Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Alla Suomen liikenneliitto SuLi ry:n kannanotto liikennepoliittisen selonteon valmisteluun. On muuten niin pitkä, että täytyy laittaa kahtena pätkänä ...
Suomen liikenneliitto SuLi ry 26.6.2007 sanoi:Lausunto
Liikennepoliittisen selonteon valmistelu
Liikennepoliittisen selonteon tulee perustua tosiasioiden tunnustamiseen. Henkilöautoliikenteen suoritteen jatkuva kasvu lisää kasvihuonekaasupäästöjä, ilmansaasteita sekä melua. Suurimmissa kaupungeissa henkilöautoliikenteen kasvu johtaa suuriin ympäristöongelmiin ja kohtuuttomiin kustannuksiin. Pääosa suoritteen kasvusta tapahtuu suurilla ja keskisuurilla kaupunkiseuduilla, joilla kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen tulisi olla todellinen vaihtoehto yksityisautolle. Liikennepoliittisessa selonteossa on selkein toimenpitein pyrittävä lisäämään kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen kilpailukykyä autoiluun verrattuna erityisesti suurilla ja keskisuurilla kaupunkiseuduilla. Myös kansanterveyssyistä kevyen liikenteen edistäminen tulee nostaa selonteossa keskeiseksi asiaksi.
Vastaukset lausuntopyynnön kysymyksiin
Kysymykset
Liikennepoliittisessa selonteossa tulisi esitettyjen kysymysten lisäksi arvioida maankäytön ja palveluiden vuorovaikutusta liikenteen kanssa.
Tiedetään hyvin, että hajautuva kaupunki- ja palvelurakenne on tärkein syy yksityisautoliikenteen kulkumuoto-osuuden kasvuun ja siitä aiheutuvaan ruuhkautumiseen sekä kasvihuonekaasupäästöjen lisääntymiseen. Vastaavasti hyvin suunniteltu kaupunki- ja palvelurakenne tukee kävelyä, pyöräilyä ja julkista liikennettä.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien maankäytön suunnittelussa ja palveluiden sijoittamisessa tulee omaksua periaatteet, jotka tekevät kävelystä, pyöräilystä ja joukkoliikenteestä vetovoimaisia vaihtoehtoja yksityisautolle.
Ongelmat
Suomen liikennejärjestelmän tärkeimmät ongelmat ihmisten jokapäiväisen liikkumisen kannalta ovat:
1. Kaupunkirakenteen ja palvelurakenteen hajautuminen erityisesti suurilla ja keskisuurilla kaupunkiseuduilla ja siitä aiheutuvat pitkät kulkuetäisyydet sekä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen vetovoiman taantuminen.
2. Joukkoliikenteen puutteellinen palvelutaso erityisesti suurten kaupunkien kehyskunnissa sekä keskisuurissa kaupungeissa kokonaisuudessaan
3. Kävelyn ja pyöräilyn esteet erityisesti kaupunkikeskustoissa ja niiden sisääntuloreiteillä sekä valtion tieverkon varrella
Elinkeinoelämä
Elinkeinoelämän osalta on oleellista vaikuttaa kolmeen kysymykseen:
1. Yksityisautoliikenteen kulkumuoto-osuuden ja suoritteen lisääntyminen on aiheuttanut Helsingin seudulla päätie- ja katuverkon ruuhkautumisen ja on aiheuttamassa Tampereen ja Turun seuduilla keskustan sisääntuloreittien ruuhkautumisen. Ruuhkautuminen haittaa erityisesti kaupunkikeskustojen toimivuutta liike- ja työpaikkakeskuksina.
2. Kaupunkiseudullisen joukkoliikenteen puutteellisuus aiheuttaa työvoiman saatavuuden ongelmia. Laidoilla asuvat eivät voi hakeutua keskuksissa oleviin työpaikkoihin josta aiheutuu paineita hajauttaa työpaikkoja.
3. Kuorma-autoliikenteen suuri osuus tavaraliikenteen kulkumuotojakaumasta sekä suoritteesta aiheuttaa elinkeinoelämälle suuria kustannuksia sekä ruuhkauttaa ja kuluttaa tieverkkoa.
Suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa ruuhkautuminen ja joukkoliikenteen puutteet on ratkaistava lisäämällä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen vetovoimaa määrätietoisella kehittämisellä.
Tavaraliikennettä on mahdollisuuksien mukaan ohjattava raide- ja vesiliikenteeseen.
Ilmastonmuutos
Ilmastonmuutokseen voidaan vaikuttaa kahdella toimintalinjalla:
1. Lisätään kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta sekä kulkumuotojakaumasta että suoritteesta
2. Vähennetään ajoneuvoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä lisäämällä sähkökäyttöä, kasvihuonekaasuneutraaleja sekä vähäpäästöisiä polttoaineratkaisuja
Toimenpide 1 voidaan painottaa suuriin ja keskisuuriin kaupunkeihin, joissa pääosa henkilöliikenteen matkoista tehdään ja joissa kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen kehittämismahdollisuudet ovat suuret. Toimenpide 2 tulee toteuttaa koko maassa.