R.Silfverberg sanoi:
Kuljin eilen Huopalahdesta Espooseen n klo 1700 E-junalla. Juna oli lyhennetty kesäaikataulun voimaantulon vuoksi 1-runkoisesi, vaikka matkustajia olisi ollut kolmen rungon verran. Konduktööri ei päässyt myymään edes lippuja, koska sekä etesiet että käytävät olivat täynnä. Mahtaako kukaan tietää paljonko YTV säästää lyhentämällä ruuhka-ajan junia kesäkuun alun ja juhannuksen välisenä aikana? Riittääkö se kompensoimaan lipputulojen menetystä kun ei kertalippuja pysty edes myymään näissä junissa? Eikö konduktööritkin voitaisi täksi ajaksi pistää kesälomalle?
Valitettavasti vuosiloma ei riitä millään kahdeksi ja puoleksi kuukaudeksi, kiitos ehdotuksesta, R.Silfverberg.
Kuluneella viikolla olen tehnyt 3 työvuoroa (keskiviikosta perjantaihin) ajoittuen noin kello 6 ja 19 välille, siis ruuhka-aikoihin. Vuoroväliharvennuksista johtuen junat ovat olleet normaalia täydempiä, mainittakoon erityisesti K ja M-junat. Torstai-aamun K-junassa Keravalta Helsinkiin päin tultaessa lopetin lipunmyynnin Puistolan jälkeen, kun ei päässyt eteen eikä taakse. Eikä asiakaspalveluammatissa voi ruveta rusikoimaan ihmisten kylkiluita. Eräässä M-junassa lopetin myynnin Helsinkiin päin tultaessa Kannelmäen kohdalla, sama tilanne.
Uskokaa tai älkää, kysymys ei ole junahenkilökunnan laiskuudesta vaan YTV:n säästöistä, niitähän siellä Pasilassa himoitaan. Esimerkkinä mainittakoon ruuhka-ajan ympärivuotinen I-junien lyhennys, joka astui voimaan 28.2.2005. Muistattehan? Ja onhan näitä muitakin huononnuksia, kuten esimerkiksi kimppalipun poisto joka aihetti sen, että kun perhe/ryhmä lähtee joukkoliikennematkalle niin kustannukset ovat suuremmat ja kaiken lisäksi rahastaminen kestää kauemmin kun kuljettaja/konduktööri joutuu lyömään usean lipun kun ennen hoitui yhdellä lipulla.
Täydessäkin junassa myynti kyllä onnistuu tiettyyn pisteeseen asti, mutta kun eteisten lisäksi seisojat ovat käytävällä peräkanaa keulasta perään niin ei siinä erkkikään ala päälle käymään. Lisäksi valmis lähtöön-opasteen antaminen kuljettajalle ei onnistu seisovien matkustajien keskeltä. Eli konduktöörin on annettava viimeisetkin sentit lattiapinta-alasta matkustajille ja poistuttava taka-vasemmalle, niin sanotusti. Ja turvallisuushan siinä heikkenee jos matkustajat joutuvat matkustamaan selkä ovea vasten, ainahan on pieni riski, että tekniikka pettää ja luukut aukeavat. Näin ei ole tosin käynyt.
Onneksi valtaosa noiden ruuhka-ajan täysien junien matkustajista käyttää matkakorttia, eli ei tuo lipputulojen menetys nyt niin kovin suuri ole rahallisesti. Matkustusmukavuuskysymyshän tämä enemmänkin on. Ja harva matkustaja on tullut valittamaan, että sai ilmaisen matkan =)
Kaiken lisäksi Junaturvallisuussääntö sälyttää vastuun matkustajien turvallisuudesta suurelta osin konduktöörille. Miten kukaan voi vastata vaunusta, joka on sullottu aivan alimmaista rappua myöten täyteen matkustajia ja mahdollisia matkatavaroita. Tavaraliikenteessä käytetään nimikettä "ylikuorma", ilmeisesti se sopii tähänkin.
Joukkoliikenteen ammattilaisena toivotankin YTV:ltä sentinvenyttäjät tervetulleeksi yhdellä yksiköllä liikennöitävaan aamuruuhkan/iltapäiväruuhkaan lähijunaan ihan koska tahansa.
Konduktööri