Savonlinnan paikallisliikenne

Hoidetaanko Savonlinnan paikallisliikenne kokonaan Scaloilla 958-966? 958-961 tulivat Savonlinnaan jo kesällä.

Muita en ole ainakaan itse nähnyt Savonlinnassa kuin Scaloja. Ja juuri äsken nähty 960, eli varmaankin 958-966 ovat tällä Savonlinnan paikallisliikenteen kalustona. Jotain muutoksia pitäisi kesällä kulma tulla, niin ainakin kuski sanoi.
 
Onko vielä Föli väreissä? Kai ne kiikutetaan takaisin Turkuun 2023 alkavaan liikenteeseen, ainakin nuo ketterämmät 960-966.
 
Uusi paikallisliikennekalusto esittelyssä Savonlinnan linja-autoasemalla 13.12.2022 klo 10 - 15. Paikalle ja paikalta pois pääsee maksutta paikallisliikenteen vuoroilla klo 10 - 16. Kannattaa käydä tutustumassa ja koeajelulla. Ei ole näin korkeatasoista, uutta kalustoa tässä kaupungissa vuosikymmeniin nähtykään.

Viisikymmentä vuotta sitten vielä puhuttiin "sinikoista", kun Uotilan kalusto oli vahvan sinistä väritykseltään. Pirteä poikkeus tämä kokokeltainen monen kaupungin pinkkiin verrattuna.

Kaupungin nettisivulla tiistain tapahtumasta enemmän tietoa: https://www.savonlinna.fi/tule-tutustumaan-uusiin-paastottomiin-sahkobusseihimme-13-12-klo-10-15/
 
Kiva, että Savonlinnakin ylittää uutiskynnyksen myönteisillä uutisilla. Ja Savonlinja myös. Ensimmäisenä Suomessa koko paikallisliikenne sähköiseksi. Ylen uutinen kertoo lisää esittelypäivän kokemuksia. Kas tässä, ole hyvä!
 
Kiva, että Savonlinnakin ylittää uutiskynnyksen myönteisillä uutisilla. Ja Savonlinja myös. Ensimmäisenä Suomessa koko paikallisliikenne sähköiseksi. Ylen uutinen kertoo lisää esittelypäivän kokemuksia. Kas tässä, ole hyvä!

"Savonlinna sähköisti paikallisliikenteen ensimmäisenä Suomessa"

No eihän sähköistänyt. Miksi käytetään mennyttä muotoa, kun yhtäkään sähköbussia ei ymmärtääkseni ole vielä liikenteessä. On todennäköistä, että Savonlinna on ensimmäisenä, mutta sähköistys ei siltikään ole vielä tapahtunut.
 
Kiva, että Savonlinnakin ylittää uutiskynnyksen myönteisillä uutisilla.
Mitä myönteistä tässä on? Minä ainakin tykkään enemmän polttomoottorilla varustetuista ajoneuvoista. Faktaa on myös ettei sähkökäyttöiset ajoneuvot ole todellisuudessa yhtään ympäristöystävällisempiä kuin polttomoottoriset, pikemminkin päinvastoin kun ottaa huomioon koko valmistusprosessin. Tämä akkubussi- ja sähköautotouhu on pelkkää viheraivopesua ja julkisen talouden rahastamista valheellisen hyvän tarkoitusperän nimissä.
 
Mitä myönteistä tässä on? Minä ainakin tykkään enemmän polttomoottorilla varustetuista ajoneuvoista. Faktaa on myös ettei sähkökäyttöiset ajoneuvot ole todellisuudessa yhtään ympäristöystävällisempiä kuin polttomoottoriset, pikemminkin päinvastoin kun ottaa huomioon koko valmistusprosessin. Tämä akkubussi- ja sähköautotouhu on pelkkää viheraivopesua ja julkisen talouden rahastamista valheellisen hyvän tarkoitusperän nimissä.


Välivaihe vetyautoiluun polttokennotekniilalla
 
juurikin näin. Nyt on jo saatu yksi pullonkaula poistettua. Tankkaus helpoksi ja nopeaksi.
Akut ja aurinkopanelit tarvitseva metalleja, jotka on kaivettava maan alta.
Kaivostoiminnasta aiheutuu paljon kasvihuonepäästöjä.
Pii loppuu aikanaan ja nyt on alkanut jo siirtymä germaaniumiin, joka tosin yhtä toimiva.
On esitetty sellainen scenario, että maapallolla riittää metalleja uusia kerran kaikki autot sähkökäyttöiseksi.
Siinä se sitten oli.
 
Viimeksi muokattu:
Välivaihe vetyautoiluun polttokennotekniilalla

Lykkyä tykö vain sen kanssa. Eloni ja muut patteriautopopulistit ovat pilanneet polttokennokonseptin maineen ja lobanneet kovaa niitä vastaan.

Toyotalla olisi täysin toimiva polttokennoteknologia, joka ratkaisisi suurimman osan patteriautojen tuomista ongelmista, mutta misinformaatio vedyntankkausasemien "vaarallisuudesta" mustamaalasi koko projektin maineen. Täysin sama juttu kuin ydinvoiman kanssa kävi Saksassa.
 
Myös ydinvoimalla tuotettu sähköinen raideliikenne on hyvä vaihtoehto, mutta Savonlinnan matkustajamäärillä siinä ei ole järkeä.
 
Takaisin
Ylös