jos sitä ei ole harjoitellut, niin se voi tuottaa vaikeuksia, mutta sitten kun homma on hallussa, se menee helposti.

Korkealattiaisten nivelten aikaan niitä säilytettiin varikoilla ruuduissa tai halleissa, joista peruutettiin pois. Vaikkapa Tukholmassa liikennöinti nivelillä peruutuslaitureista on ihan arkipäivää.
 
Tuleeko HelB:lle lisää niveliä, vaikka ko. linjan sopimus ei ole vaihtumassa?
 
Tuleeko HelB:lle lisää niveliä, vaikka ko. linjan sopimus ei ole vaihtumassa?

570:n automäärä on 16 eli vara-autojen kanssa kalustotarve on periaatteessa 18, mutta HelB hankki 19 niveltä. Niitä oli samalla kahdella lähdöllä keväällä kesäaikataulujen vaihtumiseen asti linjalla 560. Sillä linjalla on pikalaturi vielä vain toisessä päässä, kun taas 600:lla on kummassakin, eli pitempiaikainen ajo onnistuu vaikka toisessa päässä olisi laturi pois pelistä.

Helb on tarjonnut sähkniveltä Ojangon paketissa melkein puolella siitä kilometrihinnasta, jolla dieseltelejä ajetaan 600:lla eli luulisi olevan halvempaa ajaa niveliä niin paljon kuin on vapaana, kuin seisottaa ylimääräistä.

Tosin lisää on tulossa myös 560:n uuteen sopimukseen syksyllä 2024, mutta tässä ei välttämättä ole vielä niistä kyse.
 
Ei nivelen peruuttamisessa ole sinänsä mitään kummallista, se on periaatteessa samanlaista kuin peräkärryn kanssa peruuttaminen - jota tavaraliikenteen yhdistelmät tekevät ihan rutiinihommana. Jos sitä ei ole harjoitellut, niin se voi tuottaa vaikeuksia, mutta sitten kun homma on hallussa, se menee helposti.

Korkealattiaisten nivelten aikaan niitä säilytettiin varikoilla ruuduissa tai halleissa, joista peruutettiin pois. Vaikkapa Tukholmassa liikennöinti nivelillä peruutuslaitureista on ihan arkipäivää.
Jopa tuplanivelellä peruuttaminen hyvinkin ahtaissa paikoissa onnistuu asiansa osaavilta. Linkin kuva on otettu Zürichissä VBZ:n varikolla.
 
Tätä peruuttamista käytiin kokeilemassa kentällä ja jos pääsee suoraan ajamaan lähtölaituriin, niin ongelmaa ei ole. Jos taas pitää kiertää lentoasema ympäri, niin ongelmia voi olla tiedossa sillä autoa ei saa suoraksi lähtölaituriin, vaan kärry jää väärään suuntaan vinoon ja käännös on muutenkin melko ahdas.
 
43:n yövuoroja ajettiin aikanaan nivelellä Elielinaukiolta. Ei ollut ongelmia peruuttaa pois laiturista
 
43:n yövuoroja ajettiin aikanaan nivelellä Elielinaukiolta. Ei ollut ongelmia peruuttaa pois laiturista

Mielenkiintoista, tämä olikin itselleni uusi tieto.

Milläköhän kalustolla ja liikennöitsijällä? 43 oli Helbin linjoja ja heille taisi tulla nykyiset volvon nivelet vasta myöhemmin?
 
Milläköhän kalustolla ja liikennöitsijällä? 43 oli Helbin linjoja ja heille taisi tulla nykyiset volvon nivelet vasta myöhemmin?

Suomen Turistiauton aikaan heidän silloisilla nivelillään. STA:n viimeiset nivelet poistettiin vähän ennen kuin firmasta tuli HelB ja HKL-Bussiliikenne fuusioitiin siihen.
 
Suomen Turistiauton aikaan heidän silloisilla nivelillään. STA:n viimeiset nivelet poistettiin vähän ennen kuin firmasta tuli HelB ja HKL-Bussiliikenne fuusioitiin siihen.

Aa siis juu, kiitos tiedosta. Taisin hieman hätäisesti lukea. Ymmärsin että olisi testattu viimeisillä vuoroilla 43:lla ennen nykyisen 40:n aloitusta. My bad :)
 
Helsingin Bussiliikenteen nykyiset nivelbussit on sijoitettu Ojankoon. Onko osa linjan 600 liikenteestä tarkoitus siirtää Ojangon varikon hoidettavaksi, vai millä tavoin nivelet on ajatus sijoittaa tuolle linjalle? Vai ajetaanko jo nyt jotain 600:sen sarjoja Ojangosta?
 
Helsingin Bussiliikenteen nykyiset nivelbussit on sijoitettu Ojankoon. Onko osa linjan 600 liikenteestä tarkoitus siirtää Ojangon varikon hoidettavaksi, vai millä tavoin nivelet on ajatus sijoittaa tuolle linjalle? Vai ajetaanko jo nyt jotain 600:sen sarjoja Ojangosta?

Helpostihan 570 ja 600 saa kiertämään keskenään kalustokierroissa/työvuoroissa haluttaessa.
 
Takaisin
Ylös