Vs: Helsingin lähijunaliikenteen linjasto
Sm1 - 2 -junien osastot tupakoiville matkustajille ja toisaalta Sm2-junien "pikkusosastot" liitoskohdan luona ovat kaksi kokonaan eri asiaa. Alkujaan tupakoiville tarkoitetut osastot olivat junien (sarja Sm1 kokonaan ja alkuosa sarjasta Sm2) kummassakin päässä ei osastot 1 ja 6. Jo 1970-luvulla ohjausvaunun osasto 6 eli ohjaamoa lähin osasto muutettiin tupakoimattomille. Tupakkaosasto jäi vielä joiksikin vuosiksi moottorivaunuun, sekin ohjaamoa lähimpään kohtaan eli osastoon 1.
Sm2-yksiköissä oli todellakin pienet osastot liitoskohdan luona, varsinaisen osaston jälkeen seinällä ja ovella erotettuna. Sm2-junissa 6081 - 6100 ei nimenomaan moottorivaunussa ollut kyseistä väliseinää eikä ovea lainkaan missään vaiheessa (niissä moottorivauinuissa osasto 3 vain jatkui yhtenäisenä vaunun päätyyn saakka). Ohjausvaunut Eioc 6251 - 6280 olivat ensimmäiset vuotensa ilman WC:tä, joten ohjausvaunun pikkuosasto kattoi käytävän molemmat puolet. WC:n sijoittaminen jälkikäteen pienensi tätä osastoa. Myös Sm1-runkojen 6041 - 6050 ohjausvaunut Eiob 6241 - 6250 olivat ensimmäiset vuodet ilman WC-tiloja.
Kyseiset pikkuosastot katosivat Sm2-junista saneerausten myötä. Kapeat ikkunat jäivät, mutta niitä ei saneerausten jälkeen enää ole voinut avata. Alunperin kapean ikkunan sai auki sillä tavoin, että konduktööri pystyi tähystämään siitä ulos laiturille ja antamaan "valmis lähtöön" -ilmoituksen kuljettajalle. Osastoissa oli tätä varten painonapit soittokellon käyttöä varten. Muistikuvani mukaan napit jäivät paikoilleen moottorivaunuun 6061 saneerauksen jälkeenkin, vaikka ikkunaa ei enää voinut avata. En ole tarkistanut, onko nappeja enää, 6061:hän on käynyt uudelleen keskimääräistä suuremmassa kunnostuksessa, jolloin siihen on saatettu tehdä useammanlaisiakin pikku muutoksia uudelleen.