Ei todellakaan karkaa HELENin ohjelman myötä, meneeköhän sinulla nyt kaukolämpö ja sähkö sekaisin? Ei sinänsä että uskon kaukolämmönkään hinnan räjähtävän.'Tuo tarkoittaa sitten sitä, että meillä trollien käyttökustannukset karkaavat aina vain kauemmas muista busseista. Jos nimittäin viime päivinä uutisoitu Helsingin Energian ympäristöohjelma oikeasti käynnistyy, niin sähkön hintahan karkaa käsistä täysin.
Sähkön hinta määräytyy markkinoilla, jotka on nyt pohjoismaiden ja jatkossa yhä enemmän koko Euroopan kokoiset. Sama koskee muuten päästöjä. Tämä nostaa Suomessa sähkön hintaa sitä kautta että hintaerot tasaantuu. Energian hinta, mukaanlukien polttoaineet, ylipäänsä on nousussa pitkässä juoksussa. Se noin 20 vuoden jakso 80-luvun alusta 2000-luvun alkuun jona aikana öljyn hinta ei juuri noussut oli poikkeus.
En usko että sähkökäyttöisen liikenteen energiakustannukset suhteessa polttoaineella kulkevaan ainakaan nousee. Mutta energian hinta ylipäänsä nousee, ja tämä tarkoittaa sitä että joukkoliikenne joka on energiatehokaampaa on suhteessa kannattavampaa. Tässä on eroja eri välineiden kesken, mutta olennaisempaa on käyttöaste: tyhjä johdinauto on energiatehokkuudeltaan katumaasturiin luokkaa, siinä kuin dieselbussi tai ratikkakin. Eli itseasiassa päästöjenkin kannalta olennaista on joukkoliikenteen toimivuus.
Viimeksi muokannut moderaattori: