Ruoholahden sillan remontista aiheutuvat ruuhkat

Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Ja se on petterien ja killerpoppien mielestä ihan ok. Terveisiä vaan Nurmijärvelle!

Ei aina pidä provosoitua kun provosoidaan. "Petteri" on keksitty nimimerkki ja Killerpop tamperelainen bussiharrastaja ja ratikanvastustaja. Kun asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin, niin ei noissa heitoissa minusta mitään yllättävää tai ihmeellistä ole.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Osa busseista voisi jäädä Ruoholahteen. Pääseehän sieltä nopeasti metrolla keskustaan. Silloin kun Kampin terminaalia rakennettiin ja väliaikainen terminaali oli ties missä ja jonne matka kesti ties kuinka kauan, niin suuri osa matkustajista jäi vapaaehtoiseti pois bussista Ruoholahdessa.

t. Rainer
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Osa busseista voisi jäädä Ruoholahteen. Pääseehän sieltä nopeasti metrolla keskustaan. Silloin kun Kampin terminaalia rakennettiin ja väliaikainen terminaali oli ties missä ja jonne matka kesti ties kuinka kauan, niin suuri osa matkustajista jäi vapaaehtoiseti pois bussista Ruoholahdessa.

t. Rainer

Hyvä ajatus, ja henkilökohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että minua ei haittaisi yhtään, minä nimittäin itse jään joka aamu Ruoholahdessa pois, ja jatkan siitä metrolla matkaa, en mene Kamppiin asti mikä on turhaa ajanhukkaa. :tongue:
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Osa busseista voisi jäädä Ruoholahteen. Pääseehän sieltä nopeasti metrolla keskustaan. Silloin kun Kampin terminaalia rakennettiin ja väliaikainen terminaali oli ties missä ja jonne matka kesti ties kuinka kauan, niin suuri osa matkustajista jäi vapaaehtoiseti pois bussista Ruoholahdessa.

t. Rainer

Ja mihin törkätään Ruoholahdessa se bussiarmaada?
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Kannattaa myös suhteuttaa siinä pienessä mielessä vaikutukset. Se, että raitioliikenne jumittaa, on hieman toisarvoista, kun toimintasäde on suhteellisen pieni ja muitakin kulkumuotoja on tuolta alueelta. Se, että Länsiväylän varassa oleva Espoon bussiliikenne on pahoissa ongelmissa, ei anna mitään oikeutta priorisoida pienen väestöosan hidasratikkaa minkään etusijalle.

Kannattaa myös suhteuttaa siinä pienessä mielessä vaikutukset. Se, että bussiliikenne jumittaa, on hieman toisarvoista, kun toimintasäde on suhteellisen pieni ja muitakin kulkumuotoja on tuolta alueelta. Se, että ysiratikan varassa oleva Länsisataman Viron-liikenne on pahoissa ongelmissa, ei anna mitään oikeutta priorisoida pienen väestönosan hidasbussia minkään etusijalle.

Vai miten se meni? Hiukan suhteellisuudentajua toivottelisin sinnekinpäin.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Se, että ysiratikan varassa oleva Länsisataman Viron-liikenne on pahoissa ongelmissa, ei anna mitään oikeutta priorisoida pienen väestönosan hidasbussia minkään etusijalle.
Oliko tuo olkiukko vai jäikö joltakulta jotain huomaamatta? Jätkäsaaren sataman eli Länsiterminaalin ratikkaliikenteen voisi aivan hyvin poikkeusoloissa hoitaa linjan 6T vakioreittiä pitkin. Ei ole mikään pakko laittaa länsisuunnan busseja tämän kanssa vastakkain. Itse kyllä sulkisin henkilöautot tuolta alueelta pois arkisin klo 7 - 10 ja 15 - 18 ensimmäisenä toimenpiteenä. Silloin ehkä ratikka ja bussit mahtuisivat molemmat Ruoholahdenkadulle ja bussit myös Porkkalankadulle.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Oliko tuo olkiukko vai jäikö joltakulta jotain huomaamatta? Jätkäsaaren sataman eli Länsiterminaalin ratikkaliikenteen voisi aivan hyvin poikkeusoloissa hoitaa linjan 6T vakioreittiä pitkin. Ei ole mikään pakko laittaa länsisuunnan busseja tämän kanssa vastakkain. Itse kyllä sulkisin henkilöautot tuolta alueelta pois arkisin klo 7 - 10 ja 15 - 18 ensimmäisenä toimenpiteenä. Silloin ehkä ratikka ja bussit mahtuisivat molemmat Ruoholahdenkadulle ja bussit myös Porkkalankadulle.

Oli tarkoitus alkuperäisen kirjoittajan huomiota kiinnittää lausuman suhteettomuuteen. Vakavasti otettavaksi ei viestiäni sellaisenaan ollut tarkoitettu. Vaikka Etelä-Espoon bussiliikenne on tärkeää, en lähtisi silti hankaloittamaan kantakaupungin sisäistä joukkoliikennettä sen takia. Kyllä, minäkin ottaisin kapasiteettia autoilusta, jos saisin päättää. Ja jotta ei tulisi väärinkäsityksiä omista lehmistä ja niiden sijainnista ojien suhteen: Olen itse täysin Etelä-Espoon bussiliikenteen varassa.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Ei aina pidä provosoitua kun provosoidaan. "Petteri" on keksitty nimimerkki ja Killerpop tamperelainen bussiharrastaja ja ratikanvastustaja. Kun asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin, niin ei noissa heitoissa minusta mitään yllättävää tai ihmeellistä ole.

En suinkaan provosoitunut, tarkoitus oli enemmänkin alleviivata edellisten viestien nurmijärveläistä näkökulmaa Helsingin seudun liikenteeseen. Ja viittasin siis nimenomaan henkiseen nurmijärveläisyyteen, ihan sama missä kirjoittajat asuvat.

Kyllä typeriin ja tahallaan vääristeleviin heittoihin pitää aina puuttua. Vrt. Hesari tänään ja Kruunuvuoren silta.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Oliko tuo olkiukko vai jäikö joltakulta jotain huomaamatta? Jätkäsaaren sataman eli Länsiterminaalin ratikkaliikenteen voisi aivan hyvin poikkeusoloissa hoitaa linjan 6T vakioreittiä pitkin. Ei ole mikään pakko laittaa länsisuunnan busseja tämän kanssa vastakkain. Itse kyllä sulkisin henkilöautot tuolta alueelta pois arkisin klo 7 - 10 ja 15 - 18 ensimmäisenä toimenpiteenä. Silloin ehkä ratikka ja bussit mahtuisivat molemmat Ruoholahdenkadulle ja bussit myös Porkkalankadulle.
Edelleen jää avoimeksi, miten henkilöautoja käytännössä estettäisiin ajamasta alueelle. Pelkät kieltomerkit eivät muuta tilannetta juuri miksikään. Jos järkevää kiertoreittiä ei ole olemassa, kovin moni henkilöautoilija ei varmasti noudata tuollaista kieltoa. Voi olla, ettei moni edes huomaisi tuollaista kieltoa.

Vaikka periaatteessa vastustan kevyen liikenteen kulkumahdollisuuksien ainaista heikentämistä tällaisissa tilanteissa, tässä tapauksessa toisen puolen kevyen liikenteen väylän sulkeminen vaikuttaisi parhaalta vaihtoehdolta. Kai nyt joku jossain arvioi liikennemääriä etukäteen, voidaanko tällaista kaistan sulkemista toteuttaa?
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Oli tarkoitus alkuperäisen kirjoittajan huomiota kiinnittää lausuman suhteettomuuteen. Vakavasti otettavaksi ei viestiäni sellaisenaan ollut tarkoitettu. Vaikka Etelä-Espoon bussiliikenne on tärkeää, en lähtisi silti hankaloittamaan kantakaupungin sisäistä joukkoliikennettä sen takia. Kyllä, minäkin ottaisin kapasiteettia autoilusta, jos saisin päättää. Ja jotta ei tulisi väärinkäsityksiä omista lehmistä ja niiden sijainnista ojien suhteen: Olen itse täysin Etelä-Espoon bussiliikenteen varassa.

Etelä-Espoon bussien tökkimisestä kärsii ruuhka-aikaan kymmeniä vuoroja ja tuhansia matkustajia tunnissa. Lisäksi Kampin terminaalin paha ruuhkautuminen vaikuttaa rajusti sekä tulevaan että lähtevään liikenteeseen.

Ysillä on Espoon busseihin verrattuna murto-osa käyttäjiä eivätkä pienet myöhästymiset johda vuorojen peruutuksiin. Kaikille pitäisi olla ihan päivänselvää, että Kampin terminaalin toimivuus on tälläisissä tilanteissa etusijalla, koska siitä on paljon enemmän haittaa. No onneksi sitten kun länsimetro joskus valmistuu ja sen käyttöönoton jälkeen nykyistä bussimäärää ei enää tule Kamppiin.

Mutta pitää kyllä mainita, että viime päivien perusteella kaistamuutokset ovat helpottaneet bussiruuhkaa.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Mitkä muutokset? Onko siellä vai tehty jotain muutoksia jo?

Sillalla otettiin jo viime Torstaina käyttöön toinen kaista länteenpäin ajettaessa, nyt sillalla on käytössä kaksi kaistaa länteen ja yksi kaista keskustan suuntaan. Ilmeisesti alueella on tehty myös muutoksia liikennevalokiertoihin. Asiasta kerrottiin viime Perjantain metrossa ja nyt tuo löytyy metron uutisarkistosta.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Vaikka periaatteessa vastustan kevyen liikenteen kulkumahdollisuuksien ainaista heikentämistä tällaisissa tilanteissa, tässä tapauksessa toisen puolen kevyen liikenteen väylän sulkeminen vaikuttaisi parhaalta vaihtoehdolta.

Se (etelänpuoleinen kevyen liikenteen väylä) on itse asiassa suljettu alusta lähtien ja parhaillaan siltä jyrsitään asfalttia pois.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Se (etelänpuoleinen kevyen liikenteen väylä) on itse asiassa suljettu alusta lähtien ja parhaillaan siltä jyrsitään asfalttia pois.

Siihenkin on kyllä jätetty (jalakulkua varten?) tilaa työmaa-aitojen ja betoniporsaiden väliin.

Ajoradathan menevät niin että länteen menevä kaista on yksikaistainen ja muuttuu kahdeksi kaistaksi n. 150m ennen liikennevaloja ruoholahdessa ja vastaavasti itään menevä kaista on yksikaistainen sen 150m, jonka jälkeen jakautuu kahteen kaistaan :)
 
Tässä asiassa ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko raitiovaunuvastainen, helsinkiläinen, espoolainen, linja-autovastainen, ajaako taksilla jokapäivä töihin, tuleeko junalla jokapäivä töihin ja niin edelleen. Sen sijaan tässä on se yksi sana: Järki. Jokaisen pitäisi tajuta, että kyllä se Espoon bussiliikenne nyt vaan menee sen sporan edelle. Matkustajia on enemmän kun niissä sporavuoroissa. Jätkäsaaren spora voidaan ajattaa myös sen linjan 6 reittiä pitkin, ja henkilöautoliikenne on sinäänsä helppoa laittaa seis, jos niin halutaan. Systeemi ei olisi edes vaikea, ymmärtääkseni Kampin bussiterminaaliin liikennöivillä on joku sellainen "mokkula" tuulilasissa joka rekisteröi, että on sellainen ajoneuvo jonka kuuluukin mennä sinne betoniluolaan. Samaa systeemiä voisi käyttää myös tässä Ruoholahden sillalla, ehkä alkuun pientä sekaannusta voisi aiheuttaa mutta en näe mitään syytä, miksi Ruoholahdensilta, ei voisi toimia pelkästään joukkoliikennekatuna..
 
Takaisin
Ylös